Wat helpt tegen borstontsteking?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Maddie85, 19 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maddie85

Maddie85 Actief lid

29 jul 2013
    353
    5
    18
    Hoi,
    Even een heel verhaal... Ik ben 7 weken geleden bevallen van een superlief zoontje. Het was een heftige bevalling waar veel mis ging en heb dus uiteindelijk een keizersnee gehad. Gelukkig is zoonlief kerngezond alleen kwam mijn melkproductie niet op gang door de keizersnee. Hij wilde graag aan de borst maar er was geen melk.
    Toen ik mijn melk uiteindelijk na lang stimuleren eindelijk op gang had wilde hij de borst niet meer dus ik ben gaan kolven en hem met de fles gaan voeden. Wel regelmatig blijven proberen aan te leggen. Na 5 weken is dat uiteindelijk toch gelukt!
    Nou ben ik met 6 weken weer ongesteld geworden en loopt de productie dus achteruit. Echt balen! Nou begon het ook heel erg zeer te doen. Vooral bij 1 borst. Het deed zo'n vreselijke pijn dat ik besloot tijdelijk weer te gaan kolven omdat mn tepel bij 1 borst te pijnlijk was. Nou is mijn hele borst helemaal hard en er komt amper nog wat uit. Ik heb het nu 2 dagen. Mijn huisarts rade me een kwarkcompres aan. Daar zit ik nu al een poosje mee en heb paar keer gedouched voor de warmte maar het helpt allemaal niet. Heeft iemand hier ervaring met borstontsteking? Wat heeft bij jou geholpen? Wil er zo graag vanaf! Ben een beetje radeloos. Kan mijn zoontje amper vasthouden. Als ik hem tegen me aan houdt doet dat zeer :(

2. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Hi Maddie,
    probeer even je borst goed te warmen zoals je onder de douche al hebt gedaan. En dan met de hand kolven. Misschien gaat het beter doordat je zelf masseert. Als het heel vast zit is kolven soms lastig. Steeds een klein beetje helpt ook al ipv een keer lang. Daarnaast kun je na het voeden of kolven koelen met koude kompressen ( wel weer warmen voor kolven en voeden). En doorgaans mag je ibuprofen gebruiken. Dat werkt pijnstillend en ontstekingsremmend. Borst legen is belangrijk.
    Kan zijn dat je je even grieperig voelt als er echt een ontsteking dreigt. Neem goed rust, drink veel. De dag er na moet er al verbetering in zitten. Word het erger dan moet je mogelijk toch terug naar de huisarts voor antibiotica.
    Hoop dat ik je zo wat heb kunnen helpen.
    Gr Iris

3. Ah, wat naar! Het kan inderdaad zo vreselijk pijnlijk zijn en als je dan zelf je kindje niet meer tegen je aan kunt houden, is dat emotioneel gezien ook nog ontzettend zwaar :( Toen ik na de geboorte van m'n eerste kindje omschreef wat jij nu omschrijft, hoefde ik niet eens langs te komen bij de huisarts. Die stuurde meteen een recept voor antibiotica naar de apotheek. Is er een reden dat jouw huisarts dat niet heeft gedaan, of is je borstontsteking nog niet officieel vastgesteld?

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.820
    5.956
    113
    Vrouw
    #4 Zoe123, 19 nov 2014
    Laatst bewerkt: 19 nov 2014
    Kolven is goed, maar je kindje kan je borst écht goed leegdrinken..dus probeer toch om je zoontje te laten drinken.
    Verder inderdaad bovenstaande tips toepassen.
    En een warm compres op je borst leggen (bijv een dik maandverband of luier met warm water gevuld), voor het drinken/kolven.

Het is afschuwelijk, 3x gehad hier (waarvan 1 x een abces, baaaahhhh).
    Even alert blijven, als het niet verbeterd de HA bellen.

Wat betreft je productie, rond de 6/7 weken heb je ook te maken met regeldagen.
    Als de b.o. verholpen is, veel aanleggen, wat extra kolven, dan komt het weer goed hoor!:)
    Wel de pijn in de gaten houden. Dat heeft een oorzaak, waar je (als je borstvoeding wil geven) wel wat mee moet doen. Plots pijn, dat klopt niet. En het zou kunnen dat je b.o.
    er wat mee te maken heeft.

5. Maddie85

Maddie85 Actief lid

29 jul 2013
    353
    5
    18
    Bedankt voor de snelle reacties!
    Ik heb een paracetamol genomen en ben idd dat handkolven gaan proberen. Er begon wat uit te komen en heb mn zoontje daarna meteen aangelegd. Gek genoeg deed dat geen zeer en heeft hij zowat heel mn borst leeg gedronken :) Echt heel fijn! Later nog een keer aangelegd en weg waren alle harde plekken. Ik voel de klieren in mn borst nog wel. Denk dat ze beetje geïrriteerd zijn, maar ze zijn nu tenminste leeg :)
    Heel fijn ;)

6. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Fijn Maddie, klieren zijn waarschijnlijk soort van beurs door de volheid van afgelopen dagen. Trekt met paar dagen weer weg, elke dag beter.

Deel Deze Pagina