Hoi, Even een paar vragen, 3 juni loopt mijn verlof af en hopelijk heb ik dan weer een baan. Ik vraag me af hoe het zit met gaan kolven. Wanneer begin ik hiermee? Na welke voeding of na iedere voeding? Niet alleen om een voorraadje te maken, maar ook om mijn zoon te laten wennen aan de fles. Hoeveel heeft mijn zoontje per keer nodig ongeveer? Zie nu natuurlijk niet hoeveel hij drinkt. Hoe bewaar ik afgekolfde melk? Ik wil het invriezen aangezien ik het als voorraad wil voor als ik werk, maar ik wil ook een deel al nu geven om hem te laten wennen. Ik heb van die bakjes van avent om het in te bewaren, maar zijn er nog dingen waar ik om moet denken als ik het in de vriezer/koelkast doe? Hoe lang kan ik het bewaren in de vriezer/koelkast? Welk(e) moment(en) kan ik dan het beste het flesje laten geven door mijn man? Zelf ga ik het niet geven, als ik er ben mag hij namelijk normaal gesproken gewoon de borst. Lijkt me straks wel lastig als ze de fles moeten gaan geven, want ik voed op verzoek en de ene dag houdt dit in dat hij 5 keer komt, terwijl dit de dag erna wel 10 keer kan zijn. Drinkt wel altijd een half uur (beide borsten ong. 15 minuten), maar niet altijd even effectief. Ik weet dat je bij je werkgever recht hebt om te kolven en/of borstvoeding te geven, maar geldt dit ook als je nog moet gaan beginnen bij een nieuwe baan? Lijkt mij dat ik gewoon even moet melden dat ik hier gebruik van wil maken als ik ergens begin. Nog tips trouwens om te voorkomen dat de productie erg terug gaat lopen als ik ga werken en dus kolven ipv live voeden? Een hoop vragen, maar hopelijk kan iemand ze allemaal beantwoorden. Alvast bedankt voor de moeite in ieder geval. Groetjes Rebekka
nog ff voor de duidelijkheid dus he, ik kolf morgen voor het eerst na m'n ochtendvoeding leeg. Dan laat ik mijn man 1 van de voedingen op de dag geven, maar wel ruim op tijd, dus bij het 1e hongersignaal. Moet ik dan de voeding die hij met de fles krijgt kolven of krijgt hij gewoon de fles en wacht ik weer tot hij weer honger heeft?? (gok dat ik die moet kolven, maar weet 't niet zeker, clustert 's avonds, dus heb dan toch wel vrij lege borsten volgens mij). Ik heb trouwens de medela calma fles (kreeg ik bij m'n nieuwe kolf), iemand ervaring hiermee?
Ik kolfde het liefst wel als zoon de fles dronk om te wennen, omdat ik dan meteen weer wat nieuwe voorraad had. Daarnaast is het ook wel het meest volgens het vraag/aanbodsysteem.
Ja zelf wel kolven! Anders heb je nog geen voorraad en loopt je productie terug. Als je de melk op kamertemperatuur bewaard en je man het de volgende voeding laat geven, hoef je wat hij niet op drinkt, niet weg te gooien. Ik zou wel even afwachten of hij de fles goed pakt. Als hij die nl. niet wil en jij hebt je borsten alweer leeg, wordt het lastig.
hoe lang mag ik het op kamertemperatuur bewaren dan? na 8 uur moest het weg toch, maar ik bedoel na hoe lang mag het nog de koelkast in zonder dat ik het weg hoef te gooien?
Waarom zou je de melk op kamertemperatuur bewaren, en 'm niet gelijk in de koelkast zetten? Je mag verse melk max 24 uur buiten de koelkast bewaren en dan moet het opgedronken of weggegooid worden. Een restje melk (in een flesje waar al uit gedronken is) moet binnen een uur worden opgedronken. Wat ik kolfde gaf ik meteen, of ik zette het meteen in de koelkast (max 5 dagen, achterin de koelkast en zéker niet in de deur) of in de vriezer (max 6 maanden bij een vriezer op minimaal -18 vriezer, drie sterren vriezer dus).
Kamertemperatuur 8 uur. Deed ik alleen als ik het de volgende voeding gaf, hoefde ik het niet op te warmen en wat er over was, zette ik in de koelkast. Dat gaf ik dan wel de volgende dag ipv max. 5 dagen te bewaren.
@ bri, omdat red88 dit adviseerde zodat ik geen restje melk hoefde weg te gooien als hij de fles niet goed drinkt.
Nou, kolven lukt niet :-S Vanmorgen heb ik voor het eerst gekolft. Althans een poging gedaan. Er kwam nauwelijks melk uit, nog geen 10cc. Nou dacht ik dat het wel zou kunnen dat m'n borsten leeg waren aangezien m'n zoontje vannacht en vanmorgen vroeg 3 keer kort op elkaar best lang had gedronken. Nou heb ik vanavond na de laatste voeding weer een poging gedaan aangezien hij korter dan normaal had gedronken en half slapend. Nu kwam er weer nauwelijks melk, ook weer geen 10cc. Hij clustert 's avonds wel dus zou kunnen dat m'n borsten weer leeg waren. Als ik met de hand probeer komt er toch weer wel wat uit, dus echt leeg zijn ze dan toch ook niet. Iemand advies over wat ik hiermee moet? Als ik eenmaal een voeding heb kan ik natuurlijk als m'n man de fles geeft kolven op het moment dat mijn zoon zich meld voor een voeding, maar op deze manier duurt het wel heel lang om die 1e voeding bij elkaar te sparen.