Tsja... dan wordt je kleine meid alweer bijna een jaar! En stiekem ga je dan toch denken over een tweede kindje. Want het kriebelt! Maar eigenlijk willen wij ongeveer 4 jaar leeftijdsverschil (dus oudste in groep 1). Hoe is/was dit voor jullie? En 4 jaar leeftijdsverschil, hoe is dat?
4 jaar weet ik niet want bij mijn scheelt het 12 jaar met mijn oudste en jongste en ik moet zeggen dat het hartstikke leuk is al zal niemand daar uit zichzelf voor kiezen (ik ook niet want mijn dochtertje was een, laten we zeggen, onverwacht cadeautje). Ik denk dat 4 jaar verschil heel mooi is omdat je oudste dan naar de basisschool gaat en jij meer je handen vrij hebt voor de jongste. Maar goed, alles heeft ze voors- en tegens dus je zal waarschijnlijk allemaal verschillende reacties ontvangen.
Ik heb er ook nog geen ervaring mee, maar het lijkt me wel lekker inderdaad.. De oudste al op school en hij/zij krijgt het dan ook bewuster mee vanaf het begin, dat lijkt me ook wel heel leuk
hier zit er 3jaar tussen. en idd als hij dan naar psz ging dan had ik ff mn handen en aandacht vrij voor de jongste. nu de oudste naar school gaat en de jongste 1jaar is, heb ik veel meer tijd voor haar en voor mezelf. ook wij wilden een goeie tijd tussen de 2kids in. zodat ze oudste wat zelfstandiger is en je niet met 2 kleine kids aan het zeulen bent. handige vond ik ook dat de oudste uit de luiers was, scheelt ook
Bij mij zit er 9 jaar en drie maanden tussen. Vond het wel pittig natuurlijk gaat de oudste dan naar school. Maar ik moet toe geven. Na zo veel jaar begin je weer bij nul. Je bent weer gebonden met een baby en zo. Als ik echt advies zou geven. Heb ze lekker dichter bij elkaar ben je ook wat sneller weer vrijer in je doen en laten. Mijn meisje gaat in feb naar school en dan is het afgelopen met de hele kleine kinderen. Maar het is ook wel leuk hoor. Zeker nu ze steeds meer aan elkaar gaan hebben. Mijn oudste is een knul en vond het wat lastig in het begin alles wat om zijn zusje draaide.
doen wat goed voelt en Go with the Flow. elke leeftijd en leeftijdsverschil heeft zijn voor en nadelen. de ene past meer bij je dan de ander en daar kom je vanzelf achter. de ene wilt idd dat kinderen dicht op elkaar zitten zodat je niet na 4jaar terug valt in het hele baby 'gedoe'. en anderen vinden de babytijd juist heerlijk en vinden het fijn om daar rustig van te kunnen genieten als er wat extra baby-tijd is omdat de oudste dan toch op school zit
Doe idd wat goed voelt! Mijn zus en ik schelen 5,5 jaar en we hebben een prima band; natuurlijk ook ruzies gehad, maar ook veel samen gedaan, zij heeft me echt veel geleerd en gewoon samen spelen was ook altijd super leuk! Mijn man en ik wilden ook een jaar of 4 a 5 leeftijdsverschil tussen onze kindjes... Zijn we nu op teruggekomen We willen nu dolgraag een tweede en gaan daar dus ook voor! Het voelt nu gewoon goed, dus geen reden om te wachten...
Doe inderdaad dat wat goed voor je voelt. Alles heeft voor- en nadelen. Ik heb altijd gezegd als ik een tweede wil, wil ik er minstens 2/3 jaar tussen hebben zitten. Nu is mij ook 'verboden' om binnen 2 jaar weer zwanger te worden....
Hier wilden we heel graag 2,5/3 jaar verschil en dat leek ook te gebeuren, maar helaas is onze tweede dochter tijdens de zwangerschap overleden. Afgelopen juli opnieuw bevallen van een dochter en nu zit er 3,5 jaar tussen. Voordeel is dat onze oudste al lekker zelfstandig is en totaal niet jaloers. Verder begrijpt ze het dat ik soms even geen tijd heb. Ik vind t tot nu toe wel een prettig verschil. Hoop dat zij dat later zelf ook zo hebben ervaren..
Ik heb dat! Mijn oudste twee zijn ruim 6 en 4 jaar. Ik vind het helemaal geweldig en kan het ook iedereen aanraden. Die oudste zijn zo betrokken Heel bijzonder dat ook de oudste wel eens het speentje geeft bijv. En de oudste twee redden hun eigen ook al aardig want ook voor voordelen zorgt. Tussen de eerste zit 2 jaar en 2 maanden. En ik had het toen met die twee ook veel drukker
Persoonlijk vond ik het verschil tussen onze oudste en middelste (3,5jaar) echt heerlijk! Oudste begreep eigenlijk alles, kon veel zelf, was zindelijk etc. Dames zijn nu dikke vriendinnen ondanks het verschil (nu 6 en 2,5). Tussen de middelste en jongste zit geen 2 jaar en dat heb ik toch wel als heftig ervaren: middelste druk aan het peuterpuberen, 2x luiers, begreep het niet/slecht als mama de baby aan de borst had en niet kon helpen of iets etc. Nee die 3,5jaar vond ik heel relaxed wat dat betreft Maar is natuurlijk heel erg persoonlijk en ik denk dat je vanzelf merkt wanneer het voor jullie het juiste moment lijkt te zijn.
Ja het is bij mij ook vooral het rustig kunnen genieten van onze dochter en straks ook veel tijd hebben voor de baby als mijn dochter op school zou zitten. Het lijkt me ook heerlijk om straks met een grote meid de babytijd weer over te mogen doen! Het is zwaar, maar zo geweldig. Het voelt voor nu het beste om er nog een tijd mee te wachten. Ook qua praktische dingen zou het handiger zijn, maar persoonlijk vind ik dat geen reden om wel of geen kind te krijgen.
Mijn twee mannen schelen 3 jaar Ik vind het ideaal. De oudste begrijpt een heleboel, ik heb voor beide tijd als de jongste op bed ligt gaat mn aandacht naar hem. En maar 1 in de luiers Ik had het niet anders gewild
De eerste twee schelen 18 maanden Ik vond dat heerlijk, nog steeds is dat heerlijk!! Ze hebben zo enorm veel aan elkaar het zijn ook echt vriendjes heel lief om te zien ! Nu zit er straks 3 en 4,5 jaar tussen de kinderen en de baby Hoe dat is qua ritme en kinderen hoe ze met elkaar om gaan dat weet ik natuurlijk nog niet Maar ik moet zeggen dat ik tot nu toe ook wel fijn vind wat meer verschil er tussen, de kinderen zijn zindelijk ik hoef niet meer te tillen geen buggy te duwen de oudste gaat naar school Dus tot nu toe bevalt het van beide kanten haha
Ik zou het liefste nu al beginnen maar gezien de zware zwangerschap die ik heb gehad wachten we tot de de oudste richting 3/4 jaar gaat zodat hij zelfstandiger is. Afgelopen zwangerschap vanaf week 17 bedrust gehad en ja met een ondernemend mannetje nu gaat dat gewoon noet meer.
mijn dochter is nu bijna 11 maanden, en het kriebelt zeker maar op dit moment gaat het niet vanwege een te klein huis, en al zou het wel gaan hebben ook wij afgesproken nog zeker 2 - 3 jaar te wachten . het lijkt me fijn als ze dan wat zelfstandiger is enz. als ik zie hoe moeders in mijn buurt lopen te sjouwen met het ene kindje wat nog niet loopt en nog een kleine baby erbij pff moet er niet aan denken. veder ben ik het eens met roozjuh.
tussen mijn zoon en dochter zit 4,5 jaar. aan de ene kant is dat heel leuk. hij zit nu op een leeftijd dat hij veel zelf kan. voor mijn gevoel begrijpt hij ook veel meer, wat een babyzusje is. en wat ze nog wel en wat ze niet kan. zo helpt hij haar mee om te leren rollen hahaha!! hij is zo lief voor zijn zusje. en als hij naar school is heb ik alle tijd voor mijn dochter. ook is het wel een gevlieg elke ochtend. mijn zoon naar school brengen, zij moet dan mee, hem weer op halen. onze dochter gaat helemaal mee in ons ritme i.p.v dat wij ons aanpassen aan haar ritme. al met al vind ik het heel leuk zo'n leeftijds verschil.
Hier zit er 3jr en 10 maanden tussen de meiden. Niet voor gekozen, dit gebeurde nadat we 3 miskramen kregen, helaas Ik had er graag wat korter tussen gewild en ervaar nu toch echt een aantal flinke nadelen: *met een hele jonge baby perse al op en neer moeten naar school om de oudste te halen/brengen. Hielp niet echt mee dat we wederom een huilbabytje hadden met de nodige gezondheidsproblemen, maar toch... slaap- en schoolritme bijten elkaar regelmatig. En dan heb ik nog mazzel dat we 100m van school af wonen en ik Caitlyn kan laten liggen als ik zeker weet dat ze nog wel even blijft slapen. *aan huis gebonden zijn tijdens de slaapjes, met een kleuter die er lekker op uit wil... niet handig. Niet voor de oudste, maar voor mezelf ook niet echt. Waren we eindelijk van de slaapjes af en konden we net weer een beetje een hele dag gaan en staan waar we wilden, zitten we er nu weer middenin. Maar uiteindelijk denk ik dat elk leeftijdsverschil voor- en nadelen heeft. Ik ervaar deze nadelen heel sterk, maar dat zal ook veel te maken hebben met het feit dat we er hier niet voor gekozen hebben, om zoveel ertussen te hebben. 't Is uiteindelijk maar net waar voor jezelf de nadruk/prioriteit ligt.