Hoi, Mijn zoontje van 15 maanden weet al veel, maar praten doet hij niet! Hij zegt wel papa en mama, maar niet echt om ons te roepen. Verder zegt hij nog "die" (wel 1000x per dag, haha) en that's it. Verder komt er nog geen woordje over zijn lippen. Ik maak me nog niet echt zorgen, maar wil wel proberen het praten een beetje te stimuleren. Ik herhaal kleine woordjes vaak (bijvoorbeeld in de ochtend: eten en dan in de middag: bal). Verder kijk ik hem aan terwijl ik het uitspreek. Tot nu toe weinig resultaat. Iemand een ideetje? Alvast bedankt!
bij het uitspreken van die, wijst hij dan ook naar wat hij wil of bedoeld? dan zou je dat ook gewoon kunnen benoemen, niet zo fixeren op 1 woordtje,. ik heb veder geen idee , daan is ons enige trots en die is nog lang niet zo ver dat ie papa of mama kan zeggen. enige wat mij verteld is, alles wat ie wil en aanwijst of pakt gewoon benoemen en herhalen ect.... maar ben wel benieuwd naar de ervaren mama's en papa's want ook wij komen in die periode terecht ik lees dus lekker mee
Justin is 20 maanden, en er komt nog niet heel veel meer uit dan papa, mama en bumba (***clown...)... Hij maakt zich wel duidelij hoor, maar bijv "fles" zegt ie nog niet en als ik hem niet begrijp word ie pisnijdig en gooit ie alles wat ie tegenkomt... Ik benoem alles de hele dag, praat gewoon met hem, lees hem voor maar hij probeert me gewoon niet na te zeggen... Hij lacht lief en zegt "ja" als hij het leuk vind of wil hebben.... Dus ik lees even mee voor tips...
Mijn zoontje is al redelijk aan de babbel (maar loopt bijv. nog lang niet, ze hoeven ook echt niet alles tegelijk te kunnen!). Ik denk wel dat dat mede komt doordat we al maandenlang veel boekjes met hem lezen. Niet persé om hem te stimuleren, maar omdat hij het zo vreselijk leuk vindt. Vooral dierenboekjes zijn erg in trek, en dat zei hij dus ook vlot na. Lidmaatschap van de bieb is overal gratis voor die kleintjes, dat is hier echt een succes. En verder: de simpele dagelijkse dingen vaak benoemen, dan gaan ze vanzelf woordjes oppakken. (bed, bad, uit, aan, op, eten etc.) Maar hou vooral voor ogen dat ieder kind z'n eigen tempo heeft, als het er nog niet aan toe is, kun je stimuleren wat je wilt maar dan werkt het gewoon niet! Komt vanzelf...
hier ook 1 die er flink op los babbelt maar nog niet los loopt hij loopt wel aan de tafel en bank ensow en hij zegt:mama, papa ek=gek hé hum oef=woef hebbe happe op
Mirro, wellicht ter relativering: volgens de richtlijnen van het CB "moet" een kindje van 18 maanden 3 woordjes naast papa en mama kunnen zeggen. Dus je hebt nog even te gaan...
Valerie is best snel met het ontwikkelen van haar woordjes. Op het cb stonden ze gisteren versteld dat ze al 15 woordjes kent en kan benoemen. Ik klets veel tegen haar, en benoem heel veel dingen, verder lees ik voor.
De woordjes die ze kent: - bumba - poes - aai - Naila (naam kat) - papa - mama - oma - drinken - op - dank - bal - teletubbies - klaar - knuf - bah (bedoelt ze poep mee)
Mijn zoontje is ook erg aan het kletsen, ik benoem ook alles wat hij wil hebben en hij gaat nu al die woorden nazeggen. Echt stimuleren kan je het denk ik niet, want kan ook zijn dat je zoontje er gewoon nog geen zin in heeft! Komt vanzelf! Gewoon door blijven gaan met dingen benoemen en dan komt het vanzelf goed. Ik verbaas me er elke dag over wat mijn zoontje allemaal al kan zeggen. Lees net hier dat ze met 18 maanden naast papa en mama 3 woordjes moeten kunnen zeggen nou mijn zoontje ken er al meer dan 20 denk ik. Hij was niet vlot met optrekken, kruipen, langs de tafel lopen enzo misschien dat hij daarom meer interesse heeft in praten.
Ik denk dat je ventje het prima doet! Maak je maar niet al te druk, want volgens mij loopt hij keurig op schema. Dean begint nu ook lekker te kletsen en kan: papa, mama, aapie, hai, bah, Do (z'n zus) auto, die, oh oh ( als iets valt) en bumba. Net ook gaan lopen, altijd prachtig om die kleintjes te zien ontwikkelen!
Hoe graag je ook wilt dat hij gaat praten, dat doet hij pas wanneer hij eraan toe is, het ene kind zegt al veel met 12 maanden, de ander praat ineens in zinnen met 3 jaar, terwijl hij of zij eerder niks zei. Zoals gezegd, ze hoeven met 18 maanden 'maar' 3 woordjes te zeggen. En voor je het weet gaat het ineens hard hoor!
Je ziet vaak dat kinderen die snel zijn met lopen, wat later zijn met praten en omgekeerd. Andro liep vrij snel, brabbelt veel, maar echt verstaandbare woorden mwa. Hij zegt mmba(bumba), oef(als hij iets laat vallen), ap (op), dit (dicht), mamama, papapa, die, dees, aho (hallo). Hij zegt ons niet na. Soms gebeurt het wel eens, maar meestal niet hoor, de boef Ik maakte me hier ook wel "zorgen"om, want ik dacht dat ze wel meer moesten zeggen. Het cb vond het goed genoeg wat hij kon en omdat hij (bijna) alles begrijpt is het woordbegrip er. Ook wij lezen hem al voor vanaf een maand of 3. En praten bijna de hele dag tegen hem en benoemen alles. Het wil dus niet zeggen als je dat allemaal doet, dat ze snel gaan praten. Het ene kind slaat eerst alles op en gooit er dan ineens heel veel uit. Het praten komt vanzelf. Met 18 mnd heb je weer een bezoek aan het cb en dan kan je je "zorgen" daar eventueel uiten. Je kan ze natuurlijk ook eerder bellen. Het hoeven trouwens geen perfect uitgesproken woorden te zijn, die 3 woorden die ze "moeten"kunnen naast mama en papa.,
Milan heeft ook tot een maand of 16/17 heel weinig gepraat. Hij brabbelde wel wat, maar veel verstaanbaars kon ik er niet uit halen. Nu is 'ie inmiddels 18 maanden en komen er met de dag woordjes bij, hij heeft inmiddels al een hele lijst en oefent ook veel met nieuwe woordjes. Veel meer dan dingen benoemen en voorlezen kan je volgens mij niet doen, het komt echt vanzelf hoor. Milan was wel weer heel snel met zijn motorische ontwikkeling, dat doen andere kindjes weer later. Ieder kind is uniek en bepaalt zijn eigen tempo!
Gewoon tegen aan babbelen en alles benoemen wat je doet. BVB: "Kom, dan gaan we de jas aan doen." "Gaan we dan even met de auto naar de winkel?" En daar dan op door gaan als je eenmaal de jas gepakt hebt. En als je in de auto stapt. En als ze iets pakt of gaat doen: Ga jij de bal pakken!? Geen zorgen maken dat je te lange zinnen oid maakt ofzo. Gewoon praten zoals je tegen iedereen praat. Komt het vanzelf wel goed. Miky prate hier met 9 maanden al de oren van je kop (maar dat is geen maatstaaf want die is met meer dingen uitzonderlijk snel geweest door zn PDD-NOS. En met andere weer uitzonderlijk langzaam. Zoals met 3 jaar pas leren fietsen) Patrick begon met 12 maanden te praten (daar voor Papa, mama en bal) En dat ging al sneller en sneller steeds meer. Wendy begint nu al met 2 woordjes zinnen. Maar blijft als ze wat wil hebben ook heel vaak "die die die" herhalen. En dan zeg ik ook (soms expres het verkeerde) "Wil je de bal?" "wil je dan het boekje?" En soms zegt ze dan uiteindelijk toch wat ze wil. En uiteraard boekjes kijken samen. En let daarbij niet teveel op de leeftijd die er op staat hoor. Ik heb hier boekjes van 18 tot 24 maanden en daar staan veel alledaagse dingen in die ze allang kent. Maar ook n paar die ze nog niet kent of die toch iets te hoog gegrepen zijn. Het is n beetje de kunst om wat passents te vinden. Ik vind verhalende boekjes in de stijl van Nijntje daar ook altijd heel fijn voor. Vooral als ze n tikkie aansluiten bij dingen die er gaande zijn of die dingen aan halen die ze al kent. Maar elk kind doet het toch op zijn of haar tempo. Je kan stimuleren door zelf veel te praten en dan zal het in ieder geval veel begrijpen van wat jij zegt. Of het ook zelf dingen gaat zeggen ligt er maar aan of ze er aan toe zijn met ontwikkeling. Als ze zelf nog met andere voor hun interesantere ontwikkelingen bezig zijn dan zal t praten wat langer op zich laten wachten. Geeft niks toch? Zolang jij maar blijft stimuleren en het kindje niet gehindert word door speen of fles die altijd in dr mond zit (of 3 vingers zoals bij mij vroeger ). Let maar op over n aantal maandjes kletst hij de oren van je bol en zou je willen dat hij eens even stil was zodat jij je gedachtes bij elkaar kan rapen
Ons zoontje is (was) een rappe met babbelen. We benoemen ook alles wat we doen, waar hij interesse in heeft en babbelen ook echt met hem. Als hij een woordje zegt bv. addetoel (paddestoel), dan zeg ik altijd: "ja een paddestoel!" We bekijken ook veel plaatjesboeken en dan vraag ik waar is dit, of wat is dat en dit is een "...". Veel herhaling dus... Als hij iets zegt wat ik niet helemaal begrepen heb, probeer ik ook atlijd uit te vissen wat hij bedoelt. (hij roept uiteindelijk JAAA als ik het juist heb...hihi) Maar of het daar aan ligt weet ik niet. Ik denk dat je zoveel mogelijk juiste woorden (ik haat babytaal) moet gebruiken en ze die wel oppikken op 1 of andere manier, zonder ze ook meteen zelf te zeggen. En op een dag zullen ze die plots wel allemaal kunnne zeggen... Het komt wel!!
Je doet het dus eigenlijk gewoon al goed he meer kan je niet doen. Hier ook een dame die het wel best vind. Hoewel ik de laatste week steed meer 1 - lettergrepige 'woordjes' ga horen. Bv: Bo --> wijzend met haar handje naar de trap (boven) Aan --> lamp aan Kla --> Klaar! (sinds gisteren) dat soort dingen, maarja, Ba , staat voor tig dingen; Bad, Bah, nouja, nog veel meer, waar ik nu niet opkom. Op het moment zelf weet ik precies wat ze bedoelt (nouja, meestal) . Maar écht woordjes? Sinds deze week in eens heel kort en duidelijk -als een spelletje - papa. In alle toonhoogtes . Voorheen bleef het bij 'pa' , maar dat was ook gelijk 'opa' . Het komt uiteindelijk dus vanzelf merk ik hier ook wel
hier de waslijst van mijn dochter mama papa poes woef drinken zitten staan jacq(haar tante jacqueline) tet (tante jet) ija(tante erica) oma opa peter(ome peter) vogel eten schatje en uhm ze gaat nu dag papa zeggen en dag mama en dank mama en ze wordt eind deze maand 18 maanden
Die van ons roept de hele dag door op alles, maar dan ook alles BA. Ba, Ba, Ba, en we hebben geen idee wat ie ermee bedoelt, omdat ie alles zo noemt. als we hem een vraag stellen is het antwoord steevast: BA. hahaha, maar zal wel goed komen. Verder dan papa, mama en opa komen we hier ook nog niet, maar hij begrijpt ons wel. Dus komt goed!
Mijn kleine meid is snel met alles maar ik zou echt niet weten waardoor dat komt: denk aard van 't beessie? Ze liep al met 11 maanden en nu rent ze de kamer door. Verder zegt ze de woorden: papa, mama, bah, aai, paard, lamp, bij, die, hap-hap, waf en bal... Best veel he? Ik weet eigenlijk niet zo goed wat de ontwikkeling op deze leeftijd moet zijn. Ze voert ook al dingen uit als ik het aan haar vraag. Dus bijv. "waar is paardje? Pak hem maar." Dan loopt ze erheen en geeft ze mij het paardje, ook al liggen er andere dieren bij.