Dreumes en griep

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Blijdorp, Mar 3, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Hi, mn dochter is al een tijdje verkouden en nu heb ik zelf griep. Ik ben bang dat ik haar aansteek. Nu lees ik op thuisarts dat je de huisarts moet bellen de eerste dag dat je kind van jonger dan 2 jaar de griep heeft. Ze kan het me natuurlijk niet vertellen. Zou ik het alleen aan de koorts af moeten lezen?

2. Neilia

Neilia Niet meer actief

Nog nooit gehoord.
    Ik zou niet direct de huisarts bellen.
    Als ze 3 dagen koorts heeft zou ik wel even bellen of als ze er echt heel ziek uitziet.

3. Betsy

Betsy Niet meer actief

Mijn dochter heeft net griep gehad. 2 weken met af en aan koorts, slecht slapen en niet willen eten.
    Ik heb de huisarts niet gebeld, die kan er toch niks aan doen. Kwestie van uitzieken. Maar leuk is anders natuurlijk.

4. JongetjeM

JongetjeM Bekend lid

Jan 28, 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Nee dat heb ik ook nog nooit gehoord. Zou ook wat zijn, dan krijgt de huisarts het mooi druk. Dus nee lekker uitzieken mits het te lang duurt of te ziek word.

5. Blijdorp

Hm oké het is het advies van huisartsen zelf he? Thuisarts is gemaakt door huisartsen namelijk. Of ik ga bellen is dus niet de vraag. Meer aan welke symptomen ik af zou moeten lezen dat het griep is. Alleen aan de koorts?

6. Blijdorp

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Nooit eerder gehoord dat je bij griep onder de 2 de huisarts moet bellen... hier is het advies gewoon; uitzieken. Paracetamol als dat nodig is. Goed drinken.

8. KleineLai

KleineLai VIP lid

Dec 30, 2017
    14,224
    28,191
    113
    Mensen verwarren vaak griep met echte griep. Echte griep wordt je erg ziek van, en het kan lang aanhouden (1 of 2 weken) je wordt heel zwak en krijgt hoge koorts. Mensen overlijden ook aan griep (hier in Europa zelden hoor, maar het gebeurd). Kinderen onder de 2 jaar zijn een risicogroep dus ik kan me voorstellen dat de arts dan zo'n kind wil zien.

Blijdorp likes this.
  9. Blijdorp

Ja wij noemen dat altijd het verschil tussen zwaar verkouden en griep.

Maar mn 1-jarige kan natuurlijk niet aangeven of ze hoofdpijn heeft of spierpijn. Ik denk dat hangerig, koorts en niet goed reageren misschien de beste indicaties zijn?

10. KleineLai

KleineLai VIP lid

Dec 30, 2017
    14,224
    28,191
    113
    Ja precies. Ook het drinken in de gaten houden. Tijdens de griep moet je de temperatuur goed in de gaten houden want het kan snel veranderen, en ook de longen. Griep kan oa longontstekingen veroorzaken en dat kan gevaarlijk zijn.

Als je twijfels hebt, bellen!

Blijdorp likes this.
  11. Blijdorp

We houden haar goed in de gaten. Man is inmiddels ook geveld. Kleine gaat bij mijn ouders slapen vannacht. Als ze koorts krijgt dan bellen ze. Denk eigenlijk dat zij een betere weerstand heeft dan wij door het kdv ;)
    Mijn koorts lijkt na 3 dagen eindelijk af te nemen. Nu die :evil: spierpijn etc nog.

KleineLai likes this.
  12. KleineLai

KleineLai VIP lid

Dec 30, 2017
    14,224
    28,191
    113
    Beterschap! :)

Blijdorp likes this.
  13. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Ik heb als klein meisje ooit eens de echte griep gehad volgens mijn ouders.
    Ik heb dagenlang alleen maar bij hun in bed willen liggen. Ik at slecht, dronk slecht en speelde niet oid. Wilde alleen maar in bed liggen.
    De huisarts is toen op huisbezoek geweest. Weet verder niet meer wat er toen besloten is of dat ik iets heb gekregen, maar ik ben beter geworden.

Ik denk dus dat je als moeder wel weet wanneer iets goed mis is.
    Zolang ze nog gewoon speelt, lacht, eet en drinkt zal ze waarschijnlijk gewoon verkouden zijn.
    Wordt ze echt een beetje passief dan zou ik wel aan de bel trekken

Blijdorp likes this.
  14. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Nooit van gehoord en mijn kinderen hebben al best vaak griep gehad. Of wij hadden griep en zij niet. Huisarts (verschillenden) geven altijd aan: 3 dagen koorts bellen en langs komen (onder 3 maanden gelijk) of wanneer je je kind echt suf en ziek vindt en bijv niet meer drinkt. Toen ons zoontje longontsteking had, had ik dit direct door. Sindsdien begrijp ik pas: je weet het als ouder. Hij deed echt niks meer en keek heel raar uit z’n ogen. Toen ben ik op dag 1 dus gegaan. Gewoon in de gaten houden hoe je kindje is. Beterschap!

Fuddey likes this.
  15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,943
    14,994
    113
    Had ik nog niet gehoord maar bij koorts moeten wij toch al even melden bij de assistente maar dat ligt wat anders.

In principe hebben wij als verhoging/koortsprotocol dat ze meer vocht moet drinken (drinkt van zichzelf niet zo veel en met hogere temperaturen heeft ze meer nodig) en blijven eten, wát ze eet of drinkt maakt dan niet uit. Vaak wil ze geen groente dus dan eet ze maar fruit en desnoods maak ik vers sorbetijs voor dr van fruit wat ze super lekker vindt. Stelt qua voedingswaarde niet veel voor maar t houdt haar overeind en tot op heden eet ze eigenlijk altijd wel een fruithap (vers/potje/zelf gemaakt uit de vriezer), echt zo'n kindje wat zich beter eet, net als mama, ze zet t op een bunkeren in tijden van ziekte of tandenellende. Scheelt behoorlijk wat stress.

In de nachten slaap ik naast dr op een matras/stretcher of selfinflatable in haar kamertje. Overdag als ze goed reageert slaapt ze wel alleen met dr tukkies vanaf een uur of 16:00 lig ik dan naast dr omdat daarna haar temperatuur weer gaat stijgen.

Als ze niet eet ivm zware verkoudheid dan krijgt ze paracetamol en gaan we even stomen en vroeger nam ik dr fles dan mee, tegenwoordig zou dat dan een fruithap of fles drinken wezen. Eet of drinkt ze dan nog niet (wil in elk geval een paar happen zien) dan bel ik huisarts maar dat is meer omdat ik hier rupsje nooit genoeg heb die werkelijk nog geen enkel eetmoment heeft laten schieten.

Verder mag ze van mij prima meer slapen maar als ze wakker is, wil ik ook merken dat ze alert is. Desnoods laat ik de katten voorbij lopen daar spurt ze altijd achter aan. Ze voelt zich wel wat beroerder en we doen t lekker rustig aan, maken t onszelf zo aangenaam mogelijk en zij bepaalt de dagindeling qua eettijden en slapen.

Hanteren hier een beetje de basiscontroles: voldoende plasluiers, alert bij wakker zijn, geen vlekjes die niet verdwijnen bij druk, niet huilen bij verschonen en dr benen omhoog doen (controle op nekkramp), eten en drinken goed genoeg en geen gefladder bij koorts of wegdraaien met dr ogen.

Griep zal ze ongetwijfeld al te pakken hebben gehad want zowel man als ik hebben gestrekt gelegen en zij heeft een wat mindere periode gehad rond die tijd maar dat leek bij lange na niet op dr krakkemikkige ouders. Zij ging daar toch redelijk fluitend doorheen en speelde nog en wij waren blij als het avond was en we vroeg naar bed konden met een beker hotcoldrex.

16. Blijdorp

KleineLai likes this.
  17. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,262
    25,717
    113
    Ik denk inderdaad dat er vaak geen verschil wordt gemaakt tussen een verkoudheidsvirus, waar je wat zieker van wordt en influenza (dus echte griep), waar je dus goed ziek van wordt. Als je kindje koorts krijgt en echt heel beroerd (hangerig/huilerig, veel slapen, niet willen drinken/eten, weinig plassen, suf wordt) zou ik het advies van thuisarts aanhouden en gewoon bellen bij koorts en andere symptomen. Kan geen kwaad dat ze er van weten. Als het dan alleen een virusje blijkt te zijn, is het ook geen ramp dat je al contact heb gezocht. En als het echte griep is, ben je er snel bij en kunnen ze het monitoren. Lijkt mij nl. heel naar zo ziek bij zo’n kleintje.
    Beterschap en hopen dat het je dochter overslaat!

KleineLai and Blijdorp like this.
  18. Cheerio

Cheerio Fanatiek lid

Dec 3, 2015
    1,112
    57
    48
    oh het lijkt me idd verschrikkelijk, hier op het werk valt de een na de ander om...en het lijkt op de echte griep...duurt ook lang! Hoop zo dat ik de dans ontspring in deze mate en dus mijn kleine ook, weet alleen niet hoe ik dit uit de weg kan gaan :(. Sommige komen toch met hun halfzieke kop naar het werk en is er dus kans om de rest aan te steken :(.

Maar wat hierboven al werd gezegd, volg je eigen gevoel...als je kind niet alert is en koortsig of jij maakt je duidelijk zorgen..bel dan gewoon even...beterschap en sterkte ermee!

19. Blijdorp

Echt he? :evil:Die collega's die ziek naar hun werk komen moeten gewoon naar huis gestuurd worden. Zo heb ik het ook gekregen! Dag 4 koorts inmiddels. Kleine lijkt er tot nu toe geen last van te hebben. Man hoest alleen maar dus ik blijf duimen.

20. Springboon

Springboon VIP lid

Oct 9, 2006
    8,278
    1,834
    113
    Female
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    helaas niet elke werkgever is zo..
    ik ben nu dag 9 ziek, echt enorm de griep. Ben al opgenomen geweest gezien ik niets binnen kan houden en al 5kg ben afgevallen (en ik heb totaal geen gram over). Ik sta inmiddels weer tegen randje uitdroging aan en dus weer opname..

maar mijn werkgever (zorg) denkt enkel: kun je morgen weer werken?
    Eh nee? kan niet eens op zijn, ben enorm benauwd, spuug continu en zo zwak heb ik me nog nooit gevoeld. Al helemaal niet zo lang..

Share This Page