Mijn meisje (bijna 5 maanden) heeft sinds een ruime week steeds meer last van haar darmen. Ik heb het pas sinds een paar dagen echt door dat ze last heeft, maar terug denkend begon het al een ruime week geleden. En het wordt met de dag erger Ze heeft er alleen last van tijdens de voeding, en er direct na. En als ik haar 's avonds na de voeding in bed leg voor de nacht, nadat de krampen weer zijn gezakt, begint het opnieuw. Het lijkt te starten zodra er ook maar een beetje melk in haar maagje komt (ze krijgt volledig borstvoeding, nog geen bijvoeding). Dan beginnen haar darmen meteen te rommelen (voelbaar en hoorbaar) en krampt ze ineen. Ze begint hard te kreunen, vaak nog met de tepel in haar mond, en gaat snel daarna huilen. Ze draait dan haar hoofd weg en begint voor troost op haar vingers te zuigen. Dat helpt. Eventjes later is de kramp weg en draai ze weer naar de tepel toe voor een paar slokjes. Dan begint het hele circus weer. Wanneer de borst wat leger is heeft ze veel minder last. Maar zodra ik de andere borst aanbied, die nog vol is, begint het ook weer opnieuw. Vooral in de namiddag en 's avonds heeft ze ook veel last direct na de voeding. Verder is ze heel vrolijk overdag en heeft nergens last van. Haar buikje lijkt wel wat gespannen en klinkt hol als ik er op tap, maar ze vind het niet erg als ik er aan zit. Tijdens de krampen vind ze het opzich ook wel fijn als ik over haar buikje wrijf, maar ik merk dat haar buikje wel erg gevoelig is dan. Wat kan er aan de hand zijn? Ze heeft al maanden geen darmkrampjes meer gehad, en zelfs die waren niet zo erg als dit. Ik kan niks bedenken Ze poept wel een stuk minder dan ik van haar gewend ben (meestal elke dag, maar deze week was het pas na 3,5 dag), maar de poept ziet en ruikt er normaal uit. Opzich boert ze wel iets meer de laatste paar dagen, en misschien laat ze ook wel iets meer scheetjes. Verder heeft ze sinds een paar weken wat schrale plekjes op haar scheenbenen, en op haar handjes (maar daar zuigt ze ook regelmatig op). Haar wangetjes zijn ook sinds een maand best schraal. Ikzelf eet en drink zoals normaal, niks nieuws de laatste tijd. Iemand een idee?
O ja, ze heeft trouwens verborgen reflux en krijgt hiervoor een half zakje Nexium per dag sinds dat ze 2,5 maand oud is. Zouden de krampen een teken zijn misschien dat ze de medicatie niet meer nodig heeft?
Mysterie opgelost! Hopelijk... Ben toch even langs de huisarts geweest, voelde me er niet goed bij. Blijkt dat mijn meisje een beetje constipatie heeft. Hij vroeg of ik toevallig de laatste tijd wat minder drink. Nou ja, nu ik eraan denk... toevallig wel. Overdag vergeet ik het soms nog wel eens en drink maar een paar glazen, vaak heb ik ook een beetje een droge mond. Maar het viel me niet genoeg op om te denken "he, ik heb dorst". 's Avonds haalde ik het altijd wel weer in door dan veel te drinken. Vandaar dat mijn dochtertje 's nachts en 's ochtends minder last leek te hebben, en juist naarmate de dag vorderde (en ik dus maar weinig dronk) steeds meer last kreeg. Mijn melk werd gewoon steeds meer geconcentreerd. Gelukkig blijkt de oplossing simpel: gewoon veeeeel meer drinken. Voel me alleen best wel rot nu... Hopelijk gaat het snel helpen en heeft mijn meisje geen pijn meer.
Ik herken je verhaal wel. Hier ook nog veel krampjes bij ruim 4 maanden. Geef ook borstvoeding, ook verborgen reflux waarvoor hij een half zakje nexium krijgt. Het is erg sneu je kindje zo te zien! Maar van het verhaal te geconcentreerde borstvoeding te hebben, heb ik nog nooit gehoord...kan dit wel??
Volgens een vrijwilliger van het VBN kan het inderdaad niet dat de borstvoeding te geconcentreerd zou zijn. Ik vond het eerlijk gezegd al een rare uitspraak. Zeker omdat ik echt niet te weinig drink, altijd minstens 1,5L per dag maar vaak meer. Maar intussen drink ik braaf al sinds gister ochtend 1-2 liter extra per dag. Het haalt alleen nog niks uit Wel een poepluier vanochtend (die er overigens helemaal normaal uitzag), maar de krampen blijven erger worden. Maak me eigenlijk best wel zorgen nu! Ga morgen toch maar weer de huisarts bellen...
Ben je nog onder controle van de kinderarts ivm de reflux? Anders evt. met de kinderarts contact zoeken, denk dat je hier misschien beter geholpen bent dan bij de huisarts...wellicht heeft het nog met reflux te maken?
Ze is verder niet ziekjes, maakt gewoon een gezonde indruk. Zijn gister toch weer terug gegaan naar de huisarts, de buikpijn werd echt steeds erger. Alles gecheckt: oren, keel, tandjes, spruw. Maar alles zag er prachtig uit. Alleen haar dikke darm zat stampesvol. Het is dus echt constipatie. Ook al met een lactatiekundige gesproken voor advies. Zowel de huisarts als de LK zeggen dat het héél vervelend is, maar dat het niks ernstigs is en vanzelf over gaat. Soms komt dit gewoon voor, zelfs bij borstvoeding, en is het echt een gevalletje pech. Inmiddels alweer 2 poepluiers vandaag, waarbij in de eerste echt taaie stukken zaten. Een heel opgelucht kindje nu hier! En een opgeluchte moeder... Ik houd het wel in de gaten. Ze lijkt nu nauwelijks meer last te hebben van haar buik. Maar als het weer terug komt bel ik inderdaad de kinderarts om te vragen of het met de reflux(medicatie) te maken kan hebben. Maar voor nu lijkt het weer beter te gaan! Gelukkig maar
Gelukkig is het niets ernstigs, en fijn dat er flink gepoept is! Hopelijk poept ze nu regelmatiger. Hier ook een mannetje wat erg weinig poept, 1 keer in de 8,9 dagen. Hij heeft er ook veel last van, maar er wordt niets aan gedaan omdat ik bv geef....advies wat ik hier kreeg was, begin maar met bijvoeden. Hier sta ik zelf nog niet achter omdat hij pas net 4 maanden is, maandag weer contact met de kinderarts.