tweeling en CB

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Marries, 2 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marries

Marries Lid

27 aug 2012
    16
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vandaag bezoek gehad van een vriendin van mij, en ze vertelde mij een verhaal wat afgelopen vrijdag bij is overkomen.

Ik maak er een vraag van ;

Stel je bent moeder van een 1 eiige tweeling, ze lijken dus precies op elkaar en ze heten Loes en Lisa.

Ik snap het volkomen dat je ze soms door elkaar haalt, maar hoe zit dat met officiële instanties? Hoe vaak zou het voorkomen dat er, bijvoorbeeld in het boekje op het cb, de gegevens van Loes in het boekje van Lisa worden genoteerd en visa versa.

Denken jullie dat het vaak voorkomt? Of dat het een enkele keer gebeurt?

------

Mijn vriendin overkwam het vrijdag maar door haar eigen schuld, bewust gaan haar baby meidjes op een aparte afspraak naar de CB om verwisseling van de tweeling te vermijden.

Zoals mijn vriendin zelf vertelde, op het tijdstip dat ik meiden aankleden om een naar de oppas te brengen en met een naar de CB te gaan kreeg ik voor mekaar dat ik Loes het jasje van Lisa aandeed en Meeke het jasje van Loes. Dus ze brengt Lisa (dus Loes naar de oppas) en Loes (dus Lisa naar de CB). En zelf helemaal niks opgemerkt ? De CB ging ervan uit dat ze Loes hadden op spreekuur en noteren hierdoor de gegevens van Lisa in het boekje van Loes.

Pas toen ik thuis kwam met beide meiden en in de boekjes keek merkte ze de verwisseling op. Zelf de oppas had niks de gaten want die gaat er vanuit dat ik weet wie wie is.

Haar meiden wegen bijna gelijk (Lisa is iets zwaarder dan Loes) met een klein verschil en ook aan lengte zijn ze gelijk.

2. Mama van 3

Mama van 3 Fanatiek lid

31 mei 2010
    3.254
    0
    0
    Tja kan cb niks aan doen toch...Die kunnen toch niet elk kind gaan onthouden.. Die "fout" ligt echt bij de ouders...

En een foutje zit in een klein hoekje... Hier weten we dan wel niet of ze 1eiig of 2 eiig zijn, maar ik haal e ook wel eens door elkaar. Maar bij het cb letten we alleen goed op als ze prikken moeten,moet niet zo zijn dat er 1tje 2x dezelfdeprikken krijgt;)

3. Lexxie

Lexxie Fanatiek lid

16 jun 2012
    1.666
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar, je herkent toch als moeder zijnde je eigen kindjes wel of is dat een heel raar gedacht van mij?

4. mm7

mm7 Fanatiek lid

9 feb 2010
    2.801
    28
    48
    Lexxxie ik denk dat als ze zo erg op elkaar lijken dat het je wel eens overkomt dat je ze verwisseld. Ik bedoel een moeder van een 2eiige tweeling is al zo knap dat ze 2 indentieke kids kan maken, moet ze ze dan ook nog altijd uit elkaar kunnen halen? Ik ben blij dat ik een jongen meisje twin heb, dus dat is niet zo moeilijk... Maar wist je dat sommige twin mama's 1 van de kids bijvoorbeeld een nagellakje op de teen geeft?! Zo moeilijk is het dus soms om ze uitelkaar te houden.

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mijn broertjes hadden vroeger altijd slofjes aan.
    Broertje À. Had altijd rood
    Broertje B had blauw of evt groen.
    (en zo ook veel kleding later op school ivm de juffen die het anders kwijt waren... Maar toen ze klein waren droegen ze meestal hetzelfde. )

En die slofjes hadden ze dus omdat letterlijk niemand behalve mijn moeder ze uit elkaar hield.
    En ik denk dat mijn vader ontelbaar keer de sloffen heeft omgewisseld of ze beiden 1 slof van de ander aan gedaan in de hoop dat ze zich zou vergissen.

Not to mention hoe moeilijk het is voor verzekeringsmaatschappijen om een tweeling uit elkaar te houden. En dan hadden ze nog niet eens de zelfde beginletter. Je vriendin gaat daar vast nog hoop gedoe mee krijgen. Heel knap ook gezien officieel alles op bsn-nummer gaat en zelfs voor een eeneiige tweeling is die uniek :)
    Nooit had ze het mis. Als enige :)

6. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Hahahaha. Vind het wel grappig eigenlijk.

7. Mama van 3

Mama van 3 Fanatiek lid

31 mei 2010
    3.254
    0
    0
    Lexxie: nu zeouder zijn en hun eigen karakter krijgen kan ik ze beter uitelkaar houden... Maar dan observeer ik ze heel even en weet ik wel wie wie is.. Maar idd soms weet ik even niet wie ik nu voor me heb;)

8. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Lijkt me best lastig als je kinderen zo op elkaar lijken dat je ze zelf dus niet altijd uit elkaar kan houden.
    Maar dit is dus een fout van moeders, niet van het cb.

Je hebt trouwens in je verhaal Lisa vervangen voor Meeke . echte naam denk ;)

9. DarkAngel25

DarkAngel25 VIP lid

6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    kaatje ik denk dat meeke de oppas is..

10. DarkAngel25

DarkAngel25 VIP lid

6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    maar ik ken een moeder, die een tweeling had, en een van de 2 had altijd een gelakt teennageltje.. anders wist ze zelf ook niet meer wie wie nu was..

11. redu

redu Bekend lid

30 sep 2008
    568
    1
    0
    zeeland
    gelukkig maar dat je er geen inentingen nodig waren,want je moet er toch niet aan denken om een kindje twee keer achter elkaar te enten

12. knap

knap Niet meer actief

Denk dat het haast niet te voorkomen is.

Meestal herkennen moeders hun kinderen wel. Maar als ze alles het zelfde hebben van oog opslag tot zelfde baby huil probeer ze dan maar eens uit elkaar te houden.

De hoop dat de een ergens een vlek heeft zitten die de ander niet heeft zitten zou een hoop schelen.

Cb verhaal idd je zou maar het verkeerde kindje mee nemen voor het inenten.( kan me voorstellen zelfs dat het wel eens gebeurt is.

Van af het begin maar een water dichte stift gebruiken en dan een teen lakken idd :)

13. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Das een fout van jezelf en niet van een ander.
    Zou ook vreemd zijn dat het cb je verteld dat je de verkeerde dochter bij je heb niet waar.

14. topper12

topper12 Niet meer actief

Tsja als je als moeder zijnde amper je kinderen uit elkaar kunt houden, hoe moet het cb dat dan als ze die kinderen een keer in de paar weken zien? Het zal vast wel vaker voorkomen,want ken ook verhalen van volwassen tweelingen die voor de lol wel eens wisselen van partner (nee niet dat ene ;)) en de partners hebben dan ook niets door...

15. Marries

Marries Lid

27 aug 2012
    16
    0
    0
    NULL
    NULL
    Verschillende reacties ;

Daar was mijn vriendin ook blij mee dat de meiden geen inentingen nodig hadden.

Ja, het is en blijft een verantwoording van de ouders dat ze het goede kind meenemen naar de CB.

Ze had vorige week donderdag een afspraak voor Lisa, en doordat ze meiden had verwisseld ging Lisa vrijdag weer naar de CB in plaats van haar zusje. Morgen heeft mijn vriendin een nieuwe afspraak voor Loes bij de CB om de goede gegevens in het groeiboekje te laten zetten.

16. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Moet hier wel om lachen hoor.
    En natuurlijk is het de verantwoordelijkheid van de ouders.
    Blij dat mijn mannetjes toch wel erg verschillend zijn.

17. Oemie

Oemie Actief lid

6 sep 2009
    236
    0
    0
    NULL
    NULL
    ja misschien dan handiger om voor inenten wel beide kindjes mee.
    elke ouder 1 kindje vast houden, dan weet je dat ze beide geweest zijn.

18. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ik denk dat het voor elke moeder moeilijkk is om 2 precies dezelfde kinderen in het begin uit elkaar te houden. In de looP van de tijd zul je wel kenmerken herkennen maar verder is het voor een nieuwe moeder denk ik net zo verwarrend als dat wij een 2 ling tegen komen. Bedoel ze kent ze net en hebben nog geen moeder vlekjes ofzo waar je ze aan kunt herkennen. Op den duur ga je vast dingen herkennen omdat ze een eigen karakter hebben maar als baby lijkt mijn het moeilijk te onderscheiden. Ik denk dat het ook nog best vaak voorkomt dat je kindjes 1 aangeeft als piet en kindje 2 als Kees en dat ze daarna verwisseld worden waardoor baby 1 als Kees door het leven gaat en baby 2 voor piet

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Joh, ik heb voor onze ene zoon in die eerste week wel eens geroepen; als je hem nu in een kring met 10 andere baby's met donker haar zou leggen, dan zou ik de mijne er niet tussenuit kunnen halen! Laten we eerlijk eerlijk wezen; baby's lijken gewoon erg op elkaar. ;)

Ik ben benieuwd hoe dat met onze eigen tweeling gaat straks! Ik denk trouwens wel dat ik ze gewoon samen meeneem hoor! Ik blijf niet rijden. (En elke keer wachten! Want ons bureau loopt standaard 10 tot 30 minuten uit. Dat hoef ik echt niet dubbel hoor.)

En zeker met inentingen kun je beter twee tegelijk hebben. Dan weet je zeker dat je niet de een dubbel 'pakt' en de ander niet!

Deel Deze Pagina