Ik heb jullie mening en advies even nodig. Mijn peuter word 28-12, 2 jaar, alleen hij praat nog niet erg veel. Hij zegt wel heel veel woorden en brabbelt de hele dag er op los, maar zinnen zijn het niet. Hij snapt wel heel goed alles wat wij tegen hem zeggen en hem vragen. Als je bijvoorbeeld aan hem vraagt, wil je die knuffel even pakken, dan pakt hij die, ook als je zegt kom we gaan opruimen, helpt hij mee opruimen. Hij kan alles duidelijk maken d.m.v. wijzen en ons meenemen aan onze hand. Heeft hij honger, dan gaat hij onder het kapstokje staan waar zijn slabber aan hangt en gaat 'miepen' en wijst naar zijn slabber. Als ik die heb omgedaan, trekt hij me mee naar de keuken en wijst naar het keukenkastje met brood en rijstwafels. Maar wat moeten ze nu precies kunnen zeggen? Al hele zinnen? Want ik hoor iedereen om me heen, jaaa mijn kind kon al vet veel zeggen met 2 jaar hoor, hij is best langzaam. Dus wat is normaal en wanneer moet ik actie gaan ondernemen? Hij is nog nooit naar een kdv geweest ofzo, hij gaat wel begin jan. naar de psz.
Ja dat had mijn oudste ook.. Alle bijna peuters praatten al kei goed behalve hij. Met 27 maanden ofzo sloeg dat om en begon hij te kletsen, hij heeft alles ingehaald. daarvoor wad het alleen maar koeterwaals.
Hier echt precies hetzelfde! Onze zoon wordt in januari 2, en zegt op een paar woordjes na niet veel. Hij wordt overigens wel tweetalig opgevoed (Nederlands en Italiaans). Ook onze zoon kan perfect duidelijk maken wat hij wil en snapt bijna alles wat we tegen hem zeggen, in beide talen. Hij snapt heel veel, kan ook in voorleesboekjes bijna alles wat ik hem vraag terugvinden en aanwijzen. Ik heb het idee dat hij een beetje lui is qua praten en dat zijn interesses elders liggen. Ik blijf dus gewoon stug volhouden en alles benoemen wat hij aanwijst/in zijn handen heeft en blijf ook steeds vragen te benoemen wat hij precies wil, tot nu toe met weinig resultaat Wel ben ik van plan om het tijdens het volgende bezoek aan het consultatiebureau aan te kaarten, toch even kijken wat zij ervan vinden.
Bij ons hetzelfde, heel weinig woorden zegt ze, maar wij snappen zo ook wel wat ze bedoeld, misschien dat ze daarom nog niet zoveel woordjes zegt? ik benoem wel (bijna) alles, maar ze blijft wijzen, die en uuh zeggen.. in januari moeten we naar het cb en ga daar even overleggen, in maart gaat ze naar de psz.
Bedankt voor jullie antwoorden! Ben 'blij' om te lezen dat er meer kindjes zijn die brabbelen Ik zit een beetje in tweestrijd, aan de ene kant heb ik zoiets van ahh komt wel, ik heb nog nooit iemand ontmoet die 'goed' is, die niet kan praten, maar aan de andere kant denk ik, tja wat als hij er niet zelf uit komt? Toen ik was bevallen van ons 2e zoontje hadden we een kraamhulp en die begon meteen over dat we naar logopedie moesten enzo, ik heb dat weg gewuift, want vind dat te overdreven. Maar wanneer moet je wel actie ondernemen? Ik ben ook huiverig met vragen aan het cb hier, omdat ze me vaak al slechte adviezen hebben gegeven of juist heel overdreven deden om iets wat niks was.
jeetje dat je kraamhulp zoiets zegt. fijn moment.. als hij 2 word moet je toch naar het cb? dan zou je een kunnen vragen wat "normaal" is. en tis maar net wie je hebt daar, het gaat bij mij vaak het ene oor in en andere eruit. ik maak me er zelf nog niet zo druk om..
onze dochter word 2 20dec maar maakt echt wel hele zinnen mama mag ik een koekje. mama mag ik bumba kijken . ook wel losse worden hoor.. maar maakt al wel veel zinnen
die van mij wordt in februari 2 en zegt nog amper een paar woordjes. Misschien 15 woordjes ofzo? en zeker geen zinnen. Ach het zal vast wel goedkomen
zoon maakt hier nu een aantal zinnetjes, maar nog niet altijd hoor. dochter deed dat ook niet, die was nog langzamer en slechter met praten. (vriend praatte ook heel slecht) bij dochter is dit goed gekomen hoor. af en toe denk ik: je mag wel wat minder praten
ons zoontje is twee jaar en drie maand en praat ook nauwelijks. Ja hij babbelt de hele dag en zegt ook genoeg, maar soms is het maar verstaanbaar. Hij durft ook niet goed, zodra mensen naar hem kijken gaat zijn mond op slot. Op de score van de logo scoorde hij 18 maand. Hij gaat naar een peuterspeelzaal met V.VE (extra taalstimulering) en ik heb het idee dat hij er echt wel komt. sommige kindjes, vooral jongens, hoor ik van dat ze tot drie oid weinig expressie hebben in taal en ineens in hele zinnen beginnen te praten. Tot zijn derde ga ik me (proberen) geen zorg (te) maken!
Toen zoonlief 2 jr werd (2 jr en 2 wkn om precies te zijn) ging hij in een week tijd van losse woordjes (koe, hond etc) naar zinnen met 2 of soms zelfs 3 woorden. Dat ging zoooo snel ineens, heel bijzonder. Dus ik zou nog even geduld hebben, het komt vast goed!
Dit was het geval bij mijn oudste. Bij hem was het een combinatie van erg verlegen zijn en een meertalige omgeving. Nu gaat het erg goed, maar vanaf januari krijgt hij wel logopedische ondersteuning om de laatste achterstanden weg te werken voordat hij naar de kleuterschool gaat. Op de psz en bij het cb hebben ze zich nooit zorgen gemaakt, maar wijzelf toch wel. Mijn jongste wordt in januari 2 en praat al korte zinnetjes. Bij hem gaat het gelukkig allemaal wat makkelijker.
Zoon zei ook nog niet heel veel en veel losse woordjes met het 2 jaar bezoek aan het cb (hij nam je ook liefst mee aan je hand en vertelde dan in 1 woord wat hij van je wilde, bijv naar de deur en zei dan buiten)). Was net na zijn 2de verjaardag. Het lee wel of hij het gesprek hoorde en dacht oja zal ik eens doen. Want binnen 2 weken kletste hij de oren van mijn hoofd!
was hier ook, toen op t cb , ja hij moet eigenlijk al met 2 woorden praten... dat was in de zomer ofzo dat tie is geweest, nou, en nu kan tie al echt goed praten, en begrijpend maken wat tie bedoelt..komt wel goed hoor.
Hier een j/m tweeling die in Januari 2 jaar worden. Zeggen ook vrij weinig. En spreken vooral hun 'eigen taaltje'. Woensdag overleg voor een speciaal pzs traject via cb. Meer tweelingen schijnen hier 'last' van hebben. Ik ben benieuwd woensdag!
Die van mij is 1 dec 2 jaar geworden en doet zo'n beetje hetzelfde. Ik maak me geen zorgen. Zou jij ook niet moeten doen! Komt allemaal goed. Niet elk kind is hetzelfde he! Oja, het lijkt ook dat er een soort knop om is gegaan na zijn verjaardag. Hij lijkt ineens steeds meer te leren en soms zelfs een kort zinnetje van 2 of 3 woordjes.
Bedankt allemaal! Ik ben helemaal gerust gesteld, ik vond mezelf best standvastig, maar door al die mensen ga ik toch twijfelen aan mijn gevoel. Raar is dat he? Dat anderen mensen je zo kunnen beïnvloeden. Ik merk met de dag dat hij meer gaat zeggen, vandaag zei hij opeens au als hij zich stoot en ook auto, en zo merk ik elke dag weer dingen. Ik denk zelf ook dat als hij naar de psz gaat, hij ook beter gaat praten door al die kindjes om zich heen, en anders hoor ik het wel van de psz. @mm7: Wat grappig dat je dat zegt, ik ben er zelf ook 1 van een tweeling en mijn ouders zeggen hetzelfde ook over mijn zus en ik.
Ja dat is ook zo. Hoe zeker je je over je kindje kunt voelen, soms kunnen anderen je ff van je stuk brengen he. Klinkt allemaal normaal meid!
Zoals je waarschijnlijk weet heb ik hetzelfde met mijn zoontje. Het is makkelijk om te zeggen (en je weet het ook wel) dat je je nog geen zorgen hoeft te maken, maar jammer genoeg werkt je gevoel vaak niet zo.. Ik ben enorm benieuwd wat het cb ervan zegt, maar verder zou ik ook niet weten wat ik er nog verder aan kan doen. Stimuleren doen we genoeg, en iets van logopedie lijkt me nu zeker nog niet zinvol. Hopelijk gaat gauw de knop om en beginnen ze gezellig te kletsen
Hier precies hetzelfde. Zoontje is nu 21 maanden. Snapt alles, brabbelt veel maar het lijkt nergens op. Hij imiteert de woorden papa, oma, bah, en soms denk je dat je 'kaas' hoort of zo maar het komt niet vanzelf dus..wel loopt hij sinds 13 maanden oud en gaat al bijna op de normale manier de trap af. Motorisch heel sterk. Wij hebben een maand geleden een doorverwijzing naar het audiologisch centrum gekregen en daar zijn z'n oren getest en is hij beoordeeld door een logopedist. Zijn oren zijn goed maar ze vond dat hij nog niet aandachtig en wat langer kon luisteren, een belangrijk onderdeel van de spraakontwikkeling is leren luisteren. Tot 2 jaar doen ze verder geen onderzoeken. Wel vinden ze dat als het met 2 jaar nog steeds niet meer dan 5 woorden zijn dat het verder onderzocht moet worden. Hoe sneller je erbij bent des te sneller de achterstand ingehaald kan worden. Sinds een week merk ik verschil. Opeens vind hij Zandkasteel leuk en doet mee met de liedjes (dansen) en in zijn handjes klappen. Hij begint zich dus langer te focussen op iets en luistert ook. Dus ik ben benieuwd hoe het verder gaat de komende tijd. Ook wij hebben een VVE indicatie voor de peuterschool. Ik denk dat dat ook zeker zal helpen, wat vaker onder leeftijdsgenootjes zijn. Hij mag dan 3 ochtenden. Volg je gevoel. Logopedistes komen soms ook aan huis een uurtje om met je kind te spelen qua taal . Ik doe dat als hij met 2 jaar en 3 maanden nog steeds geen vooruitgang boekt. Je hoort namelijk vaak dat ze OF net voor hun 2de gaan praten of net daarna. Je merkt ook gewoon nu dat er weer een ontwikkeling plaatsvindt (o.a. aan het slaap/eetgedrag). Succes, Charlie