ervaring zijligkussen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door browneyes, 9 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. browneyes

browneyes Actief lid

17 jun 2010
    406
    0
    16
    Ons zoontje heeft een hardnekkige voorkeurshouding. Hiervoor lopen wij al bij de fysio. Vandaag ook bij een osteopaat geweest, hij raad aan ons zoontje met een wigkussen te laten slapen. Heeft iemand hier ervaring mee? Sliepen jullie kindjes hier wel goed mee? En is het niet gevaarlijk?

2. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Hier hebben we ook te maken gehad met een hardnekkige voorkeurshouding. Ik heb zo'n kussen nooit gekocht maar kreeg de tip van mijn fysio om dat met een handdoek zo te rollen dat je hetzelfde effect krijgt als zo een zijligkussen.

Ik vind het wel vreemd dat jou osteopaat dat aanraadt om hem erin te laten slapen, mijn fysio heeft dat nooit aangeraden dat mogen ze namelijk niet dat is geheel voor 'eigen risico' stichting wiegendood raadt het in elk geval af. Onze dochter liet ik overdag in de box of in de kinderwagenbak wel op haar zij slapen, maar dan kon ik ze goed in de gaten houden. 'S nachts hebben we dat nooit gedaan.

3. browneyes

browneyes Actief lid

17 jun 2010
    406
    0
    16
    dat heb ik dus ook,, ik vind het gewoon erg eng, moet er ook wel bij zeggen dat wij niet meer terug gaan naar deze osteopaat vond deze meneer alles behalve sympathiek en echt niet goed met mn ventje, geld natuurlijk niet voor alle osteopaten hoor... In de box leg ik hem inderdaad al in het zijkussen en overdag stimuleren we het heel erg om in zn niet voorkeurshouding te liggen.

4. Staffie84

Staffie84 Fanatiek lid

10 jun 2011
    2.670
    355
    83
    Zuid-Holland
    Zijligging wordt idd afgeraden omdat de kans groot is dat ze doorrollen op hun buik. Met een zijligkussen wordt dat dus voorkomen.

Hier heb ik (hopelijk door verkoudheid een echte spuger:() en raadde de kinderarts juist zijligging aan maar dan wel met zijligkussen om te voorkomen dat ze doorrolt.

Morgen komt het kussen hier binnen, nu ligt ze op dr zij met een opgerolde handdoek achter dr rug en voor dr buik zodat ze niet kan doorrollen

5. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

7 aug 2013
    2.294
    0
    0
    Hier werd zijligging vanuit het umc leiden aangeraden. Wel met een zijligkussen zodat ze niet door kunnen rollen op de buik. Zoontje heeft heel veel last van zn darmen gehad door liesbreuk en dit was de enigste manier hoe hij kon slapen. Hij slaapt nu nog zo, op zn rug wil hij liever niet. Heb me eigenlijk geen moment echt zorgen gemaakt om de zijligging met het kussentje.

6. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Het zijligkussen mag niet zonder toezicht gebruikt worden.. Dat staat in de handleiding en onze fysio gaf dat ook aan..

Ik legde onze dochter er overdag in de box in, ze sliep overdag toch regelmatig inde box.

7. Dot79

Dot79 Lid

7 aug 2012
    61
    0
    6
    NULL
    NULL
    Onze dochter ligt ook in een zijligkussen en ze slaapt er heerlijk in. Het wordt inderdaad afgeraden om ze er zonder toezicht in te laten slapen. Onze fysio raadde aan om het kussen ondersteboven (of achterstevoren :)) te gebruiken, daar is de opening tussen de driehoeken smaller en ligt je kindje steviger. We hebben het op zijn aanraden ook opgevuld met een spuugdoekje in de kleine driehoek en een hydrofiele luier in de grote, ook voor de stevigheid. Ik heb het kussen eerst alleen overdag gebruikt en toen ik merkte dat ze echt niet bewoog zijn we het ook 's nachts gaan gebruiken. Je kunt je kindje ook wat meer op de rug in het kussen leggen als je dat fijner vind. Ik ben er erg blij mee, het hoofdje is weer helemaal bijgetrokken en ze vind het heel lekker liggen.

8. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.158
    33
    48
    Hier ook een zijligkussen gebruikt..
    Zowel overdag als de nacht.. Fysio mag het inderdaad niet aanraden vanwege mogelijke gevaren, maar mijn meisje rolde er in het begin echt niet doorheen hoor (lees gebruikte hem vanaf 1 week oud ). Op den duur begon ze er in omhoog te kruipen, toen ben ik gestopt met gebruik van het kussen..Al snel begon ze toen op haar buik te slapen en dan trekt een hoofdje al snel bij :)

9. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Hier ook een kleine met voorkeurshouding en op advies van de fysio ligt ze in een zijligkussen. Fysio gaf aan dat ze inderdaad niet mocht aanraden hem s nachts te gebruiken. Er zijn een paar kinderen geweest die met kussen en al omgerold zijn en niet meer terug konden. Met alle gevolgen van dien. Maar veel mensen gebruiken het kussen verkeerd. Bijv om te voorkomen dat ze doorrollen. Dat is niet de bedoeling van het kussen. Maar ze vond het in mijn situatie veilig. Kind slaapt naast me in een wiegje dus ik hoor alles. Ik laat haar dus niet zonder toezicht erin slspen. Dus niet kind boven in dat kussen en ik beneden. S nachts is de langste tijd dat ze achter elkaar in 1 houding liggen dus juist dan is het goed om het kussen te gebruiken. Je mag een kind ook nooit helemaal op zn zij leggen. Dus niet recht op de schouder en arm. wat veel mensen doen. Het armpje en schoudertje wat onder ligt, moet je iets onder het lichaam uittrekken. Naar voren. Ze liggen dan wel nog op hun zij maar het zwaartepunt ligt richting de rug. Dus mochten ze bewegen dan draaien ze eerder naar hun rug dan naar hun buik.

EN!! Zodra een kind zelf gaat rollen, moet het kussen er sowieso uit. Dan word het te gevaarlijk. Je msg zo'n kussen ook nooit gebruikrn om te voorkomen dat een kind omrolt. Daar is hij niet voor bedoelt en is juist gevaarlijk. Een kind wat sterk genoeg is om om te rollen, kan dit ook met kussen. En dan kunnen ze dus niet meer terug. Je hoort vaak dat mensen hem dus hiervoor gebruiken. "Want", dan hoeven ze niet bang te zijn dst ze op hun buik gaan slapen en kunnen ze veilig op hun zij liggen.

Fout dus. Mijn kleine is nu 5 maanden en kan omrollen en zij ligt nu dus niet meer in het kussen.

10. vlindertjuhh

vlindertjuhh Actief lid

6 apr 2011
    317
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wij hebben hem ook gebruikt alleen ons zoontje kreeg het voor elkaar om toch naar zijn buik of rug te rollen.
    Dus was hier geen succes.
    Hij had een erge voorkeurshouding.

11. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Wij hebben hem bij de eerste ook vrijwel vanaf het begin gebruikt bij mijn zoontje in de nacht.

Voor ons dochtertje niet. Die sliep gewoon op de zij tegen een kruik aan. Ze is nu 14 weken en ik wissel 's nachts de zij en buik af. De kruik gebruik ik niet meer. Op de rug zal ze (net als zoon toen) nooit slapen.

12. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Zijligkussen om 's nachts in te slapen werd door de kinderfysio van Finley ten sterkste afgeraden. Mocht er alleen overdag met hem mee oefenen in de box.

Finley had een sterke voorkeurshouding en een ernstige afplatting.Na veel oefenen hoeft hij nu gelukkig geen helmpje, alleen zie je nog steeds wel een beetje een scheve afplatting. Tot en met 6 jaar kan dit nog bijtrekken.

13. Nadine31

Nadine31 Lid

7 apr 2011
    71
    0
    0
    Hulpverlening
    Nijkerk
    Hier goeie ervaringen met het zijligkussen. Los van dat het een voorkeurshouding kan voorkomen, werkt het ook goed tegen krampjes. Die schijnen te verergeren als het kindje op de rug ligt!

Wij hebben het bij onze eerste gebruikt en gebruiken het nu bij zoon 2 zowel overdag als de nacht. Wij zijn gestopt met het kussen bij nummer 1 zodra hij zich eruit begon te wurmen. Hij wilde toen zelf op de rug en toen hij ging rollen, sliep hij op zijn zij en buik.

14. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Ik gebruik de snoozzz wikkel. Google maar eens!

15. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Die dingen mag je net als zijligkussen, niet meer gebruiken als ze zich om kunnen rollen.

16. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Mees heeft ook een geruime tijd in het zijligkussen gelegen. Hebben wij erg veel baat bij gehad!
    Mees heeft er zowel overdag als snachts in gelegen. Inderdaad, de kinderfysio mocht het niet aanraden maar gaf wel toe dat het natuurlijk het best is als hij er zoveel mogelijk in ligt, en in de nacht ligt hij er dan een aantal uren achter elkaar in.

17. browneyes

browneyes Actief lid

17 jun 2010
    406
    0
    16
    Vandaag eens geprobeerd overdag maar mn ventje raakte compleet over zn toeren :(

Deel Deze Pagina