Gebrek aan nachtrust begin op te breken

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Gwenolyn, Jul 15, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

Jan 13, 2009
    7,067
    0
    0
    Vanaf mijn zwangerschap heb ik geen nacht meer normaal geslapen. Tijdens mijn zwangerschap heb ik zware BI gehad, waardoor ik niet normaal kon slapen.
    Met de 20 weken echo te horen gekregen dat mijn placenta al aan het verkalken was, waardoor ik waarschijnlijk de 34 weken niet zwanger zou halen (dochter is geboren met 36+6 omdat mijn placenta op was). Dus ook de nodige stress van gehad. Uiteindelijk ben ik gestript met 39+4 en is hij dezelfde dag nog geboren.

Herstel van mijn BI is super goed verlopen, maar vanaf de bevalling slaap ik 's nachts gemiddeld een uurtje of 5, en dit nog geen eens aaneen gesloten (uitgezonderd 1 week, toen heeft hij doorgeslapen).
    Mijn zoontje is zo aan het spoken 's nachts. De ene keer is hij gewoon wakker en ligt rustig een uur te kletsen, de andere keer ligt hij te huilen, dan ligt hij niet lekker en kan de slaap niet te pakken krijgen, dan heeft hij weer honger, en dan?????? geen flauw idee wat hij dan weer heeft.
    Hij slaapt niet meer als 4 uur aaneen gesloten en word dan wakker.

We lopen vanaf dat hij 4 weken oud is in het ziekenhuis ivm reflux (ook nog verdenking op KMA, maar uit provocatietest in het ZKH kwam niks uit), obstipatie en waarschijnlijk is hij ook een happy wheezer.
    Sinds een maand hebben we de medicatie voor reflux afgebouwd en, naar mijn idee, heeft hij er geen last meer van (ruikt niet zuur, slikt niet meer of minder, spuugt niet, geen problemen meer met op zijn rug liggen).
    Ook zijn we al verschillende keren bij de osteopaat geweest ivm algehele onrust. Hij heeft 4 behandelingen gehad en zijn nu klaar.

Het volgende heb ik al geprobeerd:
    * Zelf eerder naar bed gaan (maar als ik dan uit mijn diepe slaap word gehaald ben ik helemaal kapot, en heb nog wel een peuterdochter)
    * Inbakeren / uitbakeren
    * Warmere slaapzak/Koelere slaapzak
    * Donker op zijn kamer (verduistering gordijnen) / licht op zijn kamer (klein lampje)
    * Met een laken extra instoppen / zonder laken instoppen
    * Met muziekje, zonder muziekje
    * Op zijn buik, zij, rug
    * Eigen kamer, bij ons op de kamer
    * Wieg past hij niet meer in, maar hier sliep hij ook niet beter in
    * Bij ons in bed, eigen ledikant
    * Slaapkamer deur open (geluid van beneden), deur dicht (stil)
    * Papfles als laatste fles, of als 4de fles
    * Extra fles (dus 6de fles als hij 's nachts weer wakker word. Weet het dat ik over de 30 schepjes heen ga, maar ja, je probeert wat).

Met 4 maanden en een week zijn we begonnen met bijvoeden. Eigenlijk met ijdele hoop dat als hij overdag meer verzadigd is, hopelijk de nacht wat langer doortrekt. Ondertussen eet meneer als een bouwvakker (vanaf de eerste hap zat hij al te smullen), maar slapen is er niet beter of slechter op geworden.
    Hij krijgt al forte voeding: Dit 4 á 5 keer op een dag (180+6) wat hij zelf wilt. Hij krijgt alles op verzoek.

Overdag slaapt hij niet langer dan 45 minuten tussen 2 voedingen. Gemiddeld laat hij er 4 uur tussen zitten tussen de voedingen. De ene keer wat meer, de andere keer minder.
    Op het KDV slaapt hij wel eens langer: Een uurtje of 2 achter elkaar. Hun doen precies hetzelfde wat ik doe: Bij de eerste vermoeidheid signalen op bed leggen.

Altijd is er wel 1 wakker (of mijn zoon, of mijn dochter), dus overdag plat gaan is heel lastig.
    Mijn man is internationaal vrachtwagenchauffeur, dus heel de week van huis.

De afgelopen 2 nachten kreeg hij rond 19.30 de 4de fles, dan kwam hij weer rond 00.00 en rond 03.30 om vervolgens rond 05.30 - 06.30 klaar te zijn met slapen. Dit zijn goede nachten voor mij.
    Meestal komt hij rond 01.30 om vervolgens rond 03.30 ieder half uur wakker te worden.

Ik vind het echt niet erg om er 's nacht een keer uit te moeten gaan voor een flesje, maar deze nachten (al meer als een jaar lang) beginnen mij echt op te breken (werk ook nog 3 dagen per week).

Mijn omgeving zegt om hem maar eens een paar nachten te laten huilen. Dit kan ik niet. Hij heeft al heeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeel gehuild, en kan geen gehuil meer horen. Daarbij komt hij, naar mijn idee, niet voor niks.

CB weet het ook niet. Ze willen best een keer thuis komen meekijken, maar zegt bij voorbaat als dat het voor ons geen toegevoegde waarde heeft.

Heeft iemand nog tips over?

2. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,068
    2,203
    113
    Brabant
    Oh wat herken ik veel....
    Elize is nu anderhalf en ik heb al 2 jaar niet meer doorgeslapen...
    En in het begin ook zo getrubbeld als bij jullie.
    Dus: dikke knuffel op vermoeidheid!!

Wat me wel opvalt is dat je al heelveel hebt geprobeerd, maar hoelang probeer je dat dan? Een kindje moet ook wel even wennen aan de nieuwe omgevin.

Krijgt hij al een papfles? En werkt het niet om hem wakker te maken voor de late fles? Hebben wij wel altijd gedaan. Dat deed mijn man, zodat ik kon slapen.

En wat gebeurt er 's nachts? Als hij wakker is? Gaat hij huilen?

Lasig he die kleintjes?succes hoor!

3. samantha1985

samantha1985 Niet meer actief

geen buikkrampen??? ik heb voor me zoon als die niet meer echt kon slapen 1 druppel cinababy op ze speen gedaan en binnen 5 min was die weer in diepe slaap...

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Als ik het zo lees zou ik ook zeggen even 1 methode kiezen en die minimaal een week of twee weken handhaven...Mijn jongste is ongeveer even oud en ook een onrustige slaapster, overdag vaak 3 kwartier of een uur en dan weer 2 uur wakker. Ze wilde 's avonds ook pas laat gaan slapen maar daar kreeg ik een beetje het heen en weer van dus vanaf vorige week leg ik haar gewoon rond 19 uur, als ze moe is, op bed. Wordt ze wakker (en dat gebeurt dus behoorlijk vaak) dan voed ik haar als ze honger heeft, anders haal ik haar even uit bed, zing een slaapliedje en leg haar weer in bed en ik ga weer weg. Als ze dan niet gaat slapen na 5 min. weer hetzelfde. Ze komt in principe niet meer van de kamer af na 19 uur en ik ga ook niet allemaal 'gekke' dingen doen, gewoon elke keer hetzelfde. Aan het begin van de week moest ik echt tig keer heen en weer lopen, nu lijkt het veel beter te gaan inmiddels (even afkloppen maar toch). Het is echt allemaal voor een groot deel gewenning, als er niets medisch is natuurlijk.

Maar buiten dat begrijp ik hoe je je voelt hoor, ik moet er gemiddeld ook elke 2 uur uit 's nachts en overdag geen kans om te gaan liggen vanwege de oudste.

5. Rundeeprunwild

Rundeeprunwild Fanatiek lid

Apr 1, 2011
    1,612
    38
    48
    Phoe allereerst respect dat je het nog volhoudt.. Misschien een stukje wandelen en daarna lkkr dobberen in bad, dan papfles en op bed.. Van buitenlucht en badderen werd mijn meisje altijd lkkr moe..
    Hoop dat je wat vindt dat helpt!

6. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Dikke knuffel, ik vind het heel knap dat je 't allemaal maar mooi doet hoor! Mijn tip is ook om een tijdlang dezelfde aanpak te handhaven volgens een vrij strict patroon, nadeel is dat het in het begin vaak meer tijd kost dan hoe het nu gaat, maar na een aantal dagen/week of twee wordt het makkelijker.

Hier ook geen makkelijke slaper, overdag hazenslaapjes van 45 minuten, 's avonds komt ze erg lastig in slaap en 's nachts ligt ze meestal bij mij in bed. Inmiddels heb ik dat laatste geaccepteerd; zij slaapt bij mij het beste, ik slaap dan wel heel licht, maar beter licht slapen dan continu m'n bed uit. Maar ik heb geen ouder kindje rondhobbelen, dus mijn problemen zijn niet echt te vergelijken...

7. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

Jan 13, 2009
    7,067
    0
    0
    Bedankt allemaal voor jullie reacties!! Toch altijd "fijn" om te lezen dat we niet de enigste zijn:)

@ Taliaa: De 6de fles heb ik maar een paar dagen geprobeerd ivm de 30 schepjes.
    Inbakeren ruim 2 maanden (zowel met een puck als een Pacco. Traditioneel niet gedaan daar er nog een echo van zijn heupjes gemaakt moet worden). De andere dingen minimaal 2 weken.

Papfles ook gegeven, maar hij is erg moeilijk met uit een fles drinken. Als het maar iets te langzaam gaat naar meneer zijn zin, gaat hij al over de zeik. Er is ook maar 1 fles waar hij uit kan drinken.
    Verder heeft hij de neiging om ervan verstopt te raken (zelfs met Forlax erbij).

Wakker maken voor de late fles, dan weet ik zeker dat hij er alweer heel snel is. Mijn man kan hem niet geven daar hij internationaal vrachtwagenchauffeur is.
    Het maakt ook niks uit of ik hem een 5de fles geef voordat ik zelf naar bed ga of niet. De fles geef ik dan slapend aan hem.

De ene keer gaat hij wat liggen kletsen, en op een gegeven moment gaat het over in mopperen en dan huilen.
    De andere keer word hij al meteen huilend wakker. Als ik dan heel snel ben, wil het soms nog wel eens lukken om hem met een speentje meteen weer in slaap te krijgen.

@ Samantha: Naar mijn idee heeft hij geen krampen.

@ Eylem: Grappig om in je onderschrift te zien dat onze kinderen beide bijna even oud zijn:D
    Jeetje jouw nachten zijn ook behoorlijk pittig!!

Voor zover ik kan zien, is er naar mijn idee niks medisch aan de hand. Wel zijn we nog bezig ivm zijn vele slijm, hoesten en benauwdheid.
    Soms word hij ook wel wakker van het hoesten en het slijm wat er dan dwars zit, maar dan pak ik hem eruit, even op zijn rugje kloppen tot hij het slijm opgehoest heeft en leg ik hem weer terug. De ene keer pikt hij dit wel, de andere keer niet.

@ Rundeeprunwild: Badderen doe ik om de dag. De ene keer wel voordat hij gaat slapen, de andere keer niet. Als hij al moe is, doe ik het niet, want anders heeft hij problemen om in slaap te komen.

@ Andreea: Dat is soms ook het lastige ervan om er een tweede ernaast te hebben lopen. Bij de eerste heb ik overdag behoorlijk wat tijd geïnvesteerd om haar overdag te laten slapen ('s nachts ging al vrij snel goed).

Ik merk dat ik het nu een heel stuk lastiger vind om met de drie R'en te werken (juist omdat er nog 1 naast loopt die ook de nodige aandacht wilt, en het niet leuk vind als mama tig keer per dag naar boven loopt om haar broertje te troosten).

Het enigste verschil is dat jij overdag nog kan rusten en ik vaak niet, maar voor ons beide zijn de nachten net zo zwaar;) eruit en wakker, dan maakt het niks uit hoeveel kinderen je al hebt;)

@ All: Als hij 's nachts echt niet meer wilt slapen, pak ik hem maar vaak bij ons in bed. Dan is hij nog wel heel onrustig, maar dan hoef ik er in ieder geval niet meer uit voor hem.

Het maakt mij niet uit waar hij slaapt, als hij er maar iets meer tijd tussen gaat laten zitten:D

Bedankt allemaal voor het meedenken en de tips!

Share This Page