Net op het CB constateerde de arts dat ons dochtertje iets asymmetrie heeft in dr beentjes, knietjes stonden niet op gelijke hoogte en ook de bilplooitjes waren niet even lang en op dezelfde hoogte. Niet heel duidelijk, maar toch genoeg om het te kunnen zien. Nu krijgt ze over een maandje een echo in het ziekenhuis voor een diagnose. Heeft iemand hier ervaring mee? Met de echo en met de diagnose heupdysplasie? ik ga eigenlijk al meteen uit van the worst case scenario met spreidbroekje ed, maar komt het ook weleens voor dat er niks aan de hand bleek te zijn ondanks de asymmetrie? En iemand ervaring met zo'n spreidbroek? In praktisch opzicht heb ik veel vragen. Vind het ook vreselijk sneu....
Ik heb zelf al vanaf kleins af aan dat mijn ene been langer is dan mijn andere been, dus mijn knieen zitten niet op gelijke hoogte. Hier hebben ze toendertijd niets aan gedaan omdat het niet ernstig genoeg was. Nu moet ik ook zeggen dat ik er zelf geen last van heb en het ook echt niet meer merk. Je ziet het alleen als je het weet en als je weet waar je op moet letten. Ik hoop dat je dochtertje geen spreidbroek hoeft of iets en dat het mee valt. Sterkte!!
hier hebben beide jongens preventief de echo gehad.. gelukkig niets gevonden.. maar de echo stelt weinig voor.. bij ons in het ziekenhuis leggen ze de kindjes in een spelciaal kussen (lijkt wel voedingskussen, maar dan andere vorm) neem wat te drinken mee voor de kleine, dan liggen ze wat rustiger.... en is het sneller gedaan... s6 en hopelijk valt het mee!
hoi, hier veel ervaring kan ik wel zeggen dysplasie links luxatie rechterkant(geen kop en geen kom) ze heeft in tractie gelegen ze heeft gipsbroekgehad ze heeft spreidbroek gehad fysiotherapie enz enz pb me maar voor meer info
oja kleintje merkt er werkelijk niets van die van mij had big smile een maand lang in tractie in ziekenhuis daarna gips kindjes passen zich sneller aan dan wij volwassenen hoor!
hier moesten wij ook een echo laten maken. ze waren zo klaar. er werd geen afwijking gevonden maar ze kreeg wel een broekje. ze had in mijn buik scheef gelegen en dat trok niet vanzelf recht, was een kwestie van spieren dus. ze moest 2 maanden een broekje en toen was het gelukkig goed.
Afgelopen vrijdag een echo van de heupen gehad. We waren binnen 5 minuten klaar. Bij ons geen spreidbroek. Haar rechter heup heeft een ontwikkelingsachterstandje. Dit was binnen de marges. Nu gaan we haar stimuleren om haar rechter heup wat vaker te gebruiken. Ze ligt nu met haar hoofdeind aan de andere kant van haar bed. Wil ze dan draaien om de kamer in te kijken dan moet ze haar andere heup/ been gebruiken. Veel succes.
Voor degene bij wie uiteindelijk de echo meeviel: hadden jullie kinderen ook asymmetrie dan? De CB arts zei al dat ze er weinig van mee krijgen en er weinig last van hebben. En dat het voor de ouders erger is.. dat geloof ik wel ja! Ik maak me ook geen zorgen om de echo, dat is allemaal zo gepiept. Maar de arts had er meerdere redenen voor om te denken aan heupdysplasie, vandaar dat ik er al wel een beetje van uit ga... Mirell: ik PB je even voor wat vragen... thanx!
Hier kreeg mn zoontje geen echo maar een foto in het ziekenhuis. Want als er op de echo een afwijking te zien is moeten kindjes vaak alsnog een foto werd mij verteld. Hier een milde heupdysplasie links, een half jaar een spreidbroekje gehad waarvan 3 maanden fulltime en 3 maanden met slapen (ook overdag). Het is ons alles meegevallen. Heb mijn ervaringen zojuist in dit topic geschreven, daar staan ook een hoop tips, wie weet kan je daar ook wat mee? http://www.zwangerschapspagina.nl/baby-dreumes/310231-spreidbroek-tips.html Sterkte in elk geval en ik hoop dat een spreidbroekje niet nodig is bij jullie.
Hier ook ervaring. Oudste dochtertje had heupdysplasie aan beide zijden, rechterkant op het randje van luxatie. Diezelfde dag nog door naar een speciaal centrum in Delft, waar ze haar speidbroekje aangemeten kreeg. Na 6 weken werd er weer een foto gemaakt en was er al wat verbetering zichtbaar. In 1e instantie was het daarna 3 maanden fulltime en vervolgens 3 maanden alleen 's nachts de bedoeling, maar na de 1e 3 maanden werd nog 6 weken fulltime aangeraden en toen was het klaar. In totaal dus 4.5 maand een spreidbroek gehad. Wij vonden het erger dan zij.....ze was 4 maanden toen ze het kreeg en kon een week later ermee rollen en nog later tijgeren. Als je nog meer wilt weten, dan PB je maar!
fijn zeg dat ze evengoed alles ging doen. omdat mijn dochter in een ontwikkelingsfase vast werd gelegd 4 weken tractie 12 weken gips(van 5 maanden tot 9 maanden ) kon ze dus niet draaien tijgeren enz. met behulp van fysio zijn we gelukkig wel stuk verder gekomen maar ze stond voor het eerst los met 21 maanden best laat natuurlijk agh ze is nu bijna 3 en je merkt daar niets meer van
Hier alle aanwijzingen.... stuitligger, asymetrie, scheve bilplooitjes, knietjes verschillende hoogte.. Kinderarts voelde ook verschil in zoals hij het noemde 'het afglijden' van de benen... Hij achtte de kans op dysplasie heel hoog.. kregen ook eerder dan 'normaal' een echo Maar niets te zien bij de echo......
Mijn zoontje heeft heupdysplasie aan de linkerheup. Hij kreeg een preventieve echo ivm stuitligging. Toen er op de echo een afwijking te zien was werd er een rontgenfoto gemaakt. Hij heeft 3 maanden 23 uur per dag een campspeider aan gehad. En nu alleen nog s'nachts, ook voor 3 maanden. Hij kon er niet mee rollen oid, maar dat kan ook aan de jonge leeftijd gelegen hebben. In ieder geval haalt hij het nu dubbel en dwars in. Ook heeft hij er geen enkele moeite mee gehad. Zelf vond ik het het even wennen, maar dat was ook zo klaar.
Hoe oud was jouw kindje toen ie voor het eerst een spreidbroekje om kreeg? En wanneer is er sprake van milde heupdysplasie en wanneer ernstig? De arts zei dat het bij onze dochter niet heel duidelijk was en dat ze in het begin nog twijfelde maar toen ze het me liet zien zag je wel duidelijk kniehoogte verschil en de plooitjes van de bovenbenen en billen liepen niet gelijk... Ze had het over 6 weken tot 2 maanden spreidbroekje wat meestal gebruikelijk is?? Bedankt voor de topic tip! Ik zal vast gaan kijken. ik ben graga voorbereid
Is het normaal dat ze na de constatering meteen een broekje aangemeten krijgen? Vind dat wel zo prettig, hoe eerder hoe beter! Fijn om te horen dat het de ontwikkeling niet hoeft te belemmeren! Ik was er al bang voor gezien ze dan net in de leeftijd van het omrollen gaat komen, maar dat hoeft dus helemaal geen bezwaar te zijn Maar wat een lange periode zeg... Bij jouw kindje was het dus wel ernstig gezien de bijna luxatie?! Hier had de arts het alleen over de linker kant geloof ik... Maar goed, je kan het pas echt met een eco of foto zien natuurlijk!
O wat fijn!! Kijk, dit soort verhalen wil ik meer horen!! Ik las al via internet/ google dat die scheve bilplooitjes niet echt betrouwbaar zijn omdat dat heel vaak voorkomt, maar die knietjes in verschillende hoogte en ook het feit dat ze 1 beentje minder makkelijk bewoog of neerlegde ( weet niet precies) baren me we zorgen. maar ook dat kan dus meevallen?! Ik begreep ook dat ze met verschillende marges werken in het ziekenhuis en dat een afwijking ook nog 'binnen de marges kan vallen"
Wij zijn gestart met 4 maanden. Ik weet niet of latere leeftijd ook langer betekend. Ik weet wel dat als ze nog erg jong zijn hun lijfje en dus ook hun heupjes nog enorm aan het groeien en ontwikkelen zijn, en dat dus de voorkeur heeft. Plus dat ze er dan vaak minder last van hebben omdat ze toch nog niet konden lopen e.d. Hij kreeg direct na de constatering het broekje aangemeten. Bij ons wordt altijd per 3 maanden bekeken hoe het er voor staat. Dus de eerste periode is standaard 3 maanden, tenzij het zo mild is dat ze verwachten dat het eerder over zal zijn. Ik had zelf als baby trouwens ook ongelijke bilplooien, maar geen heupdysplasie.
Hier precies het zelfde met daar nog bij dat haar vader en oom allebei met een spreidbroekje gelopen hebben (kregen het toen ze stukje ouder waren). Ben er nog steeds niet 100% gerust op blijf af en toe maar vragen of de kinderarts er naar wil kijken..