Hoe "leer" je een baby om zelf in te slapen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door zonnetje81, 25 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zonnetje81

19 nov 2008
    38
    0
    0
    Hallo meiden,

ons zoontje is nu 3,5 week oud en we zijn aan het proberen om zoveel mogelijk rust en regelmaat in te bouwen. Alleen het zelf in slaap komen is hier een probleem. Soms gaat het goed, maar meestal is het heel veel huilen. We weten niet zo goed wat te doen.Vorige week hebben we hem een week lang steeds op onze buik of borst in slaap laten en dan stil in het bedje gelegd. Bij de eerste aanraking van het matras; huilen. Dit werkte dus niet voor ons.

Nu hebben we het vaste patroon van wakker worden, verschonen, flesje nog even knuffelen of spelen en dan bij de eerste of tweede gaap naar bed. Een aai over zijn hoofdje en eventueel een speentje in en dan... na nog geen 5 minuten is het huilen, huilen en nog eens huilen. We hebben hem even laten huilen (niet steeds langer dan 10 minuten) en soms viel hij vanzelf in slaap na 5 minuten huilen, maar meestal zijn we 1,5 uur bezig. We nemen hem niet uit bed, maar stellen hem gerust in het bedje. Zodra dit gebeurt stopt het huilen, om vervolgens weer opnieuw te beginnen als wij weggaan. Dan weer even laten huilen en weer gaan kijken.

Ik weet niet waar ik goed aan doe. Moet ik even doorbijten en doorgaan op deze manier of hebben jullie misschien een andere aanpak dat goed gewerkt heeft? Ik wil best weken in het gehuil zitten hoor, als ik maar weet dat ik goed bezig ben en dat ik geen dingen doe die niet goed zijn. Omdat je ook wel weet dat je kleintje je nu nog zo nodig heeft, maar we willen heel graag dat hij ook leert om zelf in te slapen en we hebben gemerkt dat het inslapen bij ons op buik of borst alleen maar averechts werkt omdat er op een gegeven moment naast de nacht ook niet meer overdag geslapen werd. Zodra we de kleine dan maar even oppakten was het huilen meteen over, maar bij neerleggen weer meteen terug.

Hoe hebben jullie dit gedaan of pakken jullie dit aan?

Groeten, zonnetje

2. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Ik denk dat je het heel goed aanpakt en dat je ook echt niets verkeerd doen. De enige tip die ik je me kan geven is om hem eventueel in te bakeren, dit hielp bij ons heel erg.

Je kan dit eerst proberen met een hydrofiele doek en als dit voor jouw kleintje werkt zou je eventueel een speciale inbakerdoek kunnen gebruiken.

Verder zijn er nog tips om bijvorbeeld je kleintje in een wiegje te leggen of in de bak van de wandelwagen zodat de omgeving wat kleiner/vertrouwder is. Bij ons was dit echter niet het probleem (wiegje of bedje maakte geen verschil) toen wij zijn gaan inbakeren was het eigenlijk in 1 klap over. Verder is het voor Jamila altijd heel belangrijk geweest dat ze in een donkere kamer slaapt, als het niet donker is, slaapt ze niet.

Heel veel succes iniedergeval

3. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

13 apr 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Als je even wilt investeren kun je het boek "lekker slapen zonder huilen" van E. Pantley lezen. Vol tips. Heb er veel aan gehad. Geeft ook inzicht in het slaappatroon. Vond het erg verhelderend.

Heb ook veel gedaan hoor, tot vier maanden overdag gewoon in huis rondjes wandelen met de wandelwagen bijvoorbeerd (sliep beneden overdag i.v.m. borstvoeding). Ik haalde onze dochter er bij het huilen wel altijd uit. Even troosten en dan weer terug als het huilen over is. En zo verder. Kost even energie, maar zo leert je kleintje dat ze op je kunnen vertrouwen en dat slaap iets prettigs is. Ik wens je veel succes!

4. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    Hoi,

klinkt alsof je het goed aanpakt! Zou persoonlijk ook niet langer dan 10 minuten laten huilen.
    Heeft je zoontje wel echt slaap? Ons meisje slaapt namelijk soms erg weinig overdag. Op het consultatieburo vonden ze dat geen probleem, ze zeiden dat het ene kind nu eenmaal meer slaapt dan het andere. Bij haar is het erg wisselend per dag.
    Als ik denk dat ze moe wordt breng ik haar naar bed toe. Probeer steeds hetzelfde ritueel te doen, slaapzak aan-muziekje aan-gordijnen dicht-kusje geven- en dan loop ik weg. Soms is het dan even huilen en valt ze in slaap en soms blijft ze maar huilen. Als ze blijft huilen blijkt dat ze of honger heeft (geef volledig BV op verzoek) of gewoon niet moe is. Als ik ze dan in de box leg is het weer goed tot ze gaat jengelen en ze wel moe is.
    Het blijft lastig, want ze kunnen nu eenmaal niet zeggen wat er is.
    Suc6 ermee

liefs emmalotte

5. zonnetje81

19 nov 2008
    38
    0
    0
    Ja, hij is dan echt moe. Soms zelfs oververmoeid en overprikkeld. Zijn ogen vallen steeds dicht, gapen, ziet witjes. Maar gaat meteen huilen bij het in bed leggen. Op de borst/ buik bij ons niet.

Pff, wat is het moeilijk zeg. Ik ben zo bang dat ik ons kindje laat huilen terwijl dit helemaal niet goed is voor hem. Maar inderdaad niet langer dan 10 minuten hoor! Soms ga ik zelfs al eerder naar boven, want ik vind het zo erg. Maar soms valt hij al binnen die 10 minuten zelf in slaap om vervolgens 3 uur te gaan slapen! Dus dan denk ik weer; hé toch misschien het verwerken van alle emoties en indrukken van die dag. Maar er zijn dus ook bedmomenten dat we 2 uur bezig zijn; 10 minuten huilen, naar boven om te kijken, 10 minuten huilen en weer naar boven (Goed voor de lijn :D), etc. Dan geef ik na die 2 uur en klein flesje (soms maar 30 cc) en dan gaat hij opeens wel slapen :confused:.
    (De kleine krijgt 135 cc aangeboden en we kijken steeds wat hij daarvan opdrinkt. De ene keer bijna alles en de andere keer +/-110 cc of minder. Dus de voeding van 2 uur eerder kan niet te weinig zijn geweest...)

Ik hoop echt dat ik goed bezig ben, twijfel alleen zo. Wat mag je nou verwachten van een kereltje van 3,5 week oud?

6. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Van een kereltje van 3.5 week oud valt niet zo veel te verwachten... zeker niet volgens het boek 'lekker slapen van E.pantley' daar is hij absoluut veel te klein voor..

Je bent erg goed bezig... maar ben niet te huiverig om je kleine man bij je te nemen, het is heel vermoeiend maar het is een periode waar je doorheen moet...

7. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Het is inderdaad een periode. Ik was in die periode heel gestresst bezig en wilde mijn zoontje perse in zijn eigen bedje laten slapen... Maar ik kon het gehuil gewoon niet aanhoren. Dus op een bepaald moment haalde ik hem er toch maar steeds uit en heeft hij een poosje veel op schoot geslapen.
    Bij een week of 6 heb ik hem wel wat langer laten doorhuilen, en dan viel hij vaak na ongeveer 20 minuten huilen in slaap. En het huilen werd steeds korter, en nu huil thij vaak nog maar 5 minuutjees voor hij in slaapt valt.
    Maar het blijft vervelend, dat huilen.

Dus ik denk dat jullie het heel goed doen! Het is even doorzetten, want je kindje heeft echt gewoon tijd nodig om te leren zelf in slaap te vallen. En wat je ook doet, na een aantal weken/maanden zal hij het wel door krijgen hoe het werkt.

Succes!

8. Humbly89

Humbly89 VIP lid

15 apr 2008
    9.721
    3.157
    113
    Vrouw
    Ik doe het op de zelfde manier, verschonen, flesje, knuffelen, spelen in de box en dan naar bed zodra ik merk dat hij moe word.. het enige verschil is dat ik hem inbaker omdat hij anders ook niet wil slapen.. Liam slaapt ook niet meer bij mij in de armen, dus moest ik wel.. Ben blij dat ik het gedaan heb! heb nu rust! het is nog wel eens mekkeren voordat hij in slaap valt maar dit is meestal niet meer dan 10 min.. ( met pauzes er tussen )..

9. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Je bent hartstikke goed bezig hoor, meid. En wees niet ongerust, van 10 minuutjes huilen krijgt een baby echt geen schade hoor. Door elke 10 minuten te troosten zonder hem uit zijn bed te halen, laat je hem voelen dat je er voor hem bent, maar dat bedje is om te slapen.

Wij hebben precies hetzelfde gedaan, maar wel icm inbakeren. Wij merkten dat het huilen steeds korter werd en na 2 weken huilde hij niet meer als we hem in zijn bedje legden. Het werkt vaak echt heel goed.
    Wij hebben er echt profijt van. Mijn zoontje slaapt altijd zonder problemen in.

10. zonnetje81

19 nov 2008
    38
    0
    0
    Gisterenavond 3 uur bezig geweest om de kleine in slaap te krijgen. Het viel niet mee en ik heb er flink wat tranen bij gelaten. Na het eerste uur weer luier verschoont, na het tweede uur een klein flesje gegeven (10 minuten op geslapen) en na het derde uur 10 minuutjes uit bed gehaald en geknuffeld. Oogjes vielen dicht van oververmoeidheid, in bed gelegd en hij heeft 3,5 uur geslapen! Ik vond dit eigenlijk niet fijn meer en zal de volgende keer de kleine eerder even (10 min. ofzo) bij me nemen. Nu heb ik steeds contact gezocht in het bedje. Of juist wel zo houden?
    De hele nacht is verder goed gegaan.

Ben benieuwd hoe het verder zal gaan deze avond/ nacht...

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

ik zou persoonlijk de kleine niet zo lang in bed laten als het niet lukt met slapen. Maar da's een persoonlijke keuze, wil niet zeggen dat je het verkeerd doet als je dat wel doet.

Hier was slapen ook een drama, maar dat lag hier aan de kiss. Ik lees dat die van jullie wel ook regelmatig zelf in slaap valt, dus dat zal het bij jullie ws. niet zijn.
    Waar ik wel aan moest denken is: kan hij last hebben van krampjes? Je geeft FV, en andere voeding schijnt dan nog wel eens te helpen, maar dan zou je daar even op het FV een topic over moeten openen.
    Krampjes herken je doordat je kleintje de beentjes erg optrekt, troosteloos huilt (brult) en het buikje hard wordt, (was nog wel meer, maar sjonge, dat vergeet je toch snel weer). Hier waren de krampjes het heftigst een kwartier en een uur na de voeding.

12. zonnetje81

19 nov 2008
    38
    0
    0
    Heb al gekeken bij kiss-kinderen op internet, maar geen 1 symptoom daarvan. De krampjes hebben we hier veel gehad. (soms nog steeds) Ik ben vorige week overgestapt op andere voeding en daar nu 6 dagen mee bezig en dit bevalt heel goed.
    Ja, het was inderdaad te lang, ben ik met je eens. Hebben hem niet 3 uur laten liggen hoor, is er tussendoor 2 keer uit geweest voor een luier en nog een keer voor een flesje en de laatste keer 10 minuten voor inslapen op de borst. Het is echt leren hoor voor ons, we doen steeds wat ons het beste lijkt en later denk je vaak; volgende keer pak ik het weer anders aan. Het is moeilijk, pff...

13. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Het is zeker heel erg moeilijk... vind ik ook! Je weet nooit wanneer je het goed doet en wanneer niet, dus vooral belangrijk is om je eigen gevoel te volgen!
    Doe ik nu ook en daardoor ben ik er al een stuk rustiger onder dat hij slecht slaapt..

14. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    poeh, dan is ie zeker moe. Blijft lastig allemaal hoor.
    Maar van 10 inuten huilen kan een kindje volgens mij toch echt niets overhouden.
    Jeetje 2 uur bezig met gaan slapen...das vermoeiend. Dan zou ik toch zeggen lekker op de borst laten slapen. Hopelijk is het een fase en word het snel beter.
    Suc6 ermee!

15. Elin78

Elin78 Fanatiek lid

5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Mijn zoontje is nu 16 weken en wij zijn de eerste weken / maanden ook steeds lang bezig geweest hem in slaap te krijgen, soms wel uren. Wij hebben hem wel altijd in zijn eigen bedje getroost en volgehouden, tenzij hij niet meer te troosten was in zijn bedje en echt krijste, dan namen we hem lekker bij ons. Nu gaat het beter, soms valt hij zelf in slaap, soms zijn we nog weleens een tijdje bezig, maar ik merk wel dat het steeds makkelijker wordt. Het is wel vermoeiend. Maar het is echt een fase, wordt vanzelf beter. En ze hebben ons nog zoooo nodig.

16. kissie

kissie Fanatiek lid

18 apr 2006
    1.494
    1
    0
    Er zijn veel kindjes die 's avonds niet willen slapen hoor. Lars heeft het wel netjes gedaan altijd. Maar Esmee pas na twee maanden, daarvoor lag ze beneden bij ons in de kinderwagen en dommelde ze een beetje. Na twee maanden hebben we het badje verplaatst naar de avond, daarna een fles en toen sliep ze als een roosje...

Deel Deze Pagina