hoi, mijn dochter heeft net sinds een week haar eerste tandje door. nu heb ik een kindertandeborstel en kindertandpasta gekocht en wilde gaan tanden poetsen maar dat is een strijd. ik krijg de borstel niet naat binnen en de tandpasta is al helemaal niks. tuurlijk snap ik dat het zeer doet in haar mondje maar ik zat net op haar lip en toen begon de elende al. hoe doen jullie dit? vanaf waneer hebben jullie voor het eerst tandjes gepoetst?
Haha ja hier precies hetzelfde.. Ik maakte er eerst ook echt een strijd van. Nu geef ik haar de tandenborstel met tandpasta erop en dan stopt ze hem zelf in haar mond en dan help ik haar af en toe. Je kan ook een beetje tandpasta op je vingers doen en dan op haar tandjes smeren (zeiden ze op cb).
Hier was het ook drama. Ik poets zijn tanden nou samen voor de spiegel zodat hij kan kijken wat er gebeurd. En hij vind het leuk nu! Hij lacht zelfs onder het tandenpoetsen.
Hier poets ik ook sinds een week of 3 haar eerste tand maar het is iedere avond weer een groot feest! Ze vind het heerlijk! k geef haar wel altijd tijdens het omkleden de tandenborstel in de hand zodat ze er zelf een beetje op kan kauwen en doen en daarna neem ik hem over om haar tandje te poetsen en dan houdt ze ook netjes haar mondje open. En smekt op de tandpasta
Ik heb haar de eerste keren zelf de tandenborstel gegeven, kon ze ernaar kijken en zelf in haar mond stoppen (doet ze toch met alles, dus ook hiermee ) Ze keek wat raar door de tandpasta en de haartjes, maar vond het wel ok. Toen poetsen...ze houdt haar tong ervoor, dus ik kan er niet goed bij. Wat ik dan doe (en als ze er boos om wordt) is het volgende zingen: "alle kindjes poetsen braaf hun tandjes, onder en ook boven, onder en ook boven" en dan op het deuntje van "alle eendjes zwemmen in het water" (gepikt van Daphne Deckers) Ze snapt de tekst natuurlijk nog niet, maar ze is steeds zo onder de indruk van mijn zangkunsten dat ze spontaan haar mond ontspannen houdt en die twee tandjes kan poetsen. Succes!!
hier gelukkig nog nooit last van gehad. wij hebben wel altijd 2 tandenborstels, eentje voor Fleur en eentje voor mij/m'n man. Die van haar om haar gewoon lekker bezig te houden. Maar ik heb een meisje dat helemaal lekker compleet fan is van tandpasta hihi, ze sabbelt ook echt de tandenborstel helemaal af als ze de kans krijgt, dus dat mondje gaat wel echt wijd open. Heb dus geen tips, misschien 2 tandenborstels proberen?
Tsja tandenpoetsen blijft hier ook nog lastig. Hier doen we het altijd met zijn tweeën en de ene keer gaat het beter dan de andere keer. We leggen hem altijd neer op de bank met zijn hoofd op mijn schoot. Mijn man houdt hem dan een beetje tegen en houdt zijn handjes vast. Ik kan er dan prima bij en maak er een spelletje van.
Julie kreeg pas laat haar eerste tandje, maar ik ben al eerder begonnen met haar aan de tandenborstel laten wennen ( met een maand of 9). Ze vond het altijd reuze interessant om te kijken als ik mijn tanden poetste, dus heb ik haar zelf een borsteltje in haar handjes gegeven. Als ik klaar was, gingen we even haar tandeloze bekkie "poetsen". Vond ze prachtig! Nu heeft ze net haar vijfde tandje door. Gelukkig vindt ze poetsen nog steeds leuk. Ik ga altijd op de badkamer op de wc-deksel zitten met haar op schoot en geef haar ook een tandenborstel in haar handen. Zij mag dan mijn tanden poetsen en ik de hare . Ze doet haar mondje wijd open als ze de borstel aan ziet komen. Ben benieuwd hoe lang dat nog duurt, Julie kennende gooit ze op een dag haar kontje tegen de krib O ja, en we zingen er ook een liedje bij, maar dat is heel idioot en zelfverzonnen . Het gaat over Pol, onze tandarts. In het liedje heet hij Polleke....owww hij moest eens weten haha!
zodra ze iets goed deed, in begin alleen al haar mondje openen, of de tandeborstel 'toestaan' prees ik haar meteen de hemel in, terwijl ik verder ga. Inmiddels lukt het aardig, en poets ik haar tandjes onder vele lofprijzingen
Hier nu al 2 tandjes en nr 3 op komst, maar tanden poetsen is geen enkel probleem. Ze vindt de tandpasta erg lekker en moet er eigenlijk wel om lachen. Misschien kan je haar afleiden met iets, zingen, zelf laten poetsen of een keer laten spelen met de tandenborstel?
Ik begin zelf met het poetsen van hun tandjes, na 3 tellen zijn ze het zat en willen het 'zelluf doen'. Op zich snappen ze wel wat de bedoeling is, alleen moet ik even mee sturen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet meteen bij het eerste puntje ben begonnen met poetsen. Ik kan me voorstellen dat de tandvlees dan nog heel gevoelig is en de tand nog aan het doorkomen is. Hier hebben we gewacht totdat de eerste twee tandjes goed doorwaren en zijn toen begonnen.
Hier gaat/ging de tandenborstel mee in bad. Eerst mag ie er even mee spelen, onder de lopende kraan houden enzo en dan poetst mama zijn tanden en daarna mag ie zelf 'afpoetsen'. Gaat al een hele tijd goed. Ben benieuwd hoe mn dochter erop reageert, die mag binnenkort ook, het eerste tandje is net door...
Hier is tandenpoetsen ook een groot feest. Ik dacht eerst ook, dat vindt hij vast niets. Maar het blijkt anders, hij vindt zelfs zijn tandpasta lekker.
Hier ging het goed, tót zijn bovenste 2 tandjes door kwamen. Sindsdien is het drama. De onderste tandjes mag ik nog wel poetsen, maar als ik aan de bovenste kom.. Pff, krijsen! Ik zing ook altijd een liedje: Tanden poetsen, tanden poetsen, heen en weer, heen en weer. Oh wat zullen ze blinken, oh wat zullen ze blinken, nog een keer, nog een keer. (Op de melodie van Vader Jacob). Gejat van mijn schoonzus.
eerst doe ik het en vind hij niet echt leuk en dan geef ik hem de borstel zelf dan gaat hij lekker verder kouwen ach zolang hij het leuk vind anders raakt hij al in paniek als hij de borstel ziet
Hier gelukkig geen problemen ermee, Yanoah wil het wel heeeel graag zelf dcoen, maar ik doe het eerst en daarna mag hij. Meestal lukt dat wel. Net als Jusi werd het wat lastiger toen de boventandjes doorkwamen, maar daar heeft hij ook zoveel pijn van gehad dat dat logisch is. Ik heb alleen het probleem dat hij vaak zo snel in slaap valt na de papfles, dan moet ik hem nog wakker maken om te poetsen, dat is wel sneu. Die liedjes zijn een goed idee! En misschien kun je een ander merk tandpasta proberen, wie weet vind je kindje de smaak van een ander merk lekkerder?
Hier doen we het meestal 2x per dag omdat S. veel antibiotica heeft gehad, daar heeft ze echt een beetje gelige tandjes van gekregen. 's Ochtends mag ze het altijd zelf doen, dat doet ze gezellig met mij mee en 's avonds doe ik het altijd omdat het ook wel 1x goed moet gebeuren. Ik mag echt alles poetsen, behalve de kiezen.. Maar ze is ook weer bezig met tandjes geloof ik, de zure luiers en uitslag zijn er weer, dus zal mij benieuwen wat er nu weer door komt..
vanaf dag 1. hij was toen 8 maanden en heeft er nooit een strijd van gemaakt. met 10 maanden deed hij het "zelf" als we klaar waren met badderen en tandjes poetsen deed ik altijd nog een x extra en meneer vond dat prima hoor. gewoon tandenborstel zelf in de hand geven en een beetje op laten sabbelen. anders eens andere tandpasta gebruiken. je hebt voor de kindje mint en aardbeien smaak... en laat haar de tandpasta ondertussen vasthouden zodat ze een beetje afgeleid is misschien??
Ben meteen gaan poetsen sinds het eerste tandje door is. Ik poets ook meteen het hele mondje, zodat hij er al aan kan wennen. Ilias vind het echt leuk om te doen. We maken er ook een spelletje van. Ik heb daarom ook niet echt tips voor je, hoe het makkelijker gaat. Maar als het pijn doet, dan moet je misschien een andere tandenborstel gebruiken? Met zachtere haren? Of probeer een ander kleurtje, wat ze leuker vindt?
Ff offtopic: @LadyXochi: Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je de naam van jullie zoontje uitspreekt.. Als Il-i-as? Mijn zoontje heet namelijk ook zo alleen wij schrijven het net ietsje anders. Iliyas namelijk.. Snap je me nog?