Niet gehoord voelen als je over je kinderen spreekt

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door JustNice, 27 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JustNice

    JustNice Bekend lid

    3 jul 2008
    886
    122
    43
    Zuid Holland
    Misschien voelen jullie dit ook als je in gesprek bent met andere ouders dat ze je niet serieus nemen als je spreekt over je kinderen.

    Ik zal beginnen met het eerste voorbeeld :
    Mijn dochter is 8 en zit in groep 5. Op al haar rapporten staat dromerig, lief meisje, help graag, niet op de voorgrond.
    Verder geen zorgwekkend aantekeningen.
    Iemand sprake me aan op ADD, en ben me erin gaan verdiepen. En het profiel komt wel over met mijn dochter. Zo nu en dan spreek ik erover met andere ouders en dan hoor je van de een die er in zit met hun eigen kind de herkenning en steun, maar het tegenovergestelde hoor je van degene die er helemaal niks mee hebben, en geven je dan een gevoel dat je onzin praat en mijn kind gewoon is zoals ze is.

    Hetzelfde met het feit dat ze getest werd op dyslexie :
    Onderzoek gedaan bij de RID en als uitslag kwam dyslexie, maar geen erge vorm. Maar tevens de uitslag van haar IQ test, die een bijzondere uitslag gaf. Verbaal 92(normaal) , performaal 123(intelligent) een verschil van 31, waardoor met spreekt over een intelligentiekloof die minder vaak voorkomt (meestal andersom).
    De orthopedagoog gaf aan dat dat dus ook verklaard waarom wij vermoedens hebben van ADD. En dat wij een weg moeten vinden om hiermee om te gaan.
    Zodra ik dit met andere bespreek, zoals mijn zus of andere ouders die het dus niet zo serieus nemen, merk ik dat ik er moeite mee heb als men zegt dat ik het los moet laten, of dat ze niet houden van labeltjes.
    Zelf geeft mijn dochter aan dat het druk is in haar hoofd, maar dat verklaart, nu ik weet dat de een 'beelddenker' is, een hele hoop. Gelukkig neemt de school de resultaten van de testen erg serieus, en gaan we samen met de interne begeleider van school op zoek naar een passende oplossing. De huisarts gaf aan als wij nog extra hulp nodig hebben ze ons kon verwijzen.
     
  2. TopperD

    TopperD Bekend lid

    9 jun 2015
    777
    156
    43
    Ik snap je volkomen! Bij ons werd er ook steeds overheen gepraat terwijl ik me ernstig zorgen maakte over de ontwikkeling van onze oudste (toen nog dreumes). Elk kind heeft dat wel eens, ieder mens heeft trekken van, waarom zou je een diagnose willen. Ja, daar stond ik echt voor in de rij. Voor een diagnose. Het enige dat ik wilde was mijn kind snappen. Want een dreumes met een bui van 1,5 uur, ik vond het niet normaal.
    Pas nadat we de informatie zwart op wit hadden staan, kreeg ik gehoor. Maar toen hoefde het niet meer.
    Ook hier een gigantische kloof. Verbaal 84, performaal 128. Dat verklaarde waarom hij zoveel kon, maar niet met woorden.
    Ik had destijds mijn moeder die begreep waar ik het over had. Dat steunde me wel in mijn zoektocht.
    Bij anderen ging het vaak al snel weer over hun kinderen. En vaak werden dan de verschillen nog even goed naar voren gebracht. Zij konden blijkbaar alles, daar waar die van mij eerder stil leek te staan of soms zelfs terugviel in ontwikkeling. Maar pas na de diagnose kon ik hierover met anderen in gesprek op een manier die ik ervoor zo graag had gewild. Niet om een oordeel, maar gewoon luisteren.
     
  3. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Heel veel kinderen passen binnen het gemiddelde van wat 'normaal' is. Juist ouders daarvan kunnen zich lastig inleven in ouders van kinderen die dat niet doen, maar wel 'gemiddeld' lijken.
    Een kind van 12 met het vermogen van een kindje van 4 jaar kan iedereen zien dat deze anders is. Maar juist iets als add is vaak niet zichtbaar voor de doorsnee mensen.

    Mijn zoon heeft ass, is meerbegaafd (iq getest) maar loopt sociaal/emotioneel juist erg achter. Zit nu op ongeveer niveau van een 3,5 jarige, maar wordt bijna 7. Mensen die hem zien overschatten hem doorgaans enorm kwa kunnen op sociaal niveau en zijn ass is daardoor niet altijd zichtbaar. De keren dat ik heb gehoord dat men niet ziet dat hij ass heeft is al zeker niet meer op 2 handen (of 10 of meer(?) als ik die zou hebben) te tellen.
    Wat ik probeer te zeggen is; je bent niet de enige die hier tegen aan loopt. Ik wist al vrij snel dat er iets anders was, maar ook tegen mij is heel vaak gezegd dat het wel mee zou vallen. Andere ouders willen misschien graag dat het mee valt, maar juist daardoor voel je je ongehoord.

    Wel weet ik ondertussen 1 ding. Als een moeder denkt dat er iets is met haar kind is de kans heel groot dat het zo is.

    Het ongehoord voelen vind ik zelf nog steeds heel zwaar.
     
    Caithy vindt dit leuk.
  4. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.760
    2.625
    113
    Noord-Holland
    in zn algemeniteit kunnen we niet goed luisteren of troost bieden in situaties die we niet zelf hebben meegemaakt. denk ook aam de mmm of een kind verliezen of een ernstige ziekte hebben. daar horen zorgen en onzekerheden bij die veel mensen niet kunnen begrijlen. niet omdat ze niet willen maar omdat ze simpelweg geen idee hebben
    mijm advies is om lotgenoten te zoeken. daar vind je juist wel begrip en erkenning :) en dat helpt
     
    fafa, MaMa en amdaa vinden dit leuk.
  5. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wat maakt het voor jou zo belangrijk om je door deze mensen gehoord te voelen?

    Ik denk dat je hiervoor inderdaad beter af bent bij mensen die in hetzelfde (of een soortgelijk) schuitje zitten.
     
  6. JustNice

    JustNice Bekend lid

    3 jul 2008
    886
    122
    43
    Zuid Holland
    Als ik jullie reacties lees, vind ik het fijn om te lezen dat jullie het snappen. En ook de achterliggende gedachten dat wij over het algemeen niet goed kunnen kunnen luisteren en troost kunnen bieden in situaties die we niet goed kennen, ook dat stukje heb ik ook steeds in mijn achterhoofd.
    Waarom ik het belangrijk vind om gehoord gevoeld wil worden door deze mensen is omdat ze eerst 'oprecht' vragen hoe het met mijn dochter gaat dan ben ik ook een persoon die niks onder stoelen of banken schuift dus vertel het verhaal dan vind ik de reactie echt een domper. Snap ook wel dat ze het inhoudelijk niet meteen snappen, daarvoor zal ik inderdaad bij lotgenoten meer begrip van krijgen. Maar als je het niet snapt zeg dan niks, wat opmerkingen zoals heb ik het over het dromerige 'ja mijn kind droomt ook weleens' of over meervoudig opdrachten /planbord 'mijn kind wil ook niet luisteren' 'is gewoon een kwestie van opvoeding' daar heb ik niks aan.
     
  7. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Toen ik mensen probeerde uit te leggen hoe het is om een baby van 900gram te verzorgen en te voeden kreeg ik ook dir soort reacties. 'Ja, die van mij was ook zo mini (2,5kg!)', 'ik moest ook tepelhoedjes gebruiken, vreselijk (ja,dat is vergelijkbaar met een sonde en beademing)' enz.

    En toch is het enige wat ik ervan geleerd heb dat mensen geen voorstellingsvermogen hebben om te datgene te bevatten wat ze niet hebben ervaren. Dat gaat over complicaties met kinderen, ziektes, relatieproblemen, oorlogsverhalen enz.
    Elke reactie van een leek is meestal gewoon pijnlijk. Ze kunnen zich geen voorstelling maken van de pijn, achterliggende ervaringen, het gevoel.

    Vaak roepen mensen ook maar wat, omdat ze niet weten hoe te reageren. Dat heb ik vaak als excuus achteraf gehoord.
     
  8. a2cmieux

    a2cmieux Niet meer actief

    Ik denk inderdaad dat daar een groot deel van het probleem ligt. Mensen vinden het moeilijk om zich in te leven.

    Toch denk ik dat je dat (aan de mensen die belangrijk voor je zijn) ook kan en mag uitleggen. "Ik heb even een luisterend oor nodig zou jij even naar mij willen luisteren." Dan weten mensen wat je verwacht. Misschien denken mensen wel dat je tips wil, misschien denken mensen dat het belangrijk voor je is om het even te kunnen relativeren en gaan ze daarom vergelijken (ik zeg niet dat dat ok is, maar ik probeer me even in de gedachten achter de opmerkingen te verplaatsen).

    Ik denk echt niet dat er kwade bedoelingen of desinteresse achterzit. Ik denk alleen dat ze niet weten wat jou behoeftes zijn. Ik zou ervoor kiezen om dat aan te geven, want je zit er wel mee. Je kan (helaas) alleen je eigen verwachtingen en je eigen manier van hiermee omgaan beïnvloeden.

    Heel veel succes.
     
    fafa vindt dit leuk.
  9. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Vaak begrijpen mensen pas zoiets als ze het zelf meemaken. Uitzonderingen daar gelaten want ik heb gelukkig enkele mensen om mij heen die het wel begrijpen of op z'n minst proberen te begrijpen.

    Ik heb geleerd selectief te zijn in de memsen met wie ik deel hoe het echt gaat. Het lijkt soms of ze oprecht willen weten hoe het gaat maar ze kunnen niks met je verhaal of ze proberen het minder zwaar voor je te maken wat eigenlijk altijd averechts werkt.

    Ik kan me er nu niet meer zo druk om maken, het is verspilde energie. Die mensen bedoelen het ten slotte ook niet slecht, ze weten het gewoon niet.
     
  10. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.552
    21.036
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Daar ben ik het in principe mee eens. Maar ondanks dat ik gelukkig (afkloppen) niet dat soort dingen heb meegemaakt, behalve een huilbaby, probeer ik echt te luisteren naar iemand. En niet er doorheen te tetteren met adviezen of ervaringen waar niemand wat aan heeft. Ook al kan ik iets niet begrijpen, ik kan wel meeleven zeg maar.
     
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.698
    42.523
    113
    Jep heel herkenbaar, de kreet: ach tegenwoordig wil iedereen een labeltje voor zn kind is echt vaak gehoord hier.

    Maar al snel had ik de gedachte wat @tupp zei: het maakt mij helemaal niet uit wat zij vinden. Ik deel dat soort dingen dus maar met een select gezelschap. Mensen die echt oprecht willen weten hoe het gaat.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  12. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Mensen weten vaak niet hoe ze op zoiets moeten reageren en proberen je in te laten zien dat elk kind wel eens iets heeft. Dat dat niet strookt met jouw verhaal is iets anders maar ze proberen op hun manier je te troosten.
    Helaas werkt dat averechts voor je, misschien als je er zo naar kijkt, dat jij het beter naast je neer kan leggen.

    Ik deel de mening van hierboven ergens; Jij als moeder weet wanneer er iets niet klopt, dan klopt het vaak ook niet!
     
  13. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Ik ben het hier mee eens. Ik vind het niet perse fout. Mensen reageren vaak vanuit hun eigen referentiekader en proberen vanuit daar advies te geven. Ik weet zeke dat iedereen zich daar wel eens schuldig aan maakt omdat het simpelweg lastig is een beeld te vormen van iets wat je niet hebt meegemaakt.
     
  14. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    En toch merk ik echt wel verschil tussen de een en de ander...

    Vb. Kennis 1 werkt in de zorg met mensen met een beperking. Nadat ik het vertelde kreeg ik vaag antwoord en werden mijn zorgen eigenlijk zo van tafel geveegd.
    Kennis 2 werkt ook in de zorg, ook met mensen met een beperking. Zij toont juist veel begrip en luistert naar mij. Zonder te weten wat ik precies ervaar.
    Juist van deze 2 personen hoop je begrip te krijgen vanwege hun achtergrond.

    En ik blijf het gewoon vervelend vinden dat men zegt "maar ik zie niets aan hem". Juist als deze mensen dicht bij je staan....

    @Hopsatee je hebt gelijk, ik denk dat iedereen zich er wel eens schuldig aan maakt.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  15. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Soms is het gewoon goed bedoelt, maar wat onhandig gebracht en soms hebben mensen gewoon andere ideeën er over, vaak door beperkte kennis of ervaring.
    Ik heb twee kinderen die op verschillende vlakken niet zo gemiddeld zijn. Ook genoeg nogal kortzichtige of domme opmerkingen over gekregen. Ik ga daar geen energie aan verspillen, ik bespreek daar zulke dingen niet meer mee.
    Gelukkig heb ik wel een paar mensen in de familie en vriendenkring die in hetzelfde schuitje zitten of niet, maar wel begrip er voor hebben.
     
  16. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Aan de ene kant herken ik het, in de zin van dat veel mensen het niet begrijpen. Daarom deel ik gewoon weinig met anderen; probleem opgelost. (Oké, wel een ander probleem erbij, maar dat is dan jammer.) Aan de andere kant weet ik dat ik soms dingen kan zeggen die andere mensen wellicht niet willen horen/niet prettig vinden. En dat doen ik niet om mensen te kwetsen oid, ik bedoel het goed, maar kan nu eenmaal niet voor iedere persoon zien of weten wat de juiste reactie is, dus reageer ik vanuit mezelf.
     
  17. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Nou dit dus.
     
  18. TopperD

    TopperD Bekend lid

    9 jun 2015
    777
    156
    43
    Door de jaren heen heb ik ook wel de mensen gevonden die snappen dat een meltdown iets compleet anders is dan een driftbui, die ook zien dat je kind idd blokkeert.
    Maar het zijn over het algemeen de mensen die het dichtst bij je staan, met wie je in gesprek bent. En als die het niet snappen wordt je wereldje heel klein. Want jouw kind doet anders, gedraagt zich anders, laat dingen zien die absoluut niet meer bij de leeftijd passen en waar je dan (en echt niet alleen voor je gevoel) op afgerekend wordt.
    Juist van die mensen wil je begrip omdat ze niet alleen deel uitmaken van jouw leven, maar ook van dat van je kind.
     
  19. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    lage verbale en hoge performale IQ is iets dat je vaak ziet bij de Turkse kinderen. Het is effect van de Turkse taal op de test vermoedt men. daarom heeft men nu een eigen iq test in Turkije(Ik heb die test nog niet gezien hoor, weet niet hoe ze de verbale effect weg gewerkt hebben) verbale Iq test kan heel erg mis gaan als het kind zeer onzeker is. bijvrbeeld op een gegeven moment zo een 10 namen moeten ze zien en later vragen ze die terug, hoeveel daarvan heeft t kind onthouden. toen zoontje nog heel klein was had hij n paar onthouden. maar toen heeft de mevrouw gezegd dat hij daarmee mooie stickers kon krijgen voor de antwoorden. toen wist hij die allemaal. maar wel dus puntjes verloren bij de rondes zonder. stickers. degene die de test doet moet wel goed weten hoe ze om moet gaan met een kind dat niet zo makkelijk is in de omgang. en als je een allochtone kind hebt dan moet je bedenken dat de woordenschat in sommige talen op werkwoord gebaseerd is. is je kind 2 talig?
    Ik zou 'de andere' ouders gewoon los laten als ik jou was. iedereen kent eigen kind/eren en kunnen ze echt niet voorstellen hoe het is met een kind dat heel anders is dan hun eigen. Zo praten de ouders met ons keer op keer alsof wij zoontje hadden even versneld. heel pijnlijk als je van alles gedaan hebt juist om die versnelling tegen te houden. Ik corrigeer die ouders niet meer. ze mogen denken wat ze willen, vele ouders denken dat zoontje in gr5 zit zelfs daarover zeg ik niets meer. ze kunnen moeilijk buiten hun eigen kind format in hun hoofd zich iets voorstellen. wel heel vervelend als ze zo steeds met cliches reageren(hou niet van labels, 'Laat het los" enzo) ze hebben kennelijk niet zoveel te zeggen. weten er heel weinig van en geen ervaring. dus geen punt van maken.
     
  20. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.136
    1.058
    113
    Ik geloof dat de intenties van verreweg de meeste mensen heel oprecht/goed zijn, maar laat de uitwerking soms wel te wensen over. Het is erg lastig om op een 'passende' manier te reageren als je geen ervaring hebt met een bepaalde situatie en de neiging om 'gerust te stellen' en te relativeren zit volgens mij aardig in de menselijke natuur gebakken...

    De vraag is wat je graag van wie zou willen 'ontvangen'? Wat maakt dat dit je raakt? Ouders op het schoolplein kunnen wat dat betreft zeggen wat ze willen, ik reken op 'weinig' en als het dan een keer 'meer' wordt, dan is dat mooi meegenomen. Mensen die dicht bij me staan, daar verwacht ik iets meer van, maar dan horen sla-de-plank-mis opmerkingen er nog steeds bij. Aan de andere kant, neem ik aan dat ik ook weleens de plank missla bij andere mensen.

    Meestal weet je na een tijdje wel wat je aan wie hebt en pas je daar ook je 'informatievoorziening' op aan...

    Belangrijkste is dat professionals waar je aanklopt je serieus nemen.
     
    birds86 en belize vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina