geen zetpil geven?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door laravelk, 13 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Zoon is ziek en heeft koorts, vanmorgen schommelend tussen 38,5 en 39 en net een half uur nadat hij geslapen had, was het 39,4. Ik geef liever geen zetpil omdat mijn zoon dan over zijn grenzen gaat: wel ziek maar koorts en pijn onderdrukt dus druk spelen en nu moet hij naar zijn lijfje luisteren en ligt hij in bed een filmpje te kijken. Dat, plus het feit dat koorts niet voor niks ontstaat doet mij ernaar neigen geen zetpil te geven. Ook geeft hij niet aan pijn te hebben. Toch twijfel ik, afwachten bij deze temp of toch een zetpil?

2. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Wanneer het boven de 39 komt zou ik toch een zetpil geven. Of in ieder geval voor de nacht, dat hij lekker kan slapen.

Mocht het nu verder niet gaan stijgen zou ik ook nog geen zetpil geven.

Beterschap!

3. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Ik zou afwachten.
    Hier weken geleden ook dochterlief met koorts. 1 dag zetpil ging ze idd over grenzen heen. 2e dag niks gegeven en toen heeft ze heeel veel geslapen en volgende dag was ze dan ook koortsvrij

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.991
    4.008
    113
    Ik zou het ook afwachten. Tenzij hij niet kan slapen, dan eentje voor de nacht. Ik geef zelf niet preventief voor de nacht, alleen als slapen niet wil of de koorts echt boven de 39,5 komt. Zo is mij ook geadviseerd door de hap de enige keer dat we daar waren met dochter en ze ook echt zulke koorts had (6s ziekte icm keelontsteking), dus heb ook niet veel ervaring met koorts, maar is wel mijn 'beleid', dl heeft zodoende nog maar 2x een zetpil gehad, de andere keeen sliep ze goed zonder en knapte gauw op.

Beterschap!

5. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Opeens snel stijgende temp, 40+ en suf en slap. Zetpil gegeven en huisarts gebeld want zijn ogen draaiden weg en hij was amper aanspreekbaar. Nu gaat het weer beter. Ik had niet verwacht dat dit zou gebeuren, voortaan dus een zetpil bij 39+

(Hemeltje wat was dat eng)

6. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.991
    4.008
    113
    Had hij geen koortsstuip?

7. botervliegje

botervliegje Fanatiek lid

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Gelukkig gaat het nu beter! Dat is schrikken.
    Ik geef boven 39, 3 wel een zetpil trouwens als ze er ook niet lekker bij zijn. Zeker snachts. Kan toch niet zoveel kwaad? Vind dat soms gek, sommigen geven nooit een zetpil uit principe, maar kindjes krijgen dagelijks wel allemaal zoete 'rotzooi'. Zeg niet dat dat hier gebeurt hoor, maar volgens mij is af en toe een zetpil echt niet iets om erg over in te zitten. Maar misschien zie ik iets over het hoofd, ben geen medicus ;).
    Begrijp natuurlijk ook dat je wilt dat je kind rust. Misschien helpt een boekje samen lezen, filmpje anders?

8. Miepske1980

Miepske1980 Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.180
    2
    0
    Zorg
    Tilburg
    Jeetje, dat zal wel even schrikken zijn geweest! Beterschap voor je mannetje

9. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.616
    1.156
    113
    jeetje schrikken zeg! idd ik dacht ook aan een koortsstuip toen ik het verhaal las... gelukkig gaat het nu beter, misschien wel verstandig om een spiegel op te bouwen, om de 6 uur een zetpil even vol houden zodat de koorts niet weer snel kan stijgen...

hier krijgt zoon ook een zetpil als hij zich niet fit voelt of koorts heeft hoor!
    ik neem zelf ook een pcm als ik me niet fit voel dus doe ik bij hem hetzelfde.
    ik heb geen speciale grens waarbij ik een zetpil geef, kijk meer hoe hij er aan toe is

10. misa

misa Niet meer actief

Ik geef een zetpil als ik het idee heb dat ze last hebben van de koorts. Dus dat kan bij 38 graden zijn, maar ook bij 39.
    Koorts heeft zeker een oorzaak en is goed, zeg maar. :) Als je kindje zich goed voelt om te spelen, ook door de zetpil, dan is dat prima hoor. :)

11. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik geef een pcm (geen zetpil meer op deze leeftijd maar een kinderparacetamolletje) als ze er last van hebben of als ik denk dat ze er onrustig van gaan slapen. Ik slaap zelf ook altijd beroerd met koorts, nare dromen enzo, dus sowieso krijgen ze er dan 's avonds eentje om goed te slapen. Als ze echt beroerd zijn overdag ook, maar liever niet, omdat de koorts natuurlijk ook nut heeft.

Beterschap!

12. misa

misa Niet meer actief

Ooh dat was schrikken ja...! Een koortstuip kan altijd ja.. Vaak is de temp dan tussen 38 en 39 graden en gaat dan ineens snel stijgen.

Beterschap!

13. penseel

penseel Niet meer actief

Ik geef eigenlijk altijd een zetpil als ze niet lekker zijn. Je kunt ook hoofdpijn hebben als kind of spier pijn. Boven de 38 is het een paracetamol als ze echt ziek zijn komt dat ook door een paracetamol heen.

14. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Nu net alweer 40graden, 4,5 uur na zetpil. Om 7 uur was het nog 38. Ik heb er nog maar een gegeven en een lakentje over hem heen gelegd ipv deken. Ik ga zo maar bij op de kamer liggen, hopelijk voelt hij zich morgen beter.

15. penseel

penseel Niet meer actief

Beterschap met je mannetje he en als je het niet vertrouwd gewoon de hap bellen.

Meestal als de zetpil niet voldoende werkt is er wel echt wel wat aan de hand. Vaak hier was het vaak de oren met oren gaat de koorts pieken en let idd op koortsstuip.

Lekker bij je nemen is de beste zetpil. Knuffelen met mama.

16. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Hij lijkt geen oorpijn te hebben, hij zegt vooral zere benen te hebben. Keel zag er ook (voor een leek) goed uit, hij kucht wel wat. Hij heeft in de afgelopen 3 jaar 2x koorts gehad maar nooit boven de 39, ik merk dat ik helemaal niet weet hoe of wat :D

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik geef pijnstilling wanneer ik denk dat mijn kinderen ongemak hebben maar niet uit voorzorg. Koorts is nuttig

18. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Jeetje das schrikken! en weer hoge koorts :(
    Hopelijk is ie snel beter!
    En als je t echt niet vertrouwd HAP bellen hea!

19. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Hij heeft verder goed geslapen en zegt zich nog maar een klein beetje ziek te voelen. Hij ziet er in ieder geval weer een stuk beter uit en heeft weer volop praatjes. Hopelijk blijft de koorts vandaag weg.
    Bedankt voor de morele steun ;)

20. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn kinderen krijgen alleen een zetpil als ze zich ellendig voelen. Ik neem bijna nooit de temperatuur op.

Deel Deze Pagina