Zoontje is 8 en poetst altijd zelf. Ik had begrepen tot 8 jaar, maar hij moet volgende week naar de tandarts, zal het dan nog eens vragen. Dochtertje poetst in de ochtend zelf, in de avond poets ik na. Jongste poets ik altijd nog. Vorige keer nog geen gaatjes gelukkig.
Dat is wel heftig. Hier is het gelukkig maar op 1 kies en nu heeft die even geen klachten. Soms kan het ineens heel gevoelig zijn bij het tandenpoetsen maar daar heb ik hem nu even niet meer over gehoord. Sterkte met je zoontje. Is er bij hem wel een verklaring gevonden,veel puffers of antibiotica gebruik?
Inderdaad op een bepaalde lft moet je het loslaten. Die oudste is 12 jaar en ik vind het soms best lastig om het los te laten maar het wordt nu toch ook een stukje eigen verantwoordelijkheid. Het grote loslaten is begonnen
Hier benadrukt tandarts ook altijd dat het zeer belangrijk is om tot 11-12 jarige leeftijd na te poetsen. Omdat daarvoor de motoriek nog niet voldoende is. Hier dus minimaal 1x per dag ,s avonds napoetsen. En als we ,s ochtens samen in de badkamer staan, doen we ook dan nog even napoetsen.
Een ding weet ik wel poetsen doen we niet meer maar ze blijven ons nog zeer lang nodig houden als is het maar om de onderbroeken te mogen wassen Merk het nu aan die van 15 drie jaar terug en nu! Een echte jongen man is hij aan het worden kan hem geen kind meer noemen wel van mij maar geen kind meer in het woord een kind. Je ziet ze in eens groeien niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk. Ik merk nu dat hij langzaam aan steeds en steeds meer eigen beslissingen neemt en mij niet meer raadpleegt/ Pas nog mam geen zin om te gaan voetballen dan is nu dit mijn antwoord van als jij niet wilt voetballen. Dan ben je nu oud genoeg om de juiste keuze voor je zelf te maken. Ik kan wel zeggen ga dan zeg jij weer weer nee. Dus jij kiest maar helemaal zelf wat je gaat doen. Hij ging niet.! Zijn eigen keuze. Hij merkt van zelf wel of zijn trainer gaat klagen dat hij te weinig komt zijn verantwoordelijkheid Niks met tandenpoetsen te maken en toch wel ze worden steeds mondiger en gaan zelfstandig keuze.s maken en daar hoort ook het tandenpoetsen bij en zelfstandig naar de beugelboer.! Eerste keren ging ik mee nu gaat hij alleen. Vorige keer was er wat in zijn schaamstreek. Ik ging mee tot aan de deur zelfstandig mocht hij naar binnen. Dat hoort ook bij het los laten ik hoef zijn schaamstreek niet meer te zien en hij denkt van dat laat ik echt niet meer aan mijn moeder zien.
Dochter (10) poets in de ochtend zelf en in de avond poets ik of mijn man even na. Ze heeft een super gebit gelukkig nog nooit gehad. Zoontje poets ik natuurlijk 1,5 jaar haha. Al mag hij altijd even na poetsen vind die prachtig voor de spiegel haha.
Hier zag het er bij controle prima uit. Ik vertelde dat hij zelf poetste en of dit dus op deze manier goed ging. Ze zegt 'het ziet er prima uit hoor'. Dan kies ik er dus voor dat J het zelf kan. Hoewel ik toch een keer per week en ml ook, het extra schrobben.
We hebben nu tijdelijk afgesproken dat ze op dinsdag wel helemaal zelf mag poetsen en de rest van de week nog niet...dit accepteert ze eerst wel...
Hier poetsen ze 's morgen alleen en 's avonds wordt het door ons gedaan. Ze zijn nu 7 en 9 en we gaan door met Napolitanen tot ongeveer 12 jaar. Ze hebben beide geen gaatjes gehad (*knock on wood*), maar mijn dochter heeft wel kwetsbare kiezen (kaaskiezen). Ze gaat ze ook naar de mondhygiëniste toe. Daarbij willen we zeer binnenkort overstappen op een elektrische tandenborstel. Mondhygiëne en tandverzorging vind ik ontzettend belangrijk en zal er ook alles aan proberen te doen om hun daarin zo goed mogelijk te begeleiden.
Mijn zoontje heeft een probleem met zijn weerstand en longen, tussen de 1 en de 5,5 jaar heeft hij 13 keer longontsteking gehad hier uiteraard antibiotica voor gehad ook tijdlang preventief en daarnaast puffers moeten gebruiken. Dit is 99% zeker de oorzaak hiervan.
Tot 10 jaar is napoeten noodzakelijk. Smorgens mogen ze ( 6 en 8) zelf poetsen. Savonds zelf en poets ik na. Dochter wordt na de zomer 9. We zijn begonnen met tandplak verlikkers. Tabletje pak je na het poetsen en vuil kleurt blauw of roze. Zo ziet te precies welke plekjes ze over moet doen en zo leert ze na mijn idee goed poetsen Dochter heeft super mooi gebit. Zoontje zijn Tanden zijn slecht. Door veelvuldig overgeven ( met tanden poetsen en stukjes eten tot 4 jaar) zijn zijn kiezen echt slecht.ook veel antibiotica, puffers voor de longen hebben niet echt meegewerkt voor een mooi gebit. Zijn voortanden kon ik altijd goed poetsen en zijn stralend wit. Kiezen zorgde voor kokhalzen en zelfs overgeven. Tandarts zij toen dat we overgeven moesten voorkomen ( slechter dan niet poetsen van de kiezen) en dus zijn zijn kiezen slecht gepoetst tot ong school leeftijd. Na blijven proberen lukt het nu redelijk met elektrische tandenborstel