Ik heb even een vraagje: ik schrok zonet eigenlijk een beetje van de, vooral, voortandjes van mijn zoontje. Wij poetsen op advies elektrisch, maar ik zie allemaal witte vlekjes op de bovenste helft van zijn tandjes, lijkt wel niet goed gepoetst, terwijl we dit toch uitgebreid doen (deze foto is wel net na de lunch gemaakt, sorry, maar toen zag ik het). En lijkt het tandvlees nu wat opgetrokken bij zijn voortandjes of is het daar niet goed schoon juist? Heeft iemand een idee? of komt dit door antibioticakuurtjes die hij gehad heeft? Goh, schaam me haast een beetje, maar wij doen hier echt ons best met de tandjes poetsen hoor (en poetsen ook best lang en uitgebreid alle kantjes)! Wie weet het antwoord?
Ik zou even met 'm langs de tandarts gaan. Die kan je dan zeggen wat het exact is, waar het van kan komen en wat je eraan kunt doen... Succes!
Ja, dat begrijp ik, maar voor dat ik dat doe, dacht ik misschien weet iemand hier het ook of herkent iemand dit.
Als hij meerdere kuurtjes heeft gehad kan het idd best daardoor komen. Verder kunnen het natuurlijk ook drink-en eetgewoonten zijn en/of genetische aanleg. Ik zou even afspraak maken met de tandarts of mondhygiëniste, dan kan die gelijk advies geven over hoe en wat.
Die afspraak wordt al gemaakt. Maar ik vraag mij dus af of iemand het hier misschien herkent wat het is en/of waar het door komt.
De tandjes van mijn zoontje zien er ook zo uit. Hij snoept weinig, heeft vaste eet/drink momenten en krijgt weinig zoet (sap oid). Hier wordt 2x per dag gepoetst, wel met een normale borstel. Denk dat het hier aanleg is. Papa moet ook erg veel moeite doen voor een gezond gebit..
Hier wordt elektrisch gepoetst. Hij snoept ook niet veel, 1x per dag een koekje of iets anders. Ik vind t zo gek dat het vooral de bovenste helft van zijn tandjes lijkt te zijn, is dat bij jouw zoontje ook zo?
hmm........heb een beetje rondgeneust op tandartssites en het lijkt een beetje op fluorose, teveel fluoride. Mijn zoontje slikt vaak (per ongeluk) nog steeds de tandpasta door bij het spoelen van zijn mond, misschien is dat het.
@Jatobe: dat zou in principe niet moeten uitmaken, want tandpasta voor dreumessen is juist zo gemaakt dat ze het veilig kunnen doorslikken (dat doen ze allemaal volgens mij). Ik heb zelf last van terugtrekkend tandvlees bij mn voortanden en volgens mijn tandarts komt het omdat ik te lang en hard poets (ook electisch). Dus misschien poets je juist wel te grondig (als het tenminste terugtrekkend tandvlees is)?
Hoi nana, ik hoop ook echt dat het niet van doorslikken van tandpasta is. Op internet staat dat het daardoor wel kan, maar ja, eerst maar van de tandarts horen. Ik heb zelf ook opgetrokken tandvlees van te hard/goed poetsen, daarom juist ben ik elektrisch gaan poetsen bij mijn zoontje, hoop ook dat het geen opgetrokken tandvlees is...
Ik ken het! Mijn zoontje had het ook. Echt zomaar. We poetsten heel goed maar toch. Het is later ook weer vanzelf weggegaan
Mijn dochter heeft een prachtig melkgebit. Kaarsrecht en mooi egaal wit.. Een paar weken geleden kreeg ze dr eerste grote mensen kies en die is dus poreus (kaaskiesje). Volgens de tandarts kan dat komen door antibiotica (heeft ze een paar keer gehad), maar verder is het onbekend wat de oorzaak is (heb ik gelezen). Het kan nog wel goed komen als je het extra goed verzorgd en vaak is het alleen in het melkgebit en/of de eerste kiesjes. We moeten nu extra goed letten op suikers (wat we al deden), goed poetsen natuurlijk en 1x per 3 maanden naar de mondhygienist voor fluoride behandeling en extra goede reiniging, ook op de plaatsen waar je normaal niet bij komt. Verder adviseerde de mondhygienist om 's avonds na het poetsen, de mond niet na te spoelen, maar de tandpastarestjes laten zitten (wel uitspugen dus, maar niet naspoelen). Zo krijgt de fluoride extra de kans om op de kies in te werken. Door fluoride wordt t sterker. Hoezo zou het komen doordat tandpasta wordt doorgeslikt?? Haar kiesje is overigens erg gevoelig voor kou en het ziet er ook wat donkerder uit.
Het is heel goed mogelijk dat het door de antibiotica komt. Heb jijzelf antibiotica moeten slikken tijdens de zwangerschap? Onze middelste dochter heeft toen ze 3 mnd was 1x een kuur Amoxi gehad en zij kreeg met 1,5 jaar ook een melktand die was aangedaan en dat na 1 kuurtje.De tandarts vroeg toen gelijk naar ab gebruik. Die fluorose die jij beschrijft lijkt me niet waarschijnlijk.Dit zie je later vaak juist terug in het blijvende gebit. Baby's/peuters slikken nu eenmaal tandpasta door en daarom is er peutertandpasta met een verlaagd fluorgehalte. Nu heb ik wel een vriendin en haar oudste dochter snoepte wel altijd veel tandpasta en dat zie je nu wel terug in het blijvende gebit. Laat de tandarts het beoordelen en voel je niet schuldig. Je doet er alles aan om je kind een gezond gebit te geven dus je hoeft jezelf niets te verwijten. Poets zeker niet te hard en niet na iedere maaltijd. Vanaf 2 jaar mag je 2x per dag poetsen maar dit heb ik bij mijn oudste 2 kinderen nooit gedaan.Alleen voor het slapen gaan en nooit gaatjes gehad in het melkgebit.Nu met hun blijvende gebit poetsen we 2x. In de ochtend doen ze hetzelf en ik doe het 's avonds. Even een belletje naar de tandarts.
Dank je Anouk, je berichtje doet me wel goed. Ik weet niet meer of ik ab heb gehad in mijn zwangerschap, dacht het niet, ik was in de 'goede jaargetijden' zwanger zeg maar. Ik weet wel dat mijn zoontje, omdat hij met 34 weken geboren is, meteen na de geboorte al antibiotica gehad heeft.....en dus in zijn eerste en tweede jaar ik denk wel zeven kuur, vanwege hardnekkig luchtweginfecties. Telkens amoxicilline, en dus ik denk tweemaal klacid.... Woensdag gaan we naar de tandarts. Hij snoept gelukkig niet van de tandpasta, maar slikt dus wel altijd de erwt aan tandpasta door die wij op de borstel doen.....ben hem nu leren uit te spugen, maar ja, dat lukt ook niet van de een op de andere dag.
Dan weet ik haast wel zeker dat het door de amoxi komt. 7x is veel antibiotica in zo'n jong leventje.Soms is het helaas niet anders en ontkom je er gewoon niet aan. Als hij veel tandpasta inslikt mag je ook minder gebruiken.Een erwt is best veel.Mijn oudste 2 kinderen zijn bijna 8 en 10 jaar en zelfs daar gebruik is geen erwt omdat het best veel is.Zij slikten ook altijd best veel tandpasta in maar dat is heel wat anders dan snoepen van de tube haha. Goed dat je een afspraak hebt gemaakt bij de tandarts. Ik ben ook altijd enorm begaan met die tandjes en vond het indertijd ook vreselijk toen mijn dochter zo'n aangedane melktand kreeg.Die tand is trouwens nooit een probleem geweest.Binnenkort zal ze hem wel een keer gaan wisselen. Succes en laat even weten wat de tandarts heeft gezegd. Groetjes!!
Verkleuring van tandjes kan zeker door antibiotica komen, zeker in geval van 7 kuren! Maar voor de zekerheid is een afspraak bij de tandarts nooit weg natuurlijk....
Verkleuring kan ook van een val of doordat een kindje tegen z'n tand aan stoot...soms zelfs zonder te merken. Mijn zoontje is erg gevallen en ja hoor, tandje is verkleurd! Gelukkig niet heel erg...
Ik zou nog even laten weten hoe het gegaan is. Mijn man komt net van de tandarts af met mijn zoontje en de tandarts zegt: komt niet door antibiotica, niet door inslikken van tandpasta, maar door verkleuring door ontkalking. tja, dat zegt me nog niet zoveel. Zijn dat beginnende gaatjes dan? Mijn man heeft niet doorgevraagd....... We moesten elektrisch blijven poetsen en dat doen we al, dus eigenlijk kunnen we blijkbaar niets veranderen.