Spelen tijdens het eten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Chantico, 23 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

Hoe denken jullie over spelen tijdens het eten? Dus aan tafel spelen met speeltjes, of met bestek / bord / eten, etc.

En hoe over eten tijdens het spelen? Dus dat je hapjes eten (fruit, brood, etc) aanbiedt terwijl je dreumes op de grond aan het spelen is.

Hier gebeurt het allebei wel eens en dan vraag ik me af of dat nou verkeerd is of niet zoveel kwaad kan.

Hoor graag hoe jullie hier mee omgaan!

2. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Hier gebeurd 'los' eten geven ook wel eens, met name 's morgens vroeg.
    Spelen tijdens het eten (dus in de stoel met speeltjes) probeer ik nu af te leren. ;)
    Want als ze met iets aant spelen is, en het valt op de grond is het altijd drama, dus ben de helft van de tijd bezig met dingen op te rapen.

3. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    Hier word altijd aan tafel gegeten(ook door onszelf). In principe ook de tussendoortje. Een heel enkele keer geef ik een tussendoortjes weleens bij mij op schoot op de bank maar das maar heel weinig.
    Tijdens het eten geen speelgoed en geen tv aan.

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    \Hoe denken jullie over spelen tijdens het eten? Dus aan tafel spelen met speeltjes, of met bestek / bord / eten, etc.

Ik denk zelf dat dit er nu nog een beetje bij hoort. Zolang het eten niet rondvliegt en ze tussendoor ook eet, vind ik het niet erg, het moet ook leuk zijn tenslotte. Vroeger als kindje hapte ik vormpjes uit m'n boterham, dat is eigenlijk ook spelen, maar er werd wel gegeten.

--> ik lees nu nog een keer: Speeltjes ben ik iets minder voorstander van, puur praktisch ook... het wordt vies etc en op dit moment is haar lepel/vork nog speelgoed genoeg ;)

En hoe over eten tijdens het spelen? Dus dat je hapjes eten (fruit, brood, etc) aanbiedt terwijl je dreumes op de grond aan het spelen is.
    Als het af en toe gebeurd en niet regelmatig, vind ik het zelf niet erg. Als we ergens anders zijn, gaat het sowieso niet allemaal zo 'strak' . Zeker tussendoortjes vind ik niet erg, zolang er niet van alles ondergesmeerd wordt. Krentjes etc, krijgt ze hier sowieso wel tijdens het spelen.
    Ik probeer thuis dus wel een regelmaat aan te bieden wat dit betreft, brood in de stoel aan tafel.
    Hier gebeurt het allebei wel eens en dan vraag ik me af of dat nou verkeerd is of niet zoveel kwaad kan.

Ik denk dat als het 'weleens' gebeurd, geen kwaad kan. Als je kindje maar goed blijft eten etc, aan tafel. En door heeft, dat jij het bepaald en niet alleen gaat eten, als hij/zij aan het spelen is op de grond.
    Hoor graag hoe jullie hier mee omgaan!

5. marjolijn195

marjolijn195 Actief lid

29 dec 2008
    364
    0
    0
    Papendrecht
    Hier ook altijd aan tafel, of bij tussendoortjes in de kinderstoel bij de zithoek.
    In principe krijgt ze van mij geen speelgoed als ze in de kinderstoel zit, maar ik moet wel zeggen dat als ze echt heel dwars is en niet wil eten, dat ik dan wel iets geef om mee te spelen (bakje, zakje van het brood, knijpfles o.i.d. Ze is dan afgeleid en dan gaan de hapjes er ongemerkt toch in.

6. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Hier wordt eerst gegeten zonder speelgoed, en daarna als wij nog niet klaar zijn en het duurt te lang voor m'n zoontje, krijgt ie een boekje o.i.d. Geen speelgoed met veel lawaai. En duurt het dan nog te lang, leg ik em gewoon in de box. Hij is nu bijna 9 maanden.
    Dus in principe geen speelgoed tijdens zijn eigen eten.

7. rebbel

rebbel VIP lid

2 jun 2006
    9.438
    0
    0
    hoi meid,

milan heeft ook vaak een speeltje tijdesn het eten, hij heeft er anders gewoon echt geen geduld voor, maar ik geef hem geen eten of tussendoortjes als hij op de grond aan het spelen is. dat wil ik hem niet aanleren. ik wil hem sraks leren om even te gaan zitten als hij wat eet omdat ik het gevaarlijk vind met eten in de mond te spelen, stel hij valt bijvoorbeeld..

liefs rebbel

8. foreverfriend

foreverfriend Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.473
    0
    36
    dialyseverpleegkundige
    heee meid
    Britt krijgt in de ochtend haar boterham al spelend. Die staat op tafel en ze komt dan steeds een hapje halen. Doe ik dat niet, dan zit ik een uur aan tafel met een kind dat erg langzaam eet. Op deze manier gaat het onopgemerkt goed!
    Maar je moet doen wat goed voelt en niet letten op wat anderen ervan kunnen vinden, het is jouw kind....

Tussen de middag krijgt ze wel haar broodje in de stoel en savonds ook haar avondeten. Maar ze is geen grote en snelle eter. Dus zodra ze nog langzamer gaat eten, leidt ik haar af met een speeltje, waar ze dan ook heel leif mee gaat spelen en zo krijg ik spelenderwijs toch haar hele maaltijd binnen. Zal wel niet pedagogisch verantwoord zijn, maar ook niet iedere moeder heeft een kind met een gestoorde mondmotoriek, zoals bij ons het geval is. Dus ieder geval heeft een ander aanpak nodig!!!!! hahahhah
    SUCCES Forverefriend

9. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Normaal gesproken krijgen ze het eten en het fruit aan tafel, de tussendoortjes eten ze al spelende op. Omdat Ard 's morgens Lianna en Yosyp klaarmaakt voor het kdv krijgt Lianna d'r boterham aan de salontafel, zodat ze tussendoor kan spelen. Yosyp krijgt z'n boterham wel aan tafel, omdat hij alles ondersmeert. Geef ik ze s'morgens eten (dat valt dan meestal samen met de voeding van Jorja) dan krijgt Yosyp al zittende op de grond z'n boterham.

's Avonds met het avondeten neemt Lianna altijd een speeltje mee aan tafel. Als ze dat niet mag is het een krijspartij en dat is het mij niet waard. Het is ook nog de bedoeling dat ze iets binnenkrijgt.

10. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.816
    4.057
    113
    Eten is bij ons aan tafel en zonder spelen (een uitzondering bij brood als lunch of ontbijt daargelaten). Een tussendoortje krijgt ze gewoon onder het spelen.

11. kahrin

kahrin Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.020
    0
    0
    Ontbijt, fruithap, lunch en avondeten is altijd aan tafel zonder speelgoed. Haar tussendoortje 's middags krijgt ze meestal in de wipstoel en heel soms als ze op haar billen op de grond zit.
    Eigenlijk altijd zonder speelgoed, maar er zijn natuurlijk altijd weleens uitzondering.

12. Chantico

Chantico Niet meer actief

Dank voor alle reacties! Fijn om even te horen hoe het er bij anderen aan toe gaat.

Ik heb besloten dat we tijdens het eten geen speelgoed meer geven (ze kreeg vaak een paar Little People beestjes, die zijn makkelijk schoon te maken ;) en dan deden we gezellig alle dierengeluiden). Ze vindt het zelf eten trouwens al leuk genoeg :), dus ze mist het speelgoed niet.

Ontbijt, lunch en avondeten is altijd al aan tafel, fruit inderdaad wisselend aan tafel of niet. Ze krijgt haar soepstengel of ander tussendoortje wel meestal terwijl ze aan het spelen is, maar dat vind ik niet zo'n probleem.

Behalve dat speelgoed tijdens het eten ga ik verder dus maar niets veranderen. Wat sommigen ook al zeggen: het moet wel praktisch blijven allemaal :p

13. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Hoi Chantico,

ik ben tot een paar maanden geleden ook erg strikt geweest mbt eten zonder afleiding. Eten of niet was het. Tot het moment dat mijn zoontje echt minder behoefte had aan voedsel. Hij eet nog steeds heel goed, maar brood gaat sinds hij een jaar is geworden erg moeilijk in. Toen heb ik het bovenstaande toegepast. Niet eten? Dan niet dan krijg je ook niets anders oid. Maar wat bleek? Mijn zoontje vond het prima om bijna de hele dag niks te eten. Dat heb ik een week volgehouden. Het hielp helemaal niets. Hij kreeg er echt geen trek van.
    Dit vond ik uiteraard niet zo geslaagd en ben tegen principes in gaan afleiden (alleen tijdens de lunch) en toen at hij alles op. Ik zat wel in tweestrijd, want ik was er toch zo op tegen? Na een gesprekje met mijn moeder ben ik er makkelijker in geworden. We verwachten ook zoveel van die kleintjes. Mijn zoontje doet alles volgens het "boekje" behalve dat hij zijn brood echt niet zonder afleiding eet. Is dat zo erg? Ik ben nu van mening van niet. Ik schijn op zijn leeftijd een super slechte eter te zijn geweest. Mijn moeder moest mij altijd afleiden om maar iets bij mij binnen te krijgen. Maar toch sinds ik het mij kan herinneren hebben wij altijd met het gezin aan tafel gegeten (alle hoofdmaaltijden) zonder tv of andere afleiding. Het is toch echt goedgekomen. Ik denk niet dat je je kind hiermee "verpest". Op deze leeftijd eten meeste kinderen slechter, het is een fase en gaat vanzelf weer over. Over een tijdje zal afleiding (speelgoed) niet meer nodig zijn.
    Ik ben in ieder geval een stuk relaxter. En gelukkig gaat het maar om 1 maaltijd. Alle maaltijden eten we sowieso aan tafel, dus dat hou ik er zeker in.

14. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

hier ontbijten we standaard nog met een papfles op de bank
    verder gaat in principe alles aan tafel
    fruit/lunch in dr eigen stoeltje aan de salontafel/speeltafeltje
    en avondeten in de kinderstoel

ze mag daarentegen niet opstaan van dr eigen stoeltje.. eerst eten, dan spelen.

zal niet zeggen dat we nooit speelgoed op tafel hebben.. maar dat mag op tafel blijven staan.. buiten handbereik
    en dat gaat eigenlijk altijd goed
    maarja.. ze is dan nu ook alweer 2 en heeft de aandachtsspanne van een goudvis :)

Deel Deze Pagina