Hartruis bij meisje van twee

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Donja62, 20 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Donja62

Donja62 Actief lid

25 jul 2010
    303
    19
    18
    Hoi

Omdat onze dochter vanochtend zwaar ademde, koorts had en lusteloos was, zijn we langs huisartsenpost geweest. Blijkt een onschuldige luchtweginfectie. Maar... De arts hoorde een ruis bij het hart. Is al vaker gehoord door oa cb maar was volgens hen onschuldig. De arts van vandaag was daar minder zeker van en adviseerde ons via onze eigen huisarts een verwijzing naar de kinderarts te regelen.
    Ik ben er toch we van geschrokken. Ons meisje oogt verder kerngezond en ontwikkelt zich goed.
    Dames met tips of ervaringen?

Ik ga morgen mijn eigen huisarts bellen en zeker vragen om een v
    Doorverwijzing.

Groet donja

2. Debbie81

Debbie81 Fanatiek lid

13 nov 2011
    1.338
    0
    0
    NULL
    NULL
    verwijzing kinderarts?
    ik zou om een verwijzing cardioloog vragen.

Hier een zoontje met een hartruis matig tot groot. Tot nu toe was oparatie niet nodig. Lopen nu jaarlijks bij de cardioloog met vooraf een hartfilpje en een echo van het hart.
    Hij ontwikkeld zich prima, groei gaat vlgs het boekje. Er is verder niks aan hem te merken maar hij zal wel voorlopig onder controle blijven van de cardioloog.

Hebben ze wel een echo gemaakt ofzo? want daaruit kunnen ze de graad bepalen (hoe groot het gaatje is)
    Waaruit bezeer hij zijn twijfels??
    Ik snap dat je geschrokken bent maar als je meisje zich goed ontwikkeld verder zou ik me er nog niet druk om maken.

De ruis van onze zoon kan je zelfs met je blote oor op zn borstkasje horen en ook voelen, doordat je hem ook kan voelen hebben ze hem op matig tot groot gezet. Het voelt als het spinnen van een poesje onder je hand zegmaar.

Meid maak je geen zorgen 9 van de 10 ruisjes zijn onschuldig en wacht eerst maar eff het oordeel van je huisarts en evt cardioloog, kinderarts af.

3. Donja62

Donja62 Actief lid

25 jul 2010
    303
    19
    18
    De arts maakte zich wat bezorgd door hetgeen hij hoorde. Had het over een flinke ruis. Eerder werd ons door andere artsen gezegd dat het een functioneel klein ruisje zou zijn, niets om zorgen over te maken.

4. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Ik zou mij niet gelijk zorgen maken. Mijn ervaring is dat artsen een ruisje verschillend horen.
    Bij ons zoontje ontdekte de ka een ruisje toen hij 9 maanden was. Hartfilmpje en echo gehad. Was een onschuldig ruisje. Arts van het cb heeft nooit een ruisje gehoord. Zo ook niet de ka die hem na heeft gekeken bij de na controle toen hij 6 weken oud was. De ka die hij nu heeft hoorde geen ruisje meer, maar de neuroloog juist wel weer.

Vaak is een ruisje onschuldig.

5. fafa

fafa Niet meer actief

Volg je gevoel. Als jij denkt dat er niks mis is, is dat waarschijnlijk zo.

(Wel even laten checken, je wilt later nooit denken had-ik-nou-maar)

6. Donja62

Donja62 Actief lid

25 jul 2010
    303
    19
    18
    Hoi

ben net bij de huisarts geweest. Deze hoorde het ook en vermoed graad 2 of 3? Krijg om dingen uit te sluiten verwijzing naar kinderarts. Fijn. Wat kan ik daar verwachten?

7. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    De kinderarts zal dan waarschijnlijk een echo en hartfilmpje laten maken.

8. naad24

naad24 Bekend lid

22 sep 2008
    771
    0
    0
    Bij mijn zoontje werd er een ruisje geconstateerd met 3 maanden door de kinderarts en kregen gelijk een verwijzing naar een kindercardioloog
    Hij heeft een echo enz gemaakt en was geen reden tot zorg want hij heeft een gezond hartje, hij kon verder ook niks vreemds zien.
    Zou wel om een verwijzing vragen hoor........

9. Donja62

Donja62 Actief lid

25 jul 2010
    303
    19
    18
    Kan 30 okt terecht bij kinderarts. Best snel toch?
    Wat is jullie ervaring. Hoe vaak lang laat evt aanvullend onderzoek op zich wachten?

10. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Mijn dochter had ook een hartruisje, de ka heeft een echo laten maken. Nacontrole gebeurde na een jaar in een ander ziekenhuis ivm verhuizing en hier hoorde ze niks meer. Echter heeft die betreffende ka bij mijn zoontje ook fouten gemaakt en heeft mijn dochter de laatste tijd vaak hartkloppingen die vrij snel wel weer weg zijn. Ik ga binnenkort even een verwijzing vragen voor een ander ziekenhuis om het even te laten controleren. Ik maak mij niet direct zorgen maar laat het liever even controleren.

Hartruis kan heeeel onschuldig zijn, soms is een operatie noodzakelijk.. Maar voor nu zou ik me vooral niet teveel zorgen maken als ik jou was.

11. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn dochter heeft ook een hartruis. Heeft je huisarts niet gezegd dat het bij ziekte beter te horen is??
    Ik zou me geen zorgen maken. Als je kind goed groeit, goed eet en niet snel maskert is er meestal niets aan de hand.
    Als de kinderarts het ook hoort word je doorgestuurd naar de kindercardio die een hartfilmpje laat maken en een echo maakt.

Ik moet vrijdag weer naar de kinderarts, ik hoop dat het nu weg is. Het kwam bij onze dochter door het groeien van haar hart. Niet alle delen groeien even snel. Maar ze is verder gezond, niet snel moe, en kan bijzonder hard krijsen zonder te maskeren :) Dus ik maak me geen zorgen.

12. Donja62

Donja62 Actief lid

25 jul 2010
    303
    19
    18

Dat dacht ik idd ook al Charlie, dat hè wellicht door haar ziek zijn erger wordt. Is dat ook jou ervaring Charlie? Wat is maskeren? Ze doet het o
    Alle fronten hee
    Goed gelukkig.
    Hoe oud is jouw dochter?

13. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Bij mijn jongste kwamen ze er begin dit jaar achter toen hij onder narcose was geweest voor keel en neusamandelen. Hij moest terug komen en er zijn hartfilmpjes gemaakt. Ze zagen wel een ruis maar niet zorgelijk.

14. Donja62

Donja62 Actief lid

25 jul 2010
    303
    19
    18
    Even de spanningen van me afschrijven... Woensdagochtend gaan we naar de kinderarts. Ben de afgelopen dagen goed doorgekomen en had vertrouwen in goede uitkomst. Vooral ook omdat onze dochter het heel goed doet. Maar ach soms heb je zon moment zoals nu... Bah.... Als ze maar hie iets ernstigs vinden... Wordt wat aangewakkerd doordat haar ader aan de rechterkant van de glas zichtbaar is, soms opzwelt. Heeft ze al een langer, volgens huisarts destijds onschuldig. Maar ja gaat er nu meer op letten, althans ik wel..Nou ja over paar daagjes weten we hopelijk iets meer.
    Ga vanmiddag iets gezelligs doen met m'n meisje.

Groetjes donja

Ps dank voor alle reacties! Heel fijn om te lezen!

15. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Maskeren is dat ze blauw wordt om haar mond als ze zich erg inspant.
    Wij zijn vrijdag geweest en de ruis was helaas erger geworden qua geluid. Nu moeten we weer een hartfilmpje en een echo laten maken. Ze heeft verder nergens last van dus ik maak me er niet zo druk om. De vorige keer is de echo mislukt omdat ze niet stil bleef liggen, maar het hartfilmpje was helemaal goed.
    Ze is nu 22 maanden, gecorrigeerd 20 maanden.

16. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Oh mijn dochter heeft ook een dikke halsslagader die je goed ziet als ze boos wordt bijv, maar volgens mij heeft dat niets met de ruis te maken hoor, die ruis komt echt uit het hart zeg maar.

17. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Hier is ook een ruisje geconstateerd nadat ik me zorgen maakte over mijn 2,5 jarige dochter die al enkele keren blauwe lippen gehad had en ondertemperatuur (vaak tijdens/na ziekte).

Ze is bij de kinderarts geweest met 3 dagen en 6 weken, bij het cb alle controles en ook vaker bij de HA de jaren er voor maar nooit eerder iets gehoord.

Doorgestuurd naar de KA die ons doorverwees naar de cardioloog. Zowel een hartfilmpje als echo gemaakt (en bloed geprikt, maar staat staat los van het hart) en gelukkig alles goed. Een functioneel ruisje.

Niets echt nuttigs toe te voegen verder, gewoon een ervaring... Heel veel kinderen hebben een functioneel ruisje zei de echoscopist nog...

18. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ik heb zelf een Hartruisje.. Weet nog dat ik bij de schoolarts met spoed naar het zh werd gestuurd.. Ze hebben een paar jaar terug nog een echo gemaakt. Mijn hartklepje is wat langer en staat een beetje bol.. Hoor je vooral als ik gestressed ben en ik hou niet zo van dokteren :) hier compleet onschuldig dus. Sterkte!

19. Donja62

Donja62 Actief lid

25 jul 2010
    303
    19
    18
    We zijn vanochtend bij de kinderarts geweest. Blijkt een onschuldige ruis waar ze mogelijk over heen groeit.
    Nogmaals dank voor jullie reacties.

Deel Deze Pagina