Tarwe intolerantie?????

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door moi78, 17 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moi78

moi78 Fanatiek lid

19 jul 2010
    4.213
    0
    36
    Op deze aardkloot!
    Meiden, iemand bekend van jullie met een allergie of intolerantie voor tarwe? Ik ben namelijk bang dat L.ukas problemen heeft met tarweproducten.... Sinds augustus ben ik begonnen met brood en koekjes geven aan L.ukas, echter, sinds augustus is het drama met slapen... Ben er eigenlijk opgekomen door een vriendin van me, haar kleinzoon had namelijk sinds hij brood en koekjes kreeg snachts buikkrampen... Ik ben eigenlijk van het weekend de link gaan leggen, dat dit bij L.ukas misschien ook wel het geval kan zijn, 1 + 1 optellen... Overigens krijgt hij pap sochtends en savonds waar gluten inzit, en daar schijnt hij geen last van te hebben...

Anyway, ik was benieuwd naar ervaringen van mammas...

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Even langs de huisarts. Deze kunnen het laten testen in bloed (endomisium en tTG).
    De uiteindelijke diagnose gaat door middel van een darmbiopt. Dat is iets minder, maar met de bloedwaardes heb je al een goede indicatie.

Hieronder de meest vookomende klachten:

groeiachterstand
    • chronische diarree
    • opgezette buik
    • buikpijn
    • platte billen (door verlies van spiermassa)
    • humeurigheid
    • obstipatie
    • braken
    • bloedarmoede
    • chronische moeheid
    • aften (pijnlijke zweertjes in de mond)
    • oedeem (door eiwittekort)
    • huidafwijkingen (dermatitis herpetiformis)
    • afwijkingen aan hart, hersenen of gewrichten.

De meeste (erge) dingen merk je echter pas na een hele tijd, dus niet gelijk schrikken!

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik zou voor je naar de huisarts gaat eerst een aantal dagen brood en koekjes e.d. weglaten, kijken wat er gebeurt met het slapen.

4. moi78

moi78 Fanatiek lid

19 jul 2010
    4.213
    0
    36
    Op deze aardkloot!
    @merah bedankt

@eylem, ik ben nu al een week koekjes en brood vrij, en hij slaapt gewoon door... gisteren een koekje geprobeerd en een baggernacht... nu weer een week zonder ... heb 5 dec. afspraak bij kinderarts staan, ik woon in het buitenland dus ga niet naar de huisarts met de kleine

5. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    hoi, geen idee waar je woont, maar mijn zus woont gwoon in nederland, en haar zoon heeft dus een gluten allergie.Maar ka gelooft het dus niet, wánt de bloedtest gaf negatief aan. Het blijkt dus dat dat best vaak gebeurt, en tja een 13 jarige die ongelukjes heeft is wel normaal??? Tis bij hem heel duidleijk, maar veel klachten werden pas gelinkt toen hij stopte met eerst tarwe, en later helemaal gluten vrij ging. zoals, altijd 'volle' buik (viel dus pas op toen hij een leeg gevoel kreeg) obsterpatie, veeeeel ongelukjes en nog zo wat dingen. Hij hoeft ook maar iets kleins te eten en het is weer mis. Laatst één negerzoen waarvan hij zich niet gerealiseerd had dat er koek in verwerkt was.... volgnes mij is elliminatie/provocatie (wat je dus al doet) de belangrijkste methode hoor!! tis wel een uitdaging voor mijn zus om vervanging te maken, zo ontbijt hij met pannekoeken bijvoorbeeld, omdat hij in de lunch al veel brood eet die mijn zus zelf maakt, en ze anders blijft bakken... het schijnt dat een dna test wel uitsluitsel kan geven, maar dat doen ze niet zo snel....

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Oeps. Anti-Gliadine vergeten... (bloedtest).

Lyso, dan behoort de zoon van je zus misschien tot de 2% die niet uit de bloedtest komt. Maar doorgaans is het prima aan te tonen. Kleine uitzonderingen hou je altijd. Geen enkele test is waterdicht.
    Heeft hij een darmbiopt gehad? Dit is de enige manier om een 100% dichte diagnose te krijgen bij een negatieve bloedtest.

7. Mommy83

Mommy83 Actief lid

20 aug 2009
    224
    27
    28
    NULL
    NULL
    Bioresonantie? Ik weet niet waar je woont, maar daarmee kun je je kindje geheel pijnloos laten testen op allergieen e.d.

8. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    dat is inderdaad ook nog eenoptie. Mijn zus vond dat te ingrijpend voor mijn neef. als beginnende puber is het al lastig genoeg, en moijn zus dacht ook niet dat het wat zou toevoegen. Het enige wat de dokter namelijk als oplossing gaf was laxeermiddelen:( em dat voor een 13 jarige... dit werkt, en dat is genoeg voor hun...

9. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Voor een bloedtest is het wel belangrijk dat hij de tarweproducten gewoon nog krijgt. Anders weet je nog niet waar je aan toe bent.
    Mijn zoon heeft coeliakie en we zijn daar bij toeval achtergekomen.
    Het wil met coeliakie helaas niets zeggen of je wel of niet op gluten reageert.

10. Mamalief

Mamalief Actief lid

14 jun 2010
    490
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb zelf coeliaki en vroegerr (10jaar geleden) was het een stuk moeilijker om er achter te komen. Ook was het minder bekend.

Ik heb toen ik 6 was meerdere keren zo een darmbiopt gehad, geen pretje.. dat weet ik nog maar al te goed.

Er zijn genoeg glutenvrije producten te koop.. ook brood.. zodat je niet zelf hoeft te bakken... Maaar t kost ook wel wat.

Succes!

11. moi78

moi78 Fanatiek lid

19 jul 2010
    4.213
    0
    36
    Op deze aardkloot!
    @mamalief en @pinguin dank voor de antwoorden... ik heb 5 december een afspraak staan bij de kinderarts, en na 3 maanden elke nacht 3 keer wakker en een huilend kindje mijd ik nu wel de producten, sinds iemand mij hierop heeft gewezen dat dit bij haar kleinzoon het geval was... mijn kleine mannetje is nu gewoon een heel lief gezellig mannetje, en heeeeeel anders als ie voorheen was... dat merk ik gewoon.. vandeweek heb ik hem een half koekje gegeven, een babyligakoekje, en ja hoor, snachts was het krijsen... dus mijden doe ik het nu wel... tot ik bij de kinderarts geweest ben, en hij me verder helpt...

12. mbtc

mbtc Fanatiek lid

9 nov 2010
    1.811
    0
    0
    leidster kinderopvang
    velsen
    er is een verschil tussen intolerantie en allergie he.
    is het alleen tarwe of ook andere gluten?
    van tarwe krijg ik zelf erg eczeem maar kan wel speltbrood en roggebrood eten. misschien kan je andere pap gebruiken waar geen tarwe in zit? of een maisbroodje (waar dan geen tarwe maar spelt) in zit verwerkt en dan kijken hoe hij reageerd. wat ik begreep van ha is dat ze voor een jaar of 4 geen bloedtesten doen ed omdat ze dan nog te jong zijn en de uitslagen vaak vals positief of negatief zijn. darmstelsel is toch nog niet helemaal klaar. tot die tijd kan je dingen toevoegen of verwijderen uit eten en kijken hoe ze reageren.

13. moi78

moi78 Fanatiek lid

19 jul 2010
    4.213
    0
    36
    Op deze aardkloot!
    @mbtc hij heeft pap waar gluten inzit, en daar heeft hij geen last van.. maar gisteren had hij een fruithapje waar tarwevlokken inzat en vannacht was het weer feest

14. raspberry

raspberry Niet meer actief

Heb je de ingredienten van de verschillende producten al eens vergeleken? Wat zit er in de koekjes en brood wat er niet in de pap zit? Mogelijk dat je er zo achter komt? Dat het misschien om een bepaald soort graan gaat waar ie niet tegen kan, maar dat ie andere graansoorten wel kan verdragen?

15. moi78

moi78 Fanatiek lid

19 jul 2010
    4.213
    0
    36
    Op deze aardkloot!
    @rozemarijke, ja, dat ben ik nu zelf aan het uitvogelen... heb een algemene controle bij de ka op 5 dec en tot die tijd heb ik het wel door waar hij op reageert denk ik...

16. moi78

moi78 Fanatiek lid

19 jul 2010
    4.213
    0
    36
    Op deze aardkloot!
    Even een update... Vannacht na gisteren 2 maiskoekjes te hebben gehad, en een fruithapje met spelt erin, weer niet geslapen.. Kinderarts begreep me, en maandag mag ik langskomen voor bloedprikken...

17. tijdvoormezelf

tijdvoormezelf Niet meer actief

Mijn zoontje kan ook niet tegen tarwe ( eiwitten erin) maar wel tegen de gluten in spelt. Welke gluten zitten er in de pap waar hij wel tegen kan?

18. tijdvoormezelf

tijdvoormezelf Niet meer actief

Oja hier ook bloedgeprikt maar niks te zien terwijl hij heel veel allergieën heeft waaronder tarwe. Dit is echt bewezen door provocatie en uitsluiten. Ka zei dat het onder de 4 niet betrouwbaar is. Als er iets te zien is dan is het bewezen maar als er nog niks e zien is kan dat toch betekenen dat de allergie er wel is

19. moi78

moi78 Fanatiek lid

19 jul 2010
    4.213
    0
    36
    Op deze aardkloot!
    @supersam dank voor je antwoord! mag ik vragen hoe je erachter bent gekomen???

ehmz.. ik weet niet precies welke gluten er staat glutenhaltig (ik woon in oostenrijk), dus is het een beetje uitzoeken waar hij op reageert...

ik ben nu bijna 2 weken zelf aan het uitzoeken, en als ik geen brood, geen koekjes, gewoon alleen fruit geef, en dan de pap en groenten, dan slaapt hij wel snachts...

de kinderarts hier zei dat we maandag gaan bloedprikken, en adh daarvan we dan evt. 2 maanden gaan stoppen ermee, en dan kijken we verder... die slapeloze nachten zijn nu sinds augustus, sinds hij bijvoeding krijgt...

20. moi78

moi78 Fanatiek lid

19 jul 2010
    4.213
    0
    36
    Op deze aardkloot!
    @supersam, onze kleine man drinkt daarnaast ook geen melk, dat weigert hij namelijk... dus vind het wel belangrijk dat hij de pap krijgt...

Deel Deze Pagina