Hoe gaat dat met 2 kleine kindjes?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by nijntje op de mac, Aug 28, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. nijntje op de mac

nijntje op de mac Actief lid

Jun 20, 2009
    388
    0
    0
    Ik ben sinds kort zwanger van het tweede wondertje en de eerste is nu 9,5 maanden, de kleintjes zullen dus ongeveer 1,5 jaar schelen. Ik ben heel benieuwd naar ervaringen! Is het net zo druk, of drukker dan kindjes die meer in leeftijd schelen, spelen ze leuk samen, kan je makkelijk met de hele stoet op pad e.d. Kortom: wat zijn de leuke en minder leuke kanten van twee kindjes die weinig in leeftijd schelen? Ben heel benieuwd!

2. janna76

janna76 Fanatiek lid

Nov 8, 2008
    1,412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    Kan je geen antwoord geven omdat ik eigenlijk ook met de zelfde vragen rond loop. Mijn oudste is van 25-5-2008 en nu ben ik dus uitgeteld op17-2-10 weer uitgeteld. Dus ik lees even met je mee. En ik hoop dat er snel een antwoord komt ben namelijk ook heel benieuwd.

Liefs Janna

3. Carla1980

Carla1980 VIP lid

Jul 16, 2006
    5,833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Ik ben pas bevallen van onze 2e dochter. De oudste was toen 2 jaar en 4 maanden. vind de overgang van 1 naar 2 kindjes groter dan van 0 naar 1 kindje. Met 1 kindje heb je ALLE tijd voor de baby en nu loopt er nog 1 rond en moet je dus echt gaan plannen. Het valt me absoluut niet tegen dat bedoel ik niet, maar je moet met veel meer dingen rekening houden. De 1 gaat slapen en da ander wordt weer wakker enz! Kinderen moeten ook leren dat ze soms eens even wat langer moeten wachten op elkaar en dat is voor de kids natuurlijk ook wennen!
    Ga met 2 kids net zo gemakklijk op pad hoor, de oudtse kan gelukkig al veel zelf en goed lopen enzo en dat scheelt heel veel vind ik.

al met al is het puur genieten met 2 kids!

4. happynienja

happynienja Fanatiek lid

Aug 8, 2007
    3,178
    0
    0
    Julianadorp
    ik lees mee, als de kleine geboren word is martijn 15 maanden.
    het lijkt me druk, maar ook gezellig. en plannen begin ik steeds beter in te worden hihi.

5. babsie

babsie Fanatiek lid

Sep 10, 2006
    1,432
    0
    0
    Hallo,

Mijn kinderen schelen 14,5 maanden. Nu zijn ze net 1 en 2 jaar oud. Hoe het is met meer tijd er tussen weet ik dus niet maar ik vind het met deze 2 wel druk. Uitstapjes zijn ingewikkelder, je moet veel meeslepen. Een duowagen ben je nodig als je alleen met ze op pad gaat. Met eten kunnen ze zich nu aardig redden maar in het begin had ik 1 aan de borst en de andere helpen met broodje. Nu moet het natuurlijk nog steeds voor gezet worden maar kunnen ze zelf eten. Ze eten nu beide met de pot mee dus dat scheelt alweer. Ik vond het vooral druk in de eerste periode, ik merk dat er nu meer rust komt. Voornamelijk de periode dat ik borstvoeding gaf, ( tot 7 mnd bij de tweede) de eerste zat toen net in een periode van alles doen wat niet mag. Je kunt dus ook de eerste niet zo veel aandacht geven als daarvoor. Dat zal ook met een langere tijd er tussen zo zijn. Ik merkte aan mezelf wel dat ik graag de eerste en ook de tweede soms meer 1 op 1 tijd had willen geven. Als er bij ons een derde zou komen dan gebeurd dit ook niet eerder dan de eerste en de tweede naar de kleuterschool gaan. :) Als je meer wilt weten dan pb me maar.

groetjes

6. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Bij mij zit er 2 jaar en 4 maanden tussen. Ik vind het vrij zwaar, vooral de laatste tijd. De oudste heeft een paar maanden vreselijk gepuberd (wordt nu net weer wat minder), de jongste was in het begin gewoon niet zo happy, vaak huilerig, sliep niet zo goed etc. Sinds hij 3/4 maanden was, is hij helemaal omgeturnd. Hij is nu de vrolijkheid zelve, slaapt heerlijk door, kan zichzelf uitstekend vermaken en dat scheelt.
    Ik werd en wordt af en toe wel gek van de drukte. Pas om half 9 ';s avonds ligt het hele spul in bed, dan moet ik nog van alles in het huishouden doen en om 11 uur plof ik uitgeput in bed. Ik heb weinig vrije tijd, zeg maar en dat valt me wel een beetje tegen. Ook die enorme bergen wasgoed waar nooit meer een einde aan komt. Vroeger had ik nog wel eens een dag waarop er gewoon helemaal geen vuile/ongestreken/ongevouwen was lag, maar nu liggen er altijd bergen op de zoldervloer.
    Het uitstapjes maken vind ik wel meevallen, ik geef bv dus dat scheelt al een hoop en ik heb nooit zoveel meegesleept. Er ligt standaard een tasje met wat schone luiers en doekjes in de auto. Alleen als ik ze allebei naar oppas of kdv moet brengen, ben ik al helemaal bezweet en moe tegen dat ik op m'n werk verschijn van al het racen en vliegen.

Maar nu de oudste zich wat beter gaat gedragen, is het ineens weer een stuk leuker. Gisteren was hij bellen aan het blazen, de jongste zat op schoot te schateren om die bellen en toen voelde ik me echt supergelukkig met mijn twee kereltjes. Ik denk dat de eerste tijd echt even afzien is, daarna wordt het leuker.

Wij wilden er ook altijd drie, maar die derde wacht nog maar even, hoor. Voorlopig is het wel goed zo.

7. nijntje op de mac

nijntje op de mac Actief lid

Jun 20, 2009
    388
    0
    0
    Klinkt best wel heel druk allemaal... kan me ook wel goed voorstellen. Die spaarzame vrije momentjes die je hebt met één kindje zijn volgens mij wel echt voorbij. Maar misschien ook een kwestie van wennen? Ik ben er stiekem ook een beetje huiverig voor dat je minder tijd hebt om individuele aandacht te besteden aan allebei.

Hoeveel dagen werken jullie? Ik werk nu 3 dagen en mijn man ook (nog) 3, wordt waarschijnlijk iets meer.

8. Tink

Tink Niet meer actief

Ja, het went. Op een gegeven moment heb je een ritme en dan gaat het beter.
    En, het grote voordeel: op een gegeven moment ben je er ook ineens doorheen, want ze worden ook allebei tegelijk wat groter en wijzer ;)

9. elmo28

elmo28 Fanatiek lid

Apr 11, 2009
    2,803
    0
    0
    Hoi,

Mijn oudste schelen 14 maanden en ik ben nu zwanger van de derde.
    Zoals hieronder beschreven is het in het begin echt wel heel druk....
    Maar het is ook genieten.
    Mijn oudste zit nu in de fase van tot het uiterste gaan en zit regelmatig gillend op de gang en dan denk ik wel eens, waar begin ik aan.
    Maar andere momenten spelen ze weer heel lief samen en heb je geen kind aan ze.
    Wat je wel moet leren is dat je je huis nooit meer zo netjes krijgt als voorheen.
    Je komt met 2 kindjes gewoon minder aan het huishouden toe.
    Ik was altijd heel netjes maar nu schaam ik me af en toe dood voor mijn huishouden.
    Ik hou me maar voor ogen dat als ze wat groter zijn dat weer helemaal goed komt.
    Ze gaan 2 dagen per week naar het kdv dus tijdens mijn verlof kan ik op die dagen even lekker bijtanken en als de kleine geboren is heeft dat ukkie op die dagen even helemaal alle aandacht.

Ik heb mijn kinderen wel aangewent om vroeg naar bed te gaan.
    rond 18.30 liggen ze in bed en heb ik de avond voor mijzelf.
    Maar hoe groter ze worden hoe makkelijker het wordt indt ik ( en dat gaat best snel.

Geniet ervan.

10. sab85

sab85 VIP lid

May 24, 2007
    9,434
    0
    0
    Mijn 2 meiden schelen precies 13 maanden en ik vind het wel erg druk ;)
    je hoort altijd dat de overgang van 0 naar 1 groter is als van 1 naar 2 maar ik vond dit toch wel een hele omschakeling.
    De 1e kreeg eerst alle aandacht, bij de 2e is dat gewoon anders. Ik zou ze alle 2 veel meer aandacht willen geven dan ik nu kan doen. Mijn oudste loopt nog niet dus ik sjouw er de hele dag 2 rond ;) Het is al een dagtaak om ze alle 2 in bad te doen, de kleine voeden, Daimy pap brood fruit avondeten te geven, zorgen dat ze allebei aan hun slaapjes komen, en natuurlijk lekker spelen, wandelen enz enz. Ik kom echt tijd tekort (vooral voor mezelf;) )

De jongste slaapt beneden omdat ze reflux heeft en veel spuugt, maar die word vaak wakker van de oudste die hier natuurlijk gewoon lekker speelt. Dat zijn dingen waar ik vantevoren niet aan dacht ;)
    Sowieso heeft de jongte de eerste 2 maanden alleen maar gehuild, zo'n 18 uur per dag. Dat was erg heftig, ik kreeg ook echt een schuldgevoel naar de oudste toe, omdat ik zoveel met haar zusje bezig was, die me zo nodig had. Gelukkig gaat het met haar nu veel beter waardoor ik het aardig kan verdelen.

Het goede nieuws, het went allemaal wel.Ik ben nu 3 maanden verder en het gaat al een stuk beter. Het blijft druk, maar je vind een aardig ritme en went aan elkaar, weggaan vind ik geen probleem eigenlijk , alleen wat extra luiers mee en gaan :)
    ik heb wel een duowagen maar die heb ik nog nooit gebruikt, ik heb er altijd 1 in de draagdoek, en 1 in de buggy, ideaal!

Daimy is superlief voor haar kleine zusje, nooit jaloers geweest (is ze nog te jong voor) en Jenna word overladen met kusjes en knuffels, ook brengt ze haar speentje als ze huilt, en hebben ze vaak echt 'contact'. Dat is echt zo genieten!
    Ik vind het ook belangrijk om ze allebei genoeg 1 op 1 aandacht te geven, vaak als papa thuis komt ga ik even lekker met Daimy fietsen/wandelen/boekje lezen enz enz, ze geniet daar dan ook duidelijk van :) (en mama ook!)

Ik vind het ook voor de meisjes erg leuk dat er zo weinig leeftijdsverschil is , zeker als ze straks lekker samen kunnen spelen.
    Ik denk dat het met een 2e gewoon altijd een stuk drukker is, hoe oud je 1e kindje ook is . Ik zou het in ieder geval niet anders willen :)

11. josie

josie Bekend lid

Sep 28, 2007
    685
    0
    0
    Mijn kinderen schelen 16 maanden. Ik vind het soms wel druk maar over het algemeen heel goed te doen. Het scheelt misschien ook wel dat ik geen borstvoeding heb gegeven. Tijdens de voeding liet ik mijn oudste ook wel eens naar teletubbies of zoiets kijken. dan zat hij even rustig zijn appeltje te eten en als de fles bij de jongste op was konden we weer verder spelen. Wij hebben wel een duowagen en die gebruik ik heel erg veel. in het begin had ik de jongste ook veel in een draagdoek (wij hebben er een van draagdoek.nl , die zijn echt super).
    Het is vooral heel erg genieten. Mijn oudste wil ook graag overal mee helpen: hij heeft een babypop en als de jongste verschont werd deed hij hetzelfde met zijn popje. echt heel schattig.
    Maak je maar niet te druk hoor, het gaat eigenlijk vanzelf.

groetjes, Josie

12. brenjomi

brenjomi Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    2,297
    1
    0
    activiteitenbegeleidster
    roze wolk
    :D hier hetzelfde, mijn dochter is 10maanden (van oktober 2009 en ben nu ook zwanger van een tweede (eind maart begin april uitgerekend) af en toe denk ik ook: waarom wilde ik dit ook weer zo graag:D mijn neefjes schelen ook maar 15maanden en dat was af en toe echt afzien omdat de een heel lief aan het spelen was, kwam de ander pesten en kregen ze weer ruzie. maar nu gaat het steeds beter, ze kunnen nu heel lief samen spelen:)
    ik en mijn zus schelen maar 14maanden, dus het zit een beetje in de familie.
    het lijkt me af en toe best zwaar, maar je moet even in je ritme komen. ik weet ook nog niet of ik borstvoeding of flesvoeding wil geven (mijn dochter had geen kracht genoeg om te zuigen dus gekolfd en via de fles gegeven dit ging beter, maar deed nog 3kwartier over een fles) maar dat ligt aan deze baby en wat ik straks zie zitten. (misschien eerst weer kolven en dan fles?)

ik heb nog een voor en een nadeel, mijn vriend zit op de grote vaart en is 3maanden weg en 3maanden thuis. als alles gaat volgens de planning is hij rond de bevalling een paar maanden thuis (gaat nu langer weg zodat hij langer thuis kan zijn) de vorige keer was hij 3maanden thuis, dat was ideaal. hopelijk kan dat nu weer. dan hebben we al een beetje een ritme voordat hij weer weggaat. hij helpt ook overal mee (dat scheelt ook) en omdat hij overdag niet moet werken vond hij nachtvoeding ook geen probleem om te doen.
    het nadeel is dat als hij weg is ik alles alleen moet doen. daar heb ik bij nummer 1 ook heel erg tegenop gezien, maar dat is meegevallen.

en ik heb ook nog 2hondjes die ook af en toe aandacht willen:D
    ik strijk niet (alleen wat echt gestreken moet worden) en ik zat vanmiddag nog te denken dat ik de hopen was nu nog vind meevallen en dat ik benieuwd ben hoe dat straks is. (onze droger is kapot gegaan toen leah ongeveer 4maanden was, heb nu sinds een maandje weer een droger en gebruik hem nog niet veel. kon steeds nog alles boven ophangen (op zolder) maar dat wordt nu kinderkamer, dus dan moet ik even zoeken waar ik het dan ga hangen:)) mijn dochter en ik doen wel elke dag schone kleren aan (zij soms 2keer op een dag;))

Share This Page