Wij hebben een lief ventje van 4 maanden oud. Hij drinkt 4 maal een fles van 200ml en in de ochtend krijgt hij een fruithapje. Ben sinds een paar weekjes aan het experimenteren met eten en dat gaat heel goed. Nu vraag ik mij alleen af of hij nu ook extra vocht moet hebben? Water vind hij vies (ziet er erg amusant uit als hij dat in zijn mondje krijgt). Daar is hij blijkbaar nog niet aan toe. Ander vocht (behoudens flesje) durf ik nog niet aan. Wat is het minimale wat hij moet drinken? En wat het maximale? Hij lijkt niet dorstig of zo, vind alleen dat sinds hij ook wat extra's krijgt dat zijn ontlasting compacter is geworden, denk daardoor de vraag ook gerezen is.
Op vier maand is melk het belangrijkste, zowel voor vocht als voedingsstoffen. Denk je dat hij te weinig vocht krijgt, geef dan liever een extra flesje. Maar dat de ontlasting vaster wordt bij vaste voeding is logisch. Extra vocht geef je pas als ze ruim zes maand zijn. En dan alleen water, niet meteen met sap etc beginnen. Dat is echt niet nodig
4x 200cc is opzich voldoende hoor, weet niet hoeveel je kindje weegt? Maar omdat je nog 200cc melk overhoud voor je het maximale overschrijd, zou je ook de komende dagen wat extra melk kunnen geven. Maar je kindje geeft waarschijnlijk zelf wel aan als hij dorst heeft hoor!
Kindje mag max 1 liter krijgen en minimaal 200 per dag drinken. Mijn zoon is ziek geweest toen hij bijna 4 maanden was en wij dachten dat hij zou uitdrogen. Spuugde z'n fles namelijk steeds weer uit. Hij had nog wel plasluiers dus kreeg blijkbaar wel iets binnen. Zijn met hem bij huisartsenpost geweest en daar zei de arts dat een baby van die leeftijd een paar dagen kan doen met 200 cc per dag. Je kindje krijg 4x 200 en dus ruim voldoende. Compacte ontlating komt inderdaad van vast voedsel.