hallo, onze kleine Thomas is nu 6 1/2 week oud. De afgelopen twee nachten jengelt hij er op los en zijn wangetjes zijn knalrood. Hij heeft ook hele erge zuigbehoefte. Ik heb bij zijn gehemelte gevoeld en heb het idee dat er tandjes doorkomen... Beide kanten voel ik boven in het midden een scherp stukje en zien we een wit puntje. Men zegt dat het doorkomen van tandjes pas bij zes maanden kan en dat ze ook eerst beneden doorbreken. Dus mijn vraag is: Kunnen dit al tandjes zijn? En zo ja... wat dan nu? -Ik geef nog borstvoeding. Dat ben ik al aan het afbouwen (krijgt nu 2 X flesvoeding). Moet ik dit nu sneller gaan afbouwen of groeien de tandjes ook weer niet zo hard? -Vanaf wanneer en met welk produkt moet ik nu de tandjes verzorgen? - Wat verlicht de pijn voor hem? Overdag helpt een speen maar wat helpt s nachts? - hoe lang houdt de pijn voor hem aan? Hmmm toch een hoop vragen. Alvast bedankt Anita
Hoi, Of het idd de tandjes al zijn dat weet ik niet. Soms zie je al heel vroeg een wit puntje door het tandvlees schijnen. Maar het gebeurt wel eens dat kindjes met tandjes krijgen er vlot bij zijn. Over het algemeen breken eerst de onderste tandjes door, maar dat kan per kind verschillend zijn. Als het echt zijn tandjes zijn kun je het beste even langs de apotheek om daar iets te krijgen. Ik weet zo niet of alle hulpmiddeltjes ook al geschikt zijn voor de leeftijd van 6 weken. Het is ook per kind verschillend hoelang en hoeveel pijn die heeft. het ene kind heeft er veel last van en is nachten wakker en een ander kind heeft er geen last van. Hoelang de pijn bij Thomas dus duurt daar kan ik geen antwoord op geven. Ilja
Nou, tandjes waren het dus ws niet... helaas... Thomas is vannacht compleet opgezwollen! Echt zielig. Vuurrode armpjes en beentjes en ook een knalrood gezicht. Huisartsenpost verwees ons door naar de kinderarts van het ziekenhuis. Overduidelijk een allergische reactie, maar op wat dat weten ze niet zo goed. Ze vermoeden op de flesvoeding. We gaan nu dus over van Friso 1 normaal naar Friso hypoallergeen. Bedankt iig voor je adviezen! Groetjes Anita
het gaat gelukkig vandaag al beter met Thomas. De opgezwollen voetjes en handjes zijn gelukkig een stuk minder. Hij is nog wel helemaal rood, maar dat zal ook wel zijn tijd nodig hebben. De dokter had nog nooit zo'n heftige reactie gezien... Nu had ik wel nog een vraagje... Ze hebben Thomas gewogen en met zeven weken en 54 cm weegt hij al 5600 gram!!! (bij de geboorte, 10 dagen te vroeg, woog hij al 3850 gram en na zes weken was hij 4780 gram) Ik geef hem sinds een week twee maal per dag flesvoeding 125 ml en zes keer borstvoeding. Elke drie uur dus. Kan ik hem ook te veel eten geven??? Hij groeit zo hard! Overigens zei het ziekenhuis niks over zijn gewicht hoor, maar ik zit er wat mee te worstelen nu hij en fles en de borst krijgt. Dank je wel alvast Anita
Oke, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je dadelijk 8 flesjes gaat geven. Zit je met voeden een beetje op vaste tijden? Dan zal ik eens even naar een afbouwschema gaan kijken voor je. Ilja
zit nu op: 0600 borst, drinkt niet veel 1000 fles, 1300 fles, 1530 fles, 1730 borst, 2300 fles en dan doorslapen. Dus deze week geen nachtvoedingen meer! En naar zes a zeven voedingen terug.
Lijkt me toch prima zo, alleen als Thomas om 06.00 niet veel drinkt kun je dan niet proberen om de eerste voeding later te geven. Natuurlijk zal alles daardoor wat opschuiven, maar zo kom je makkelijker op 6 voedingen uit. Ilja