He meiden, ik vroeg me even af vanaf welke leeftijd ze ongeveer 1 slaapje 's middags gaan doen. Ik weet dat Thirza er nog lang niet aan toe is, maar ik vraag het even in verband met het volgende: de creche in onze kerk mag op last van de brandweer niet meer gebruikt worden. Die is nu verplaatst naar een ruimte die wel veilig genoeg is. Echter: de oude crecheruimte bestond uit een speelruimte en een donker kamertje erachter met wat bedjes waar ze konden slapen. De nieuwe ruimte is 1 grote, lichte ruimte. Thirza slaapt alleen als het donker en stil is overdag, dus we hebben het in de nieuwe crecheruimte maar niet eens geprobeerd. Meestal blijf ik nu dus thuis van de kerk, maar ik mis het dus wel... Ik ben dus een beetje aan het kijken van: wanneer kan ze eigenlijk wel weer mee, dat ze dat ene slaapje wel eenmaal in de week even kan missen en gewoon kan spelen in de creche? Om ons maar een beetje voor te bereiden op hoe lang we in ieder geval nog moetren wachten. Mijn man is niet een van de geduldigsten en als ie niet weet hoe lang het gaat duren, kan ie toch wat gaan lopen drammen. Als ie weet waar ie aan toe is, denk ik dat het voor hem gemakkelijker is om te accepteren dat het voorlopig maar even zo is dat maar 1 van ons beiden naar de kerk kan... Overigens: de kerkdienst duurt hier van 10 tot half 12 ongeveer. Thirza slaapt doordeweeks vaak nog wel even een uurtje, nadat ze een uur wakker is geweest, maar op de een of andere manier loopt dat zondagsochtends altijd anders... dan is ze langer wakker, (mogelijk omdat er dan rond de tijd dat ze weer zou moeten slapen, juist drukte is boven met douchen enzo).
ik zou het gewoon proberen of ze wakker kan blijven. mijn dochter deed op die leeftijd nog een dutje of 3 en is rond 6 maanden naar 2 slaapjes gegaan en pas met 11 maanden naar 1 slaapje. je kunt eventueel langzaam aan de tijden veranderen zodat ze dit zelfs aanpast. hier werd nooit op vaste tijden geslapen en de ene dag lag ze 9 uur smorgens (7 uur wakker) alweer op bed en sliep ze tot 10 uur en de andere dag hield ze het vol tot 11 uur en sliep dan meteen door tot 1 uur. het is dus even uitesten en kijken hoe je kleine er op reageerd succes
Tja, ze wisselt ook hier wel van slaaptijden, maar vaste prik is eigenlijk wel dat ze 's ochtends de eerste keer een uurtje wakker is en dan weer gaat slapen. Soms voor 3 kwartier, soms voor 5 kwartier, soms voor anderhalf uur en heel soms voor nog langer... Maar op zondag dus vaak niet... dan is ze een uur of 2 wakker en echt weer aan slapen toe tegen de tijd dat we anders naar de kerk zouden gaan. Nemen we haar dan mee, dan betekent dat dat ze minstens 4, maar eigenlijk wel 5 uur achter elkaar wakker is en dat kan gewoon niet. Thuis is ze max 2 uur wakker en dan echt wel aan slaap toe. Ja, op het eind van de dag wil ze nog wel eens langer wakker zijn. Zat nu te denken om dan met haar lopend naar de kerk te gaan en te zien of ze dan in de kinderwagen (past nog net) in slaap valt... 't is toch lekker rustig op straat zondagsochtends, (Goeie tijd om je kind te leren fietsen in het verkeer/op straat, Hebben we met beide kids van m'n man gedaan). En om dan wat later binnen te komen, zodat de preek al is begonnen: daar slaapt ze wel doorheen als ze eenmaal slaapt... Maar ben wel benieuwd hoe anderen dit doen: wel naar de creche en dan toch de hele tijd wakker?
Mijn oudste was 15/16 maanden toen hij naar 1 slaapje ging. Vlak voor die tijd sliep hij meestal nog 's ochtends van 8-9.30 en 's middags van 12.30-15.00. Wij hebben helemaal geen creche, dus bij ons gaat er altijd maar eentje. De laatste maand is dat bijna steeds mijn man geweest, omdat de jongste altijd precies een voeding tijdens de ochtenddienst moet hebben. Gelukkig hebben wij twee diensten, dus ik ben wel 2x 's avonds geweest de afgelopen maand, maar dat was dan ook alles. Dit weekend begin ik met kolven, zodat ik ook weer eens wat meer vrijheid krijg. Ik zou het als ik jou was gewoon proberen om haar naar de creche te brengen. Wie weet vindt ze het allemaal wel zo spannend en gezellig dat ze zonder problemen wakker blijft. Je kunt misschien met de leiding afspreken dat ze je komen halen als het echt niet gaat en dan ga je alsnog met haar terug naar huis. Of je maakt haar zondagochtend wat eerder wakker, zodat ze ook eerder weer voor een uurtje terugkan en precies op tijd weer wakker wordt. Ik weet niet of dat zo te plannen valt hoor, dat soort dingen liep bij ons ook nooit zo makkelijk.
Wakker blijven doet ze wel, maar probleem is dat ze daarna nooit van haar levensdagen (OK, dat is wel heel lang ) weer gaat slapen... Niet echt een optie nog. Dat eerder wakker maken valt wel eens te proberen... nouja, zondagochtend maar eens even kijken. Zou wel weer eens fijn zijn om te kunnen gaan. Ook hier is de keuze de afgelopen tijd eigenlijk steeds geweest dat ik thuisbleef: de fles pakt ze niet bijster goed, ze is een aantal malen ziek geweest in het weekend en dan is de fles al helemaal not-done. En bovendien speelt mijn man eens in de 3 weken gitaar in de band... De keren dat ik ga, zijn eigenlijk altijd de keren dat ik leiding heb over de zangdienst, da's eens in de 6 weken. Nouja, dan MOET ik gewoon, dus da's ook wel weer fijn... Maar we zullen eens zien dan met eerder wakker maken...
Hm lastig Rozemarijke.. Louise ging ook pas met een maand of 15/16 over naar 1 slaapje per dag (dus zo tussen 12 en 15 zeg maar). Maar sommige kindjes zijn er al veel eerder aan toe. Ik zou het inderdaad proberen om haar eerder wakker te maken en dan op tijd voor haar eerste slaapje op bed te leggen, dan kun je na dat slaapje naar de kerk en als je weer thuiskomt kan ze haar volgende slaapje doen.
Nou, vanochtend ging ze zelf ineens in een ritme dat wel past, Half 7 wakker, half 8 weer slapen, half 10 wakker. Toen heb ik gevoed en ben ik lopend naar de kerk gegaan, zodat ik ongeveer aan zou komen als de preek zou beginnen, (leek me niet zo handig om haar in het lawaai van de band te hebben, en ze doen bij ons niet zo moeilijk verder, ). Half 11 waren we daar, toen heeft ze nog een kwartier tijdens het zingen in de wagen gelegen en tijdens de preek heeft ze bij mij op schoot gezeten. Om 12 uur gevoed en toen weer in de wagen op huis aan: lekker slapend, Mag ze van mij volgende week weer doen,
Tja, dat wisselt dus nogal... zal dus ook wel te maken hebben met hoeveel ze slapen. Thirza slaapt vrij veel, dus het zal nog wel even duren. Naar de kerk gaan moeten we maar een beetje om en om blijven doen... ik had m'n laatste post nog niet verzonden of ze werd brullend wakker, (ze had sinds de tuk in de wandelwagen niet meer geslapen, wel anderhalf uur wakker op bed gelegen). Toch een beetje druk geweest voor d'r dus... Nouja, een paar weken geleden was het dan de rest van de dag brullen, nu reageert ze dus zo... wakker worden uit een diepe slaap en nog zo moe dat ze even helemaal van de wereld was.