baby en snoep...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door cybi, 27 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cybi

cybi Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.324
    0
    0
    Randstad
    Hallo allemaal,

Ik moet even mijn ei kwijt want ik ben nogal van slag na een feestje van vandaag. Zal het even uitleggen en ben echt benieuwd naar meningen.

Soms voel ik me als moeder wel eens slecht, ben ik bang dat ik mijn dochter slechte zoete/kunstmatig voedsel geef. Maar lees goed, ik voel me slecht als ik mijn dochter een likje van mijn ijsje laat proeven, geen water geef maar sap omdat ze het anders echt niet wil hebben, danoontje als toetje geef (in plaats van volle yoghurt), knijpfruit omdat we onderweg zijn (dit heeft ze 1 keer gehad).

Maar gelukkig, ik kan het heel goed relativeren want alles met mate. Ze krijgt geen TE zoute of TE zoete troep.
    's morgen opvolgmelk, tussendoor een soepstengel, 's middags 1 boterham met hartig beleg en opvolgmelk, tussendoor vers fruit, 's avonds groente en yoghurt toe. Tussendoor diksap of Friso sap.
    Lijkt mij heel normaal voor een baby van 11 maanden toch?

En hier begint het verhaal... we waren vandaag op een verjaardag waar een nichtje die ook bijna 11(!!) maanden oud is de hele tijd van alles te eten krijgt. Chips (nibb-it), smoeltjes (van die kleine speculaas achtige koekjes) en Slagroomtaart! Ben ik nou overgevoelig dat ik hier gewoon een potje om zit te janken? Is het overdreven dat ik dit gewoon kindermishandeling vind. Ik moet er wel bij zeggen, dit is dus GEEN uitzondering omdat het een verjaardag was. Dit meisje krijgt dit ook op 'gewone' dagen zonder problemen voorgeschoteld.....
    Als jullie het niet met me eens zijn, hoor ik het ook graag maar ben ik nu te beschermend naar mijn kindje?! Ze krijgt echt wel eens iets lekkers, maar dan wel babysnacks ofzo.

Hoor graag jullie reacties!

Gr.
    Cybi

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik moet zeggen dat kindermishandeling hier een groot woord voor is hoor. Ieder moet het voor zichzelf weten. Wij deden (en doen) dit ook niet. Hier ook alleen 'gezond' tussendoortje. Maar met hun eerste verjaardag krijgen ze echt wel een stukje taart oid (als dit mag ivm kma). Als ze dit allemaal echt iedere dag zou krijgen vind ik t een ander verhaal. En er om huilen, nee ik niet..

3. lautjuhhh

lautjuhhh Niet meer actief

kindermishandeling hallloo beetje te ver vind ik.. kom zeg een stukje slagroom taart.. t is wel afhankelijk van hoe groot. toen laetitia 11 maanden was kreeg ze ook wel eens een hapje slagroom taart hoor op verjaardagen.. en ook wel een een chipje..

ik vind het een beetje overdreven dat je het kindermishandeling noemt..

4. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Het spijt me maar vind kindermishandeling ook te ver gezocht.
    Zelf zou ik het straks liever ook niet doen,maar wat een ander doet moet diegene toch echt zelf weten.

5. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Hier ben ik het helemaal meeeens. Finn kreeg (en krijgt) dit ook af en toe wel hoor, zeker op verjaardagen enz..

6. cybi

cybi Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.324
    0
    0
    Randstad
    Ja oke, maar dan heb je het over een hapje slagroomtaart of een chipje. Maar een stuk taart, een zakje chips en smoeltjes-koekjes....

Kindermishandeling is misschien inderdaad een groot woord, maar als je je kind al vanaf zo'n jonge leeftijd met veel regelmaat dit soort eten geeft is de kans op overgewicht natuurlijk heel groot. En dat vind ik ook een beetje kindermishandeling....
    Heb het echt niet over een keer een hapje hoor!

7. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Tja, als wij een keer een verjaardag hebben krijgt ze ook wel 2-3 hapjes taart. Tussendoor krijgt ze hier fruit of een theebiscuitje. Drinken is meestal limonade (1 theelepeltje op 150ml), water en thee lust ze niet, al vaak geprobeerd. Verse sinaasappelsap krijgt ze ook regelmatig.

Verder eet ze met de pot mee sinds ze 7,5 maand is. Dus ook wel eens patat of een keer een beetje ijs als toetje (4x ofzo tot nu toe). Normaal danoontje als toetje. Gewone melk vindt ze lekker maar spuugt ze van, friso comfort wil ze haast niet meer hebben.

Tja, ze lust vrijwel alles (olijven en brie zelfs), ze groeit netjes volgens haar lijntje. Ze eet alles zelf, dus we dwingen haar nergens mee.

Zal best zo zijn dat sommige mensen het zien als 'kindermishandeling', maar mensen moeten het lekker zelf weten!

8. lautjuhhh

lautjuhhh Niet meer actief

da nog is kindermishandeling een groot woord.. onder mijn visie vind ik kindermishandeling je kind slaan, onder de koude douche zetten continu schelden en dat soort dingen DAT is kindermishandeling..

en daarbij waar zou je je druk overmaken tis toch niet jou keuze.. jij moet je druk maken over je eigen kleintje ;)

9. cybi

cybi Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.324
    0
    0
    Randstad
    Even los van dit nichtje want anders lopen we 15 jaar vooruit op de feiten ;) Maar je kind vetmesten waardoor het in zijn pubertijd een gewicht heeft van tegen de 100 kilo vind jij niet onder kindermishandeling horen?! :(

Maar goed, als ik de meningen hier zo hoor is het woord kindermishandeling misschien een ongelukkige woordkeuze.

Dan ben ik nog wel benieuwd of ik de enige ben die deze hoeveelheid en de regelmaat waarmee dit gebeurd niet vind kunnen? (zonder het woord kindermishandeling te gebruiken ;) )

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Ik ben zelf ook niet echt een voorstander van op jonge leeftijd snoepen, maar persoonlijk vind ik dat op een verjaardag wat meer moet kunnen. En ik vraag me af wat slechter is heel eerlijk gezegd, elke dag danoontjes en diksap of op een verjaardag een stuk taart, chips en smoeltjes.

Edit: ik lees wat beter nu en dat je juist niet elke dag danoontjes geeft. Maar goed, hoe weet je dan zeker dat dit met regelmaat gebeurd? En misschien eet dat kindje verder wel heel gezond?

Ik ben bij mijn dochtertje ook wat makkelijker met chipjes etc omdat zij verder alles eet en het liefste cherrytomaatjes en komkommer snoept. Mijn zoontje eet heel moeilijk en daar ben ik wat terughoudener mee, omdat ik dan bang ben dat hij door ongezonde dingen helemaal niet iets gezonds meer binnenkrijgt.

11. cybi

cybi Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.324
    0
    0
    Randstad
    Afgelopen 2 weken hebben we ze 3 dagen mogen meemaken. En telkens hetzelfde verhaal. Daarnaast lijkt het een herhaling van hoe het met haar zusje is gegaan.... die nu te dik is....

12. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Ik kan me voorstellen dat het in sommige gevallen kindermishandeling is... bijvoorbeeld wanneer het kindje in kwestie een dusdanig gewicht krijgt door het eetgedrag, dat het niet meer normaal kan functioneren en het een gevaar is voor de gezondheid. Of dat nu het geval is kan ik vanaf mijn bank natuurlijk niet beoordelen.... ;) Maar als dat wel zo is, dan kan ik me best voorstellen dat je er om hebt moeten huilen... heb het in mijn omgeving ook gezien. Iedereen maar roepen dat het babyvet vanzelf zou verdwijnen, tot het CB ingreep. En een jongetje van 15 maanden wat op dieet gezet wordt, dat is echt sneu hoor :( Maar goed, kan dus niet de situatie waar jij het over hebt inschatten!

Ik vind overigens wel dat er mensen zijn die hun kindjes veel te snel zoetigheid geven. Zo gaf iemand met 4 maanden al complete mini-magnums, chips, taart, danoontjes en ga zo maar door. Ons meisje heeft echter heel lang alleen maar fruit, groente, gezonde tussendoortjes en melk gekregen. En dan ook nog pas vanaf 6 maanden. Daar kreeg ik dan weer commentaar op.... Want ik liet haar alleen gezonde dingen eten waardoor ik haar niet leerde dat eten niet alleen een functie heeft maar ook gezellig kan zijn... :( Tsja.... ;) Het is ook nooit goed ;)

Tegenwoordig wil ze echt meedoen... normaal gesproken krijgt ze gezond maar op een verjaardag eet ze wat taart mee van ons bordje. Maar da's tot nu toe ook alles, want als de hapjes op tafel komen ligt ze al op bed ;)

Maar goed... da's hoe wij erover denken en iedereen doet 't natuurlijk op zijn eigen manier!

13. veertje

veertje Fanatiek lid

Kindermishandeling is zeker een groot woord maar ik moet wel eerlijk bekennen dat ik het veel vind voor een kind van 11 maanden..
    Lisa is nu bijna 2 en die krijgt af en toe een ijsje (van opa :)) en hier thuis af en toe rozijntjes en 1 keer per dag een beker limonade.
    Als we op verjaardag zijn mag ze wel een paar hapjes van ons gebak en een kaasje of worstje eten. Chips heeft ze wel eens gehad maar krijgt ze niet weg en spuugt het uit :D

14. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    kindermishandeling vind ik het ook niet.
    Ik geef mijn kids ook zo veel mogelijk gezonde snacks maar mijn dochter kreeg op haar eerste verjaardag wel een stukje taart hoor. Vind ik niks mis mee.

Ze zeggen trouwens dat kinderen die veel snoepen als ze klein zijn juist geen veel overgewicht hebben als ze groot zijn. Ze leren te stoppen met snoepen op een gegeven moment. Voor kinderen die vrijwel nooit iets krijgen zou gelden dat ze op een gegeven moment los gaan.Ik weet niet of dit waar is, mijn dochter van ruim 2 mag af en toe wel wat. Vandaag toevallig een ijsje gehad. Maar zeker niet elke dag!

15. JinxieWeasel

JinxieWeasel Actief lid

16 okt 2008
    414
    0
    0
    Ik vind dat je een groot oordeel geeft over deze mensen wanneer je het kindermishandeling noemt, want het is een momentopname wat je ziet.

Zelf ben ik een enorme pietleut met eten voor mijn kinderen. Ze hebben allebei in het eerste jaar geen zoetigheid gehad. 2 weken geleden werd mijn dochter 3, en dan vind ik het uitermate irritant dat iedereen maar aan mijn hoofd loopt te zeuren, waarom zoonlief van 10 maanden geen hapje taart mag. En ik moet mij daar dan continue voor verdedigen... "aaah, kom op" "iedereen eet taart, dat is dan toch zielig voor hem"!!!! Dat krijg ik steeds te horen.

Maar hij heeft dus geen hap gehad;)

Wanneer hij 1 wordt krijgt hij zijn eerste hap taart:-D

Het is niet zozeer het overgewicht wat je kan creeren op latere leeftijd, maar ik ben er ook van overtuigd dat de ontwikkeling van de hersenen er ook baat bij hebben wanneer er niet te veel troep in die lichaampjes gestopt wordt.

16. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik vind het moeilijk oordelen. Wat is regelmatig? En wát krijgt ze dan precies regelmatig? Iedere dag ships? Ja dat vind ik slecht.
    Om de één of andere reden vind ik overigens af en toe nibbit ships wat kindvriendelijker dan paprika ofzo.
    Smoeltjes.. tja, droge koekjes met wat smaak... Hiervoor geld hetzelfde: Wat is regelmatig? Hoe vaak krijgt het kindje het echt?
    En die slagroomtaart: Dat vind ik wel wat discutabel als dat écht vaak is. Maar hoe groot was het stuk enzo?

Ik vind het echt moeilijk oordelen en nee, ik zou er niet snel om 'huilen' of om kunnen huilen ofzo. Het zou verder ook erg afhangen van het kindje verder, hoe dat gebouwd is, hoe dat zich verder gedraagt etc. en hoe het buiten de ongezonde dingen, de gezonde dingen eet...

17. mariska72

mariska72 Fanatiek lid

25 apr 2006
    2.179
    0
    0
    Ergens in t noorden
    Ik let ook erg goed op wat mijn dochter naar binnen werkt maar je kan niet alles voor zijn. Elke dag dit soort troep geven is niet gezond maar je moet ook aanleg hebben om dik te worden...en ik vind het zalig om mijn dochter zo af en toe te zien snoepen van een ijsje of chipje..trouwens ik vind het wel erg dat jij een ijsje eet en je dochter niks..zeker als ze 11 maand is dan wil ze alles proberen..

18. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Hoe weet je nou dat dit meisje dit altijd krijgt?

Mijn zoontje krijgt af en toe een danoontje, stukje taart op een verjaardag, op zaterdag soms een bakje chipjes, knijpfruit is mijn zoontje gek op dus die eet hij regelmatig. Maar verder lust hij ook alles. Hij is gek op groenten, vlees en fruit en ja op zaterdag is het frietdag ook voor mijn zoontje. Sommige zullen dat slecht vinden maar dat zal me boeien...af en toe een keer snoepen moet kunnen.

19. cybi

cybi Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.324
    0
    0
    Randstad
    Is ook zo hoor, daarom was ik erg benieuwd naar de reacties hier. Een gevoelig onderwerp misschien omdat iedereen het toch anders doet. En het is geen van allen goed of slecht... totdat een kindje te dik wordt doordat het teveel te eten krijgt... ;)

20. cybi

cybi Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.324
    0
    0
    Randstad
    Ik weet ook niet of ze het altijd krijgt, maar heb de afgelopen weken wel het een en ander gezien dat niet klopt. En met haar zusje ging het ook zo, die kreeg ook elke keer als wij ze zagen van alles te snoepen. Dus misschien is dat teveel mijn referentie want dat meisje is gewoon te dik voor haar leeftijd/lengte.

En dat ik er van moest huilen, tsja er was wel meer op het feestje dat niet zo lekker was gelopen dus dat zal ook wel mee gespeeld hebben. Hahahaha, misschien toch weer wat last van hormomen....:(

Maar goed, jullie hebben gelijk ik zie dat meisje niet dagelijks. Maar ik hoop zo dat ze het dit keer anders doen.
    Ik ben niet anti-snoep en anti-lekkere dingen, kindjes moeten ook af en toe lekker kunnen snoepen. Maar ja.... wanneer is teveel?!

Deel Deze Pagina