Tips voor komst 2e kindje

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Jeleu, 1 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jeleu

Jeleu Lid

1 aug 2009
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik ben nu 7 maanden zwanger van ons tweede kindje. Ons eerste kind, een dochtertje, wordt over 3 weken al weer 2 jaar.
    Hoewel we erg blij zijn met de kleine die op komst is, zie ik er ook een beetje tegen op. Ik wil net als bij de eerste graag borstvoeding geven, maar vraag me af hoe je dat doet met een peuter die ook thuis rondloopt? Zeker als mijn man aan het werk is en ik alleen thuis ben, vraag ik me af hoe ik dat ga doen. Daarnaast hebben we tot nu toe alles in het belang gesteld van ons oudste kind. Ze is absoluut niet verwend door ons, maar we hebben altijd goed gekeken naar wat zij nodig heeft qua ritme en ons dagritme daarop afgestemd. Dat zal bij de tweede niet meer kunnen, ben ik bang. De jongste zal veel slapen, terwijl de oudste graag buiten wil spelen, naar de peuterspeelzaal gebracht moet worden en verder ook zo haar behoeftes heeft.

Mijn vraag is dus: hebben jullie vanuit je eigen ervaring praktische tips hoe je dat straks doet, een gezin runnen met 2 kleine kinderen? Hoe zorg je ervoor dat elk kind genoeg aan zijn trekken komt, ook al zijn de ritmes de eerste tijd zo verschillend? En hoe kom je toe aan huishoudelijke dingen die ook nog op je liggen te wachten?

Groetjes,
    Jeleu

2. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Ik heb natuurlijk nog niet zo heel veel ervaring, ben pas sinds vier weken moeder van twee, maar hier gaat het perfect! Wij vinden het zelfs makkelijker nu dan toen mijn meisje nog alleen was ;) Mijn dochter vindt het heel leuk om me te helpen, dus als ik bv geef dan laat ik haar een boekje pakken (alles zelf laten doen, wordt ze heel trots van) en dan lezen we samen. Zo kom ik de voeding wel door. Mijn zoontje komt om de 2,5 a 3 uur dus dat is meestal 'maar' drie keer op een dag dat zij erbij is. Als hij een schone luier moet, mag ze me helpen door een luier aan te geven, die liggen dus op haar hoogte. Ook mag ze de luiertjes weggooien in de prullenbak.
    Mijn man brengt haar twee dagen per week naar het kdv en haalt haar ook weer op. Dat heeft hij voor de eerste maanden zo kunnen regelen, daarna zien we wel hoe we dat doen.
    Boodschappen doe ik met een duowagen of met mijn zoontje in de draagdoek. Elke dag wat kleine boodschappen en 1 keer per week de grote dingen. Haar middagslaapje is heel belangrijk, dus dan zijn we thuis en heb ik tijd voor haar broertje.
    Wat hier heel erg scheelt is dat ze het heel leuk vindt dat we een baby in huis hebben :) Ze ziet het niet als bedreiging.

Oh en wat ik een heel goede tip vond: laat je dochter 1 op 1 kennismaken met haar broertje/zusje en niet terwijl de baby bij jou ligt. Jij bent haar mama en het is moeilijk voor zo'n kleintje om haar plaats ingenomen te zien worden. Wij hadden haar broertje in de wieg gelegd en papa ging met haar kijken.

Het komt vanzelf goed, veel succes en geniet van je kindjes!

3. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Ik heb nog geen ervaring, maar heb het me inderdaad wel al afgevraagd. Maar ikwil je je wel heel veel succes toewensen en veel geluk met 2 mooie kleintjes!!

4. Female

Female Niet meer actief

Over BV; je moet de jongste sowieso voeden dus als je geen BV zou geven moet je toch op de bank zitten, maar dan met een fles.
    BV is helemaal geen probleem hoor, zelfs nog veel makkelijker

5. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.389
    870
    113
    home sweet home
    Hoi
    Hier een moeder van twee dochters (22 maanden en 4 maanden). Ik geef ook BV en gaat prima. De ene keer zit mijn oudste naast me op de bank met een boekje en de andere keer zit ze aan haar fruit. Soms speelt ze ook gewoon lekker op de grond. Er is een paar weken geweest dat ze gebruik maakte dat ik BV gaf. Maar door consequent op te treden (dus de ander soms van de borst halen om naar de oudste te gaan) was dit zo voorbij. Wat ik erg handig vind is dat we hekjes voor de kamer deuren van de slaapkamer hebben. Als ik de jongste dan naar bed breng dan kan de oudste mee zonder haar uit het oog te verliezen. En ik ben helemaal in mijn nopjes met mijn duowagen (easywalker), rijdt heerlijk en ga er graag me op pad. Daarnaast heb ik de eerste weken vaak gebruik gemaakt van een draagdoek (zo'n lange sjaal) omdat de jongste een huilbaby was. In de doek was ze rustig en sliep ze en zo had ik mijn handen vrij voor de oudste.
    Het rimte was wel verschillend maar dat is soms juist ook praktisch omdat je dan echt tijd hebt voor een kindje. Alleen onhandig als je boodschappen moet doen. Het huishouden is bij ons inderdaad het eerste wat erbij in schiet. Vaak doen we nog wat na 19.00 uur wanneer de meiden op bed liggen.
    Tot slot de eerste weken voelen hectisch maar al snel wordt het steeds makkelijker. Succes

6. Jeleu

Jeleu Lid

1 aug 2009
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goed om te horen dat het jullie redelijk lukt om voor 2 kinderen tegelijk te zorgen. Misschien heeft mijn vraag ook te maken met het feit dat onze oudste een hele alerte baby was, die alleen in haar eigen bedje sliep (niet in wandelwagen of maxi cosi) en alleen goed aan de borst dronk als ik met haar apart ging zitten. Ze wilde gewoon alles meekrijgen wat er om haar heen gebeurde en moest de eerste maanden echt tijdens het slapen en voeden 'afgeschermd' worden tegen indrukken van buiten af. In zo'n situatie is het lastig om een kindje te combineren met andere dingen die ook moeten gebeuren. Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat ons tweede kindje ook zo is. Heb hier in ieder geval al wel wat goede tips gehoord :)

7. stamboom

stamboom Bekend lid

17 nov 2006
    657
    2
    18
    ziekenverzorgster
    spijkenisse
    Hier begint het net wat makkelijker te worden. lotte was in haar peuterpuberteit beland en dan nog een broertje, erg heftig! Ze is een vrij pittig en energiek dametje wat geen seconde stil zit en daar ook wel gebruik van maak als ik Milan de fles geef. Af en toe was het dus niet zo gezellig hier in huis. Ik probeer verder af en toe alleen met lotte weg te gaan, vindt ze super. Momenteel wil ze steeds meer helpen met Milan en is de rust wedergekeerd. Probeer je daarop wel voor te bereiden, kan het altijd meevallen.
    Verder is het idd. zo dat de tweede wat meer mee zal gaan in het ritme van je oudste. Was ik bij Lotte echt van de vaste slaaptijden, nu is dat gewoon iet altijd mogelijk en het gaat ook goed. wel is standaard dat ze allebei rond half 8 in bed liggen en inmiddels lukt dat ook.
    Succes!

8. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Nick was anderhalf toen Chris kwam. Inmiddels is Chris BV af, maar hij heeft een jaar lang bij mij gedronken. Nick vond het in het begin reuze interessant en wilde ook melk uit mijn andere borst duwen (dat was een keer per ongeluk gelukt...) Vaak zat hij bij mij als ik voedde. Voordeel van BV met een voedingskussen is dat ik meestal nog wel een hand over had om me met Nick bezig te houden. In een later stadium, toen Chris inderdaad een stuk alerter was, zette ik Nick vaak aan zijn fruit als ik voedde of liet ik hem met zijn favoriete speelgoed aan de gang. Een heel enkele keer zette ik hem voor de tv, maar daar vond hij zelf weinig aan. Ook kwam het toch vrij veel voor dat ik Chris kon voeden als Nick op bed lag, dus wel zo rustig. In de avond legde ik dan bv. eerst Nick op bed - of deed mijn man dat- en voedde ik Chris in de tussentijd. Zo ging het 's morgens met aankleden vaak ook. Ik voedde en Nick werd aangekleed door mijn man. Waar je dan op moet letten is dat de oudste niet voor alles naar papa verwezen wordt. Chris heeft wel een hele tijd erg aan mij gehangen omdat ik het grootste deel van zijn verzorging deed en zijn voedingsbron was :) (hij weigerde de fles), maar inmiddels kan hij het ook erg goed met papa vinden gelukkig.
    Het andere...ja je kindje moet mee in het ritme. Chris ging dus mee in de wandelwagen om Nick naar de PSZ te brengen. Soms moest hij eerder wakker worden om op tijd nog gevoed te worden voor ik Nick weer moest halen. Op de een of andere manier regelde zich dat wel en voedde ik veelal op verzoek, meestal op zijn verzoek, soms op mijn verzoek.
    En ja, het gebeurd dat ze allebei even gefrustreerd zijn en huilen en jij niet weet waar je moet beginnen.
    Toen Chris net een maand was, zat ik hem te voeden toen Nick inene op een stoeltje klom en voorover op zijn kin viel. Hij had een hoop bloed in zijn gezicht en tja...wat doen je dan...Chris afgekoppeld in de box gelegd en meteen naar Nick toe. Die verzorgd en tot rust gebracht en vervolgens weer naar Chris en mocht die weer verder drinken. Tja hij was het met het wachten natuurlijk niet eens, maar op dat moment geld dan toch dat degene die de meeste zorg nodig heeft voor gaat, hoe lastig dat ook is voor een hongerig manneke. Uiteindelijk ben ik na de voeding met Nick naar de HApost gegaan en hebben ze zijn kinnetje nog moeten lijmen...Dat zijn lastige momenten, maar over het algemeen verzin je er wel wat op. Ik heb gemerkt dat het zich toch vrij vaak vanzelf wel wijst. Inmiddels zijn mijn mannekes erg aan elkaar gewaagd. Nog steeds 'vechten' ze soms om aandacht voor hen alleen. Zo kan Chris momenteel echt een kwek opzetten als Nick even bij mama op schoot zit.
    Anderzijds Nick is nu zindelijk aan het worden en Chris vind niets leukers dan te proberen of hij bij het potje kan komen -liefst als het vol is- dus ja...het blijft schipperen....maar meestal kan ik ook wel erg lachen om dit soort dingen en aandachttrekkerijen van de twee mannen.

9. Jeleu

Jeleu Lid

1 aug 2009
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Echt prettig om dit soort uitgebreide verhalen te horen van mama's die het al hebben meegemaakt. Stelt me wel iets gerust. Als jullie je weg kunnen vinden, dan lukt ons dat ook wel. Maar meer verhalen met tips erin zijn nog steeds welkom :)

10. josie

josie Bekend lid

28 sep 2007
    685
    0
    0
    Hoi Hoi,

Mijn jongste werd geboren toen mijn oudste 16 maanden was. Ik heb voor hem een babypop met flesjes, bedje etc. gekocht toen ik nog zwanger was. Als ik de jongste de fles gaf kwam hij tegen me aan zitten en gaf hij zijn popje de fles. met naar bed brengen hetzelfde. Ging echt prima. En als hij echt ondeugend was zette ik even een dvd aan tijdens het voeden.
    Wij hebben ook de duowagen van easywalker, erg fijn.

groetjes, Josie

Deel Deze Pagina