Ik had het zo goed bedacht: regelmaat aan brengen. Bij wakker worden luier verschonen, flesje geven en nog even knuffelen/ spelen totdat de eerste tekenen van moeheid zouden komen. Alleen bij het in bed leggen werd het drama. Nu weet ik waarom. De kleine (nu 6 weken) was nog helemaal niet moe. Nu let ik beter op de signalen. Maar dit betekent voor vandaag: 8.30 uur wakker tot 10.30 uur badje, luier, flesje, knuffelen/ spelen nog steeds geen vermoeidheidstekenen om 12.00 proberen in bed te krijgen, om 12.20 in slaap om vervolgens om 13.00 weer wakker te worden. Even samen weg. Slaapt in maxicosi nog 1,5 uur. flesje om 15.00 uur. Weer wakker, even een hazenslaapje van 45 min. weer heel erg wakker, weer even spelen/ knuffelen. Ogen vallen dicht, weer snel naar bed. Na 30 min. weer heel erg wakker. Weer even spelen. Flesje... etc. etc. Ik baal van deze ontzettend rommelige dag! De kleine is echt heel wakker. Maakt geluidjes, lachjes en kijkt naar allerlei dingen. Bij het eerste jengelen weer naar bed en slaapt dan dus heel kort. Pff, ik had het allemaal zo anders in mijn hoofd, maar dit voelt voor mij echt als een puinhoopdag! Hoe gaat het bij jullie? Wel heel gestructureerd of ook rommelig? Ik ben daar heel benieuwd naar! Groetjes van zonnetje
Ach ik kan zelf al haast geen regelmaat houden dus waarom zou ik van mijn zoon verwachten dat hij altijd stipt is. Heb op dit moment maar 1standaard regel. Niet voor 7uur uit bed(Tenzij natuurlijk gillen/huilen) En ben je voor 8uur wakker mag je best nog even spelen in bed. Tenzij natuurlijk als hij echt ligt te gillen/huilen. En verder heb ik eigenlijk aleen maar globale richtlijnen. Wil hij maar 1keer slapen, das best. En hij moet van mij minimaal twee flesjes drinken op een dag. Maar verder kan ik zo niks bedenken wat hier echt strak loopt. Liefs Janna
het was en is heel gestructureerd bij mij. Rond de 6 weken was het: 8.30 wakker en BV spelen en ging ik ontbijten 10.00 wandelen met de hond en Luca slapen in de wagen. 11.30 BV Lekker spelen 13.30 naar bed 16.30 BV spelen 18.00 slapen 19.30 BV 20.30 slapen 23.30 BV en daarna meteen slapen tot de volgende dag met een voeding in de nacht Zo was het ongeveer. Moet zeggen dat ik het alweer een beetje vergeten ben.
Wij hebben alles ook wel echt gestructureerd, als hij ooit net wat eerder/wakker wordt dan schuift alles ook zo op. Noah slaapt met structuur de nacht het beste door hebben we gemerkt. Hij wordt er een blije baby van!!! Als er geen structuur te vinden is in de dag dan wordt hij jengelig, terwijl hij altijd zo'n vrolijk lachebekje is!
hier pas structuur sinds hij "beweegt" voor die tijd sliep hij amper overdag. Waren al gewaarschuwd door de kinderarts en jawel het was dus ook zo, hij ging pas slapen bij bewegen. Ook hier hem zo erg geobserveerd, tekenen in de gaten houden, maar ons viel ook op dat er geen tijdsregelmaat inzat, wel regelmaat in volgorde. Al gaapte hij 100 keer, dan ging hij 100 keer zijn bedje in, laten huilen hebben we niet gedaan, er uit gehaald en weer gewacht op DE gaap... En toch werkte dat! (uit "laten slapen zonder huilen") Ik ben inmiddels van mening dat er geen structuur in te stampen is, je biedt regelmaat in handelingen en doet het daarmee super, er was hier de 1e 8 maanden geen dag hetzelfde qua tijdstippen dan, en geloof me, ik ben een typetje tijdstip! Dus ik dacht ook wel even het erin te brengen maar zo werkt het niet! Pas toen ik me daar bij neerlegde zag ik het.
het ligt ook gewoon aan je kindje hoor, de ene vindt regelmaat fijn en de ander niet, hier heb ik wel regelmaat en dat werkt perfect maar ik ken er ook die dat niet hebben en daar werkt het ook perfect.... ga gewoon lekker met je kindje mee!!!
Wij zijn vanaf de 6e week behoorlijk strak routine gaan volgen en daar hebben we nu nog heel veel plezier van. Ik geloof dat het ongeveer zo ging (hij ging trouwens met 6,5 week doorslapen en heeft sindsdien misschien 10 nachten niet doorgeslapen... ) 8:00 bv / fles 9:30 - 10:00 naar bed 11:00 bv / fles 12:30 naar bed 15:00 bv / fles 16:00 naar bed of in de box 17:00 bv / fles 19:30 bv / fles en naar bed 22:30 - 23:00 fles en naar bed tot 6,5 week tussen 4 en 5 nog een kleine fles of kort bv We zijn tot het ritme er goed inzat spaarzaam omgegaan met uitjes en gingen met de auto of wagen rijden tijdens slaaptijden (omdat hij altijd in slaap viel) Nog steeds hebben we ongeveer hetzelfde ritme (nu ruim 9 maanden!): heerlijk!
Wij deden het ook niet zo regelmatig. We keken vooral naar de signalen. Bij moeheid naar bed, bij honger eten, bij wakker rustig spelen/rondkijken, etc. Liever dat dan een wakker kind in bed, of een hongerig kind wachtend op een fles. Mijn zoontje varieerde nogal met zijn behoeftes. Hij had vanaf zo'n 8 weken af en toe wel 2a3 dagen hetzelfde ritme, maar daarna was het weer anders. Uiteindelijk heeft hij steeds het ritme aangegeven. Soms wel lastig voor een uitje, maar dit gaf ook wel veel rust in huis. Zo'n tevreden kindje. Ik denk dat mijn zoontje die regelmaat ook niet zo erg nodig heeft. We hebben nu nog amper een bedritueel, en toch slaapt hij zo in. Nooit problemen mee. Blijkbaar niet zijn probleempunt
misschien handig om te weten: een kindje van 6 weken is ongeveer 1 uur per tijd wakker. dan gaat hij/zij weer slapen. je kindje moet leren zelf in te slapen dus dat is nog even moeilijk nu. dan slaapt je kindje 2 -3 uur. een kindje dat over zijn vermoeitheid heen is slaapt slecht!!! wij hebben vanaf 5 weken regelmaat er ingekregen. van te voren alleen maar aan tobben. ons kindje had veel last van darmkrampjes en we hebben onze zoon veel bij ons gehouden. toen merkte ik ineens dat hij oververmoeit was hij maakt alleen hazeslaapjes en sliep alleen op mijn buik. Toen zijn we begonnen met regelmaat.. wakker, verschonen, eten, samen spelen, alleen spelen, naar bed. de eerst 3 maanden kom je haast niet toe aan alleen spelen vond ik. de vermoeitheidssignalen herkennen vond ik erg lastig.... onze zoon gaf het slecht aan. naar oortjes grijpen, gapen, in de ogen wrijven, ineens heel druk worden of heel rustig, ronde wangen of juist bleek worden zijn de signalen... ik vond het ook lastig dat je 3-4 uur tussen de voedingen moet hebben en je kindje 1 uur wakker kan zijn en dat je kindje niet altijd mooi 3 uur slaapt zodat je weer op de nieuwe voedingstijd uitkomt en je weer verder gaat met je regelmaat. meestal was ons ritme zo: 8.00 wakker eten 9.00 naar bed 12.00 wakker eten 13.00 naar bed 16.00 wakker eten 17.00 naar bed 20.00 wakker eten 21.00 naar bed 23.30 wakker eten 24.00 naar bed natuurlijk is elk kindje anders en de een kan snel langer wakker zijn dan de ander maar ik vond deze richtlijn heel fijn en bij ons werkte het zo goed dat vanaf de eerste dag dat we hier mee begonnen zijn de nacht voeding eraf is gegaan en met 3,5 maand de voeding van 23.30 eraf ging. toen sliep hij al van 20.00 - 7.00. heel veel succes. ik weet nog hoe onzeker ik me voelde... vreselijk. je wil zo graag dat alles goed loopt en dat gaat dan toch anders..zo balen.. het komt echt allemaal goed maar het heeft helaas tijd nodig.. jij moet je kindje leren kennen en bent uit eindelijk de gene die echt gaat weten wat het beste is voor je kindje al kun je je dat nu misschien nog niet voorstellen jij kent je kindje straks beter dan wie dan ook. toch nog steeds jammer dat we steeds die gebruiksaanwijzing er niet bij knutselen.....
Das dus niet altijd zo, hier een beeb die overdag niet sliep, niets! Was een huilbaby en niet gewend te slapen. Sliep de nachten vrij direct door! Maakt niets uit verder, maar elk kind is anders, het is belangrijker naar de kleine te kijken dan naar de klok! En geloof me, ik deed int begin niets anders, oh, het is 3,5 uur geleden dus moet ie zo een fles... En nu? smaksmak... dus eten, gaap? dus slapen, en het werkt super!!! Ik was mega onzeker, nu niet meer, kan alleen maar zeggen, het wordt makkelijker, het duurt effe, je moet je kleintje leren kennen! hij/zij jou ook! Het komt echt wel goed, go with the flow!
inderdaad leer je kindje kennen, en zo weet je ook of je regelmaat kunt gebruiken of niet, ik ben niet zo van het lezen uit boekjes of iets anders en dat dan maar blindelings toepassen. Niet elke kindje is hetzelfde!!! Inderdaad mooi gezegd.. GO WITH THE FLOW!!!
Ik snap helemaal wat je bedoeld. Bij ons is het ook vaak een zooitje geweest hoor (en soms nog steeds..) Onze dochter is 's nachts een hele goeie slaper en overdag wat minder. Toen ze een week of 4 was dronk ze erg slecht (flesvoeding). Toen ben ik echt op vaste tijden haar drinken gaan geven. Dat is om 7.30, 11.30, 15.30, 19.30 en 23.00 uur (in het begin nog een nachtvoeding, maar die was er al snel af). Als ze 's ochtends later wakker wordt schuift het allemaal wat op (behalve de voeding van 23.00 uur). Overdag slaapt ze tussen 2 voedingen meestal 2x een half uur ofzo.. Mocht ze nog slapen als het etenstijd is, dan wacht ik hooguit nog een half uurtje (behalve bij de eerste voeding, die geef ik als ze wakker wordt). In het begin vond ik het ritme ook wel lastig, want dan werd ze wakker tussen 2 voedingen, maar dan was het nog lang geen tijd voor de volgende voeding (wel ooit geprobeerd, maar ze moet echt minimaal 4 uur tussen de voedingen hebben anders drinkt ze niks..). Maar tegen de tijd dat ze de voeding wel moest, was ze te moe. Dus vandaar nu vaak 2 slaapjes. Overdag kan het (behalve de voedingstijden) dus ook hier echt een 'zooitje' zijn qua ritme. Maar 's avonds hebben we wel echt een ritme. Rond 17.30 gaat ze vaak een uurtje slapen, daarna spelen, in bad, flesje (19.30), spelen/knuffelen en naar bed (20.30). Dan moeten we haar rond 23.00 uur wakker maken voor de laatste fles en dan slaapt ze meteen weer door. Vanaf dat ze een week of 10 was ging het met dit ritme heel goed. Maar je moet goed naar je kindje kijken.. Als hij het overdag goed doet (ook al is het een zooitje..), dan is het toch prima. Het ene kindje heeft een strakker ritme nodig dan het andere. En het ene ritme werkt wel en het andere niet. Gun jezelf de tijd om een ritme te vinden. Of misschien werkt een ritme bij jullie gewoon niet, en das dan toch ook prima! Geniet lekker van de kleine en ga jezelf en je kindje niet een ritme opdringen..!!
De eertse weken had onze dochter ook totaal geen ritme. Overdag wou ze nauwelijks slapen, maar vanaf een week of 10, kwam er ineens wel ritme in. Nu slaapt ze elke middag ongeveer 3 uur. Over het algemeen wordt ze 's morgens om 7.30 wakker, dan gaat ze rond half 12 naar bed en slaapt tot half 3. 's Avonds gaat ze standaard met ons in de douche om 19.00u en dan om 20.00u in bed. Om 23.00u moeten we haar wakker maken en dan slaapt ze dus bijna altijd tot 7.30u de volgende dag. Wij hebben vanaf de eerste week, haar het ritme laten bepalen. Ik dacht in het begin ook niet dat er een ritme in zou komen, maar het is dus toch gelukt. En dat heeft ze helemaal zelf gedaan.
Ik lees op dit forum heel vaak (en ook in dit topic weer) van die tijdsschema's, met tijdstippen waarop jullie kindjes eten of slapen. Dat is hier dus totaal niet aan de orde... Ik doe wel alles in dezelfde volgorde (wakker worden, eten, verschonen, knuffelen, alleen spelen, en bij de eerste gaap/jengel weer naar bed), maar de tijdstippen verschillen enorm. Soms is hij om 6 uur al wakker, en andere dagen pas om 8.15. Dan schuift alles meteen op. Of als we op visite gaan bijvoorbeeld... dan is zijn ritme ook heel anders (lees: een zooitje ). Het is ook gewoon geen kind dat je alles op de klok kunt laten doen, dat heb ik allang door. En dat is goed, want mama zit ook zo in elkaar
Geen regelmaat is ook regelmaat haha. Sasha is nu 1 jaar oud bijna (nog 2 dagen hihi) en we hebben nooit regelmaat gehad. Altijd gewoon naar haar gekeken, werkte perfect hierzo. Heb het wel eens geprobeerd hier, maar dat was meer gezeik dan dat het hielp. Het enige wat ik daaraan over heb gehouden, is dat Sasha nu alleen nog maar thuis wilt slapen, dus hier werkt het niet.
Ik kan alleen maar zeggen: neem je tijd!!! Hier hadden we in het begin ook geen ritme en als ik er dan een mooi schemaatje op los had gelaten, was ik halverwege de dag aan het einde van m'n latijn, omdat niks liep volgens dat schema. Dat had weer stress tot gevolg en daar werd je dan ook niet vrolijk van. Wat we op een gegeven moment wel hebben gedaan is alles in dezelfde volgorde: wakker worden, schone luier, drinken, spelen, slapen. Maar verder was het kijken naar Sam en daarop inspelen. Had ik wel wat weken voor nodig om dat erin te krijgen, bij mezelf, maar als ik nu zie wat voor een heerlijk makkelijk mannetje we hier hebben rondlopen, vind ik dat we het nog niet eens zo slecht hebben gedaan, zonder strak ritme Succes! Melanie
hier ook net zo. ik laat het iun de ochtend gewoon door slapen hij komt vanzelf ik kan hem wel wakker maken maar dan heb ik de hele dag een sjagie kind. hij komt zo rond een uur of 7 dan wil hij bv en soms is hij zo moe dan leg ik hem terug en slaapt hij tot 10 uur weer eten spelen knuffelen eerste tekenen moeheid naar boven verschonen en naar bed.niet op gezette tijden maar wel een ritme. als we weg gaan hou ik het zoveel mogelijk aan maar zoals gister zijn we uit eten dan is hij gewoon wakker geweest. nou hij heeft me een boerennacht gemaakt heerlijk regelmaat hoeft niet te betekenen gezette tijden maar wel een vast ritme