Hoi meiden, Ik heb even jullie advies/mening nodig. Het gaat om het eetschema van Vigo. Ik weet even niet meer wat ik nu het beste kan/moet doen. Zo langzaamaan moet Vigo nu overstappen van 4 naar 3 flessen. Het CB adviseerde om de één na laatste fles (die van 15.00 uur) te vervangen door yoghurt. Qua mijn eigen gevoel vindt ik dit niet prettig. Sinds vandaag krijgt Vigo tegen 11.30 een boterham. Vandaag ging het hartstikke goed en hopelijk blijft dat zo gaan! Hij heeft bijna de hele boterham opgegeten. Ik heb hem na de boterham nog een fles gegeven (150cc + 5 scheppen voeding) Is het niet veel praktischer om deze fles na de boterham af te bouwen ipv om 15.00 geen fles maar yoghurt te geven? Als ik die fles afbouw zit hij straks ook op 3 flessen. Ik wil dan na het avondeten (zo rond 16.30 uur) hem een beetje yoghurt geven. En als ik de fles na de boterham heb afgebouwd, moet hij er dan nog drinken bij? En wat kan ik hem dan het beste geven? Hoe hebben jullie dit gedaan en doe ik het zo wel goed? Word even heel erg onzeker...
Ik zou het gewoon doen zoals jij het zelf het prettigst vindt. Als het niet werkt kan je het altijd nog anders gaan doen. En bij het bureau zijn ze ook niet alwetend. Alle kinderen zijn toch net als volwassenen anders, dus het is echt niet zo dat ieder kind op dezelfde tijd hetzelfde moet eten. Als je er voor zorgt dat hij voldoende binnen krijgt en er goed op groeit is het goed. Tenminste dat lijkt mij.
Hoi Lotte, Ik zou die fles deels na die boterham laten vallen, bij zijn boterham kun je hem wel wat opvolgmelk erbij geven maar niet zoveel als je max 100 incl.melk geeft is wel genoeg(is mijn ervaring). En voor de rest hij zal hetzelf wel aangeven dat hij (on)voldoende eten zal hebben, luister gewoon naar je eigen gevoel. Ikzelf gaf gewone halfvolle melk, maar ze zijn bang dat als je gewone melk geeft ze geen opvolgmelk meer willen drinken, maar dit was bij mij niet het geval, dus dit is wel een risico. Veel succes Groetjes Monique76
Ik zou ook de fles na de boterham halveren. Ik geef zelf dan nog 90 cc. De fles om 15.00 uur heb ik wel als eerste laten vallen, is harstikke goed gegaan. Yara eet dan nog een danoontje of een andere tussendoortje.
Toen Tymen naar drie flessen ging heb ik van fles 2 en 3 1 fles gemaakt. Het flesschema was eerst 7-11-15-19 uur Bij drie flessen als volgt: 7.00 u fles 1 9.30 u 1/2 potje fruit en wat drinken 12.00 u fles 2 (met 7 mnd gaf ik hem een boterham, uiteindelijk at hij steeds meer brood en dronk steeds minder fles) 15.00 u 1/2 potje fruit en wat drinken (je kunt ook een rijstwafelof een kokje geven) 17.00 u warm eten en toetjes 19.00 u fles 3 Misschien heb je er wat aan!
Hier 1e fles om 7:30 2e fles om 12:00 3e fles om 20:00 Tussen fles 1 en 2 zit een keer sap en soepstengel Tussen fles 2 en 3 zit fruithap rond 14:30en om 17:00 avondeten. Fles 2 vervalt als de boterham goed gaat. Hij heeft vandaag een half boterhammetje op.
Ik zou ook doen waar jij je het beste bij voelt. Ik zelf geef juist geen melk bij het brood omdat melk de opname van vitamines remt. Dus ook als Ruben ouder word zal hij van mij bijvoorlbeeld sap bij de boterham krijgen. Maar dat zijn keuzes die ieder voor zich maakt. Ruben krijgt nu een flesje diksap na zijn broodje. Dat is rond 12 uur. Na zijn middagslaapje krijgt hij nog een flesje. Je kan ook experimenteren met de tijden. Soms als Ruben slecht eet of het komt zo uit geef ik hem zijn fles wel eerder. Laat je niet gek maken. Het is jouw kindje en jouw leven dus als een fles om 15 uur jou beter uit komt moet je dat lekker doen!
Ik doe het zo: 7:00 180+6 10:00 fruithap half potje 11:30 180+6 15:00 boterham, 100 gram yoghurt en 180 cc thee of sap 18:00 potje groente, flesje van 90+3 eersr gaf ik de laatste fles ook nog 180+6 maar die ben ik an het afbouwen, ze wil hem ook niet altijd meer
Bedankt allemaal! Dit is voor het eerst dat ik een beetje onzeker ben over de voeding van Vigo... Ik denk dat ik bij zijn boterham gewoon een beetje sap geef. Kijken hoe dat gaat. Als hij zijn broodje net zo goed eet als gister, lijkt het me een beetje onnodig om er nog een flesje achterna te doen? Hij heeft bijna de hele boterham opgegeten! Een 'nadeel' van Vigo is, dat hij gewoon altijd door blijft eten. Hij geeft niet aan wanneer hij vol zit, dus het is altijd even gokken Gisteren heeft hij zijn yoghurt na zijn warme hap gehad en dat ging hartstikke goed. Ik denk dat ik mijn weg erin gevonden heb. Had alleen wat mening/advies/steun nodig.... Oja, nog 1 vraagje. 's Middags krijgt Vigo ook altijd een halve liga met wat sap. Mag hij 2 keer sap op een dag? Volgens mij kan dat geen kwaad of wel?
Fenneke krijgt nu ( 9 maanden ) : 7.30 bord melkpap 10.00 potje fruit 12.00 dubbele boterham + roosvicee + bekertje yoghurt 15.00 koekje + roosvicee 17.00 potje warm eten + roosvicee 20.00 flesje 180 cc maar drinkt ze niet leeg Groetjes Maud
Daan krijgt `s morgens rond 10 en `s middags rond 15.00 een bekertje diksap met fruit/koekje. Rond 07.30 eerste fles met pap rond 13.00 na zijn broodje van 12.00 een fles (180+6) en `s avonds de laatste fles (ook 180+6) Toetje verdraagt hij niet dus ik geef hem frutapura na. Smullen!
Daan krijgt `s morgens rond 10 en `s middags rond 15.00 een bekertje diksap met fruit/koekje. Rond 07.30 eerste fles met pap rond 13.00 na zijn broodje van 12.00 een fles (180+6) en `s avonds de laatste fles (ook 180+6) Toetje verdraagt hij niet dus ik geef hem frutapura na. Smullen!