Tandenpoetsen is een ramp

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mupje, 20 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mupje

Mupje Actief lid

20 mei 2019
    129
    6
    18
    Vrouw
    Zo lang als dat mijn dochter tandjes heeft poetsen wij braaf haar tandjes. Helaas begint dit een steeds groter probleem te worden naarmate ze meer tanden krijgt.
    De ondertanden gaan prima, maar de boventanden krijg ik met geen mogelijkheid gepoetst. Ze trekt haar bovenlip strak in haar tanden heen en uiteraard wordt en flink geworsteld en gemekkerd.
    We hebben al geprobeerd om zitten en staand voor de spiegel te poetsen en de laatste weken liggend op het verschoonkussen maar niks lijkt te werken, ik kom er echt niet bij :oops: (ook niet met z’n tweeën)
    Zelf tandenpoetsen voordoen werkt ook niet..

Herkent iemand dit? En heeft iemand tips?

(overigens scheurt ze ook mega vaak haar lipbandje als ze weer eens valt, zou dat ding te strak zitten dat we er niet bij mogen?)

2. Ella1988

Ella1988 Fanatiek lid

7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Haha zo herkenbaar. Hier een dreumes die of zijn kaken stijf op elkaar houd of de tandenborstel naar buiten werkt met zijn tong xD. We poetsen nu zo veel mogelijk kort 3x per dag en dan 1x met tandpasta. Hij kauwt er wel ook graag zelf op. Word het toch nog een beetje schoon hoop ik xD. Ik lees even mee voor de ultieme tip. Vroeger hielp liedjes zingen of voor de tv zetten maar dat werkt ook niet meer haha.

3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    Lipbandje kan inderdaad een probleem geven bij het tandenpoetsen.
    Als ze weer valt en het scheurt kan je er 3-4 maal per dag langs gaan met je vinger om aangroeien te voorkomen. En mocht ze toch niet vallen kun je het laten laseren. Kijk maar eens op tongriem.com.

En verder is het gewoon houdgreep en poetsen. Liever 2 minuten even vasthouden en daarna klaar dan een lange strijd.

Roos12 en Petra82 vinden dit leuk.
  4. Dettol

Dettol Bekend lid

12 apr 2020
    896
    418
    63
    Hier laten we haar zelf poetsen en houden het leuk
    Ze is nog jong zat en heeft nog geen volwassen tanden

5. Ella1988

Ella1988 Fanatiek lid

7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Ik geloof dat als je slecht voor de militanten zorgt dat door kan werken naar het volwassen gebit. Maar zou er geen strijd van maken inderdaad

Militanten moet melktanden zijn haha

Lies1611 vindt dit leuk.
  6. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.698
    4.306
    113
    noord holland
    Ik zou haar zelf regelmatig met de tandenborstel spelenderwijs laten aanrommelen. En om t zelf te blijven doen minimaal 1 keer per dag toch doen. Kun je zo'n vingertandenborsteltje proberen, die zijn wellicht wat kleiner? Of jijzelf bij jezelf mee poetsen en dan elkaar nadoen en dan 'aaaaah' bij de kiezen en 'ieieieieie' bij de voortanden. Tanden mooi laten zien. Dit kun je ook droog oefenen zonder tandenborstel.
    Als ze inderdaad last heeft van haar liepbandje zou ik even kijken wat je daar allemaal mee kan. Zijn er geen massage oefeningetjes voor om te soepel te houden? Of anders inderdaad laseren.
    Lastig zeg. Je wil er juist eigenlijk geen strijd van maken maar het is natuurlijk wel belangrijk om te doen.

7. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik laat hem zelf poetsen, en daarna poets ik het na. Dan trekken we samen gekke bekken en roepen cheese en dan poets ik z'n bovenste tandjes. De ene keer gaat het beter dan de andere keer, maar lol hebben we altijd.

Gaat het op avond wat minder, dan gaat het vaak op ochtend wel goed. En andersom.

zonnetje2015 vindt dit leuk.
  8. Noxe

Noxe Fanatiek lid

30 jun 2018
    1.715
    1.761
    113
    Vrouw
    Die strijd hebben wij ook gehad, en nu nog steeds heel af en toe maar meestal gaat het goed.
    Wat wel werkte bij ons (toen onze oudste zo’n 1,5 jaar oud was) was het benoemen wat je allemaal ziet en schoon gaat maken (he ik zie daar een stukje wortel! Die ga ik eens even wegpoetsen). Dat werd een leuk spelletje waarnaar onze zoon ook dingen ging benoemen (nee niet stoppen, er zit nog een stukje koek!).

Toen hij iets ouder was heeft de tandarts ook tegen hem gezegd dat hij zijn tanden beter moest laten poetsen en dat maakte wel indruk. Sindsdien leggen we hem op de bank en mag hij tijdens het poetsen zijn favoriete programma op televisie kijken. Maar als hij zijn mond dichtdoet dan gaat de tv op pauze. En als hij dan nog niet meewerkt dan neem ik hem in de houdgreep (die helpt hem heel vaak om rustiger te worden) en poets ik alsnog zijn tanden.

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier ook alles uit de kast getrokken, van gekke liedjes tot houdgreep. Wat goed werkte was iemand anders eens laten proberen, bv oma of tante - die benaderen hun kleinkind/neefje/nichtje toch ook weer anders. Mijn moeder kon het bv wel, dus dat keek ik af ;)

10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.966
    15.008
    113
    jokie heeft een vrolijk tandenpoetsen liedje dat heeft hier wel wat geholpen. Maar ook wij hadden soms oorlog en tja, dan maar houtgreep en indien nodig mn vingers op de punten van dr kaakkop (voel maar bij jezelf, wij gebruikte die techniek om de kat een tablet te voeren).

Tegenwoordig heeft zij haar eigen normale tandenborstel en we hebben die kinder elektrische. Zij poetst eerst zelf en daarna wij, als ze t goed doet mag ze dan zelf nog een keertje poetsen. Dolenthousiast als je roept tandenpoetsen dus aan die houtgreep destijds heeft ze niks overgehouden.

11. spruitjes

spruitjes Fanatiek lid

27 sep 2014
    2.900
    1.389
    113
    Hier is het ook gedoe. En vaak in de houdgreep.
    Hoe harder ze huilen, des te beter kan je erbij !

Nee niet de bedoeling natuurlijk. Maar zo is het wel.
    Wij gebruiken nu een tijdje de elektrische kindertandenborstel. Ik vind het al een hele kunst om dat ding in de mond te krijgen. En een elektrische poetst natuurlijk zelf. Hoef je hem alleen maar even stil te houden.
    In het begin vond ze het ook reuze interessant. Nu is het weer een strijd.
    Maar ja, alles is een strijd op het moment..

12. Solstice

Solstice Actief lid

8 jan 2019
    188
    92
    28
    Vrouw
    Herkenbaar! Mijn jongste is inmiddels ruim 4 en het is al zo lang ik me herinner met haar een enorme strijd het tanden poetsen :( echt al van alles geprobeerd maar wat we ook doen; 2x per dag denken mijn buren dat ik mn kind vermoord. En ik poets echt super voorzichtig, maar ze blijft echt alles bij elkaar schreeuwen.
    Hoe harder ze gilt, hoe beter ik er bij kan met poetsen, dat dan weer wel. Maar leuk is anders.

13. Neilia

Neilia Niet meer actief

Tandenpoets liedjes op YouTube al geprobeerd?
    Ik laat ze altijd eerst zelf poetsen en daarna poets ik na.
    De jongste poets ik en daarna mag ze nog even met der tandenborstel spelen.

Deel Deze Pagina