Ontzettende twijfel bij switchen kdv ivm verhuizing

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Angeltje24, 18 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angeltje24

Angeltje24 Bekend lid

22 nov 2006
    536
    1
    18
    Wij gaan binnenkort verhuizen naar ons droomhuis een paar km verderop in een andere woonplaats. Onze dochter van 20 maanden zit al vanaf haar 5e maand op een kinderdagverblijf hier 3 min vandaan van onze huidige woning. Zij heeft het daar ontzettend naar haar zin op de donderdag en vrijdag en is erg gehecht aan de juffies. Ze kent alle kindjes, hun namen, de speelplekjes, het speelgoed, de papa's en de mama's etc. Ze voelt zich dus helemaal thuis.
    En ook ik ben zeer goed te spreken over de verzorging, aandacht etc.
    In onze nieuwe woonplaats zit ook een kinderdagverblijf en het is zo veel makkelijker dat ze hier naar toe gaat ivm tijdschema. Paps moet de kant op van het kdv in oude woonplaats maar gaat met de motor ivm file. Ik heb de auto en moet voor mijn werk een andere kant uit en sta dus met de auto in de file op weg naar het kdv in de ochtend.
    Bovenstaande willen wij graag voor lief nemen omdat ze het zo naar dr zin heeft daar maar aan de andere kant twijfel ik enorm. Mijn grootste angst is dat het een behoorlijke impact op haar zal hebben en dat ze weer opnieuw moet wennen (de juffies van haar huidige kdv kennen haar al vanaf 5 maanden en weten hoe en wat)
    Maar aan de andere kant ... als ze in onze nieuwe woonplaats naar het kdv gaat zit ze natuurlijk met kindjes die bij haar in de woonwijk wonen en waar ze uiteindelijk ook mee naar school zal gaan. Tevens scheelt het mij enorm veel tijd in de ochtend en avond aangezien we nu van een auto afhankelijk zijn om haar te brengen en ik die dus heb.
    Maar aan de andere kant daarintegen is het alleen maar voor de donderdag en vrijdag.

Pfff... :rolleyes: kortom..zoals jullie kunnen lezen..ik twijfel! Wat is een goeie beslissing?

2. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

13 apr 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Ben je er al eens gaan kijken in het nieuwe kdv? Wat zegt je gevoel? Tuurlijk zal het even wennen zijn, maar meestal zijn kindjes na een paar keer toch al aardig gewend. En na een maandje of wat is het voor haar net zo bekend als waar ze nu is. Ook al is het maar voor twee dagen, ik zou wel switchen. Het scheelt ook zoveel tijd blijkbaar, en dat is ook belangrijk. Dagje proefdraaien misschien?

3. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Het scheelt denk ik ook hoe je kind zelf is. Is het verlegen/eenkennig of juist niet. Wij hebben een ander geval. Bij ons in de buurt word een nieuw kdv geopend, wél door dezelfde, maar dan nieuw en groter en er zit ook een bso in. Wij gaan Justin dus wél overplaatsen. Ze wennen snel weer hoor en misschien is het weer een nieuwe 'uitdaging' voor ze. Ook weer ander speelgoed etc.

4. Angeltje24

Angeltje24 Bekend lid

22 nov 2006
    536
    1
    18
    Je kan het inderdaad ook zien als een nieuwe uitdaging voor haar. En madam houdt daar wel van. Ze is absoluut niet eenkenning en is heel sociaal en ondernemend. Ik praat mezelf op een 1 of andere manier een schuldgevoel aan. Ik ben nog niet op het andere kdv geweest. Heb wel zojuist (voor de zekerheid) een inschrijving gedaan via hun website. We zullen dan wel worden uitgenodigd voor een kennismaking.

5. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Ik snap je twijfel....Zou idd een keer goed gaan kijken naar het 'nieuwe' kdv; als t je bevalt zou ik t doen....Als ze nou een jaar of 3 / 3,5 zou zijn dan zou je ervoor kunnen kiezen haar die paar maanden nog naar t huidige kdv te laten gaan. Maar ik denk dat nog ruim 2 jaar je kind verderweg brengen en ophalen (met files) je gaat opbreken. En het is idd leuk dat zij kindjes in de buurt leert kennen en jullie andere ouders.

6. Boney

Boney VIP lid

23 dec 2006
    16.784
    0
    36
    Phoe, begrijp heel goed dat dat een lastige keuze is zeg.
    Wat ik zou doen is zeker je kindje inschrijven op het nieuwe kdv. En ook zeker eens een keer gaan kijken. Ook een keer met je kindje. Als dat goed bevalt zou ik voor het nieuwe kdv gaan. Scheelt een hoop gestress en heen en weer gerij. (weet ik uit eigen ervaring)
    Ik denk (zo te lezen) dat je kindje er geen enkele moeite mee heeft. Je schrijft dat ze sociaal is enzo. Je kan het oude kdv altijd toch nog achter de hand houden? Na een paar keer heb je heus wel gezien of het ze naar haar zin heeft op het nieuwe kdv.

7. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ik sluit me wel aan bij wat Femke zegt: je kind kan in de nieuwe woonplaats ook vriendjes uit de buurt leren kennen, en jij ouders: daar is toch ook wat voor te zeggen...

Wat ook meespeelt is of jullie nog meer kinderen zouden willen... Als je die dan ook naar het oude kdv brengt, zit je nog veel langer met dat gereis. Dat is ook niet handig. En twee kinderen op twee verschillende dagverblijven is ook niet handig.

Tenslotte: mijn zoontje zit nu tijdelijk op een kinderdagverblijf in een plaats hier vlakbij. Bij ons in de buurt was namelijk geen plek. Wij hoeven - waar hij nu zit - niet te zijn, want mijn vriend werkt hier in de stad en ik ga met de trein naar mijn werk (we wonen tegenover het station). Omdat ik geen auto rij, brengt mijn vriend hem 's ochtends (kwartiertje rijden heen, en een kwartier terug) en of hij haalt hem 's avonds op met de auto, of ik met de trein. In principe is het logistiek allemaal best te doen, maar handig is anders. Uiteindelijk moet onze zoon vroeger naar het kdv dan nodig is en kunnen wij hem pas later ophalen. Omdat we dat niet willen, gaan we vaak later naar het werk en eerder naar huis (dat kan gelukkig) maar dat is ook niet fijn. Wij hebben nu per oktober een plek op een kdv hier vlakbij. Ik was eerst nog kieskeurig en wilde liever ergens anders, maar ik ben nu zo blij dat we van dat gedoe af zijn.

Naja, om een lang verhaal kort te maken: dat gereis en gesjouw is gewoon niet leuk! Misschien kan je het gewoon even aankijken, een keer bij dat andere kdv kijken (zo erg kan het niet zijn) en dan kijken wat belangrijk voor jou is.

Succes!

8. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik zou haar gewoon op het nieuwe kdv inschrijven als het nieuwe kdv goed voelt. Je moet bedenken dat kinderen heel erg flexibel zijn. In het alle ergste geval heeft ze het een paar weken moeilijk, maar kids passen zich zo snel aan dat binnen no time is zij het andere kdv vergeten.
    En jullie scheelt het de komende jaren veel reistijd en file.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou haar ook overzetten naar het andere KDV. Als jullie je daar tenminste prettig bij voelen. Ze kan daar dan kindjes leren kennen waar ze straks mee naar school gaat.
    Op dit KDV maakt ze dan ook allemaal vriendjes, en die ziet ze dan nooit meer. En moet ze op de basisschool alleen gaan wennen. Dus dat nieuwe kinderen leren kennen moet ze ooit eens door.

Om daarvoor nog jaren in de file te moeten staan, lijkt me niet prettig. Dan liever een KDV om de hoek.

Maar ik weet niet of het makkelijk wordt, mijn zoontje is met 15 maanden voor het eerst naar het KDV gegaan, en had wat meer moeite met wennen. Ik hoorde daar dat ze het liefst kindjes onder de 9 maanden krijgen, of boven de 2,5. Die passen zich makkelijker aan. De jongsten omdat ze toch nog in hun eigen wereldje leven, de oudsten omdat je het beter uit kunt leggen.

10. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

wij hebben onlangs minn zootnje op een andere creche gedaan, en het ging echt heel soepel! mijn zoontje was heel snel gewend. ik denk dat de voordelen wel opwegen tegen de periode van wennen, die wat minder kan zijn. zoals je zegt, makkelijker spelen met de kinderen omdat ze in de buurt wonen, reistijd etc. de 'nare' periode moet je even doorheen, maar duurt waarschijnlijk maar een paar weken. en dan ben je blij dat je het gedaan hebt!!

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Wij zitten nu ook midden in een verhuizing, ons dochtertje is 20 maanden oud.
    Tot vorige maand ging ze ook hier na een kdv in de buurt. We willen alleen niet blijven reizen, dus hebben bij kinderdagverblijven in onze nieuwe woonplaats gekeken. Helaas zit ik momenteel zonder werk en zwanger kan ik niets nieuws vinden, dus ik ga haar nu gewoon voor een psz inschrijven, anders had ik dat kdv wel gekozen.
    Waarschijnlijk is het de eerste 3 weken wat wennen, maar daarna moet het toch goed gaan.

12. Angeltje24

Angeltje24 Bekend lid

22 nov 2006
    536
    1
    18
    Thx ladies. Had dat duwtje in de rug echt ff nodig. Ik denk dat ik het maar gewoon ga doen. Een kennismaking en rondleiding. Ik denk, met het oog op de toekomst, dat ze er meer baat bij heeft en wij ouders ook. Tevens vond ik het een hele goeie wat Lindangel zei; als we in de toekomst weer een kindje mogen krijgen blijven we met het probleem zitten. Ik heb de inschrijving inmiddels gedaan, hoop dat ze een plekje hebben. Maar eerst maar even rondneuzen daar met onze kleine meid.

13. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    wij gaan volgende maand ook verhuizen, we blijven wel in de stad, maar gaan naar een andere wijk.
    Ik laat de kleine eerst hier op het kinderdagverblijf zitten, want m'n zoon blijft ook nog eerst op dezelfde school tot na de zomer. Aangezien het naast elkaar is is dit handig i.v.m brengen. Verder zijn hier vaak wachtlijsten op kdv ben benieuwd hoe het zit met verhuizen dus als je bij de ander kdv uren opgeeft of je dan ook makkelijker bij de ander komt.

Deel Deze Pagina