Zou er ook even aan denken bij de kinderen ook al is het nu het kindergebit nog er komt steeds meer uit onderzoek dat wanneer ze nu gaatjes krijgen de volwassen tanden hier ook een groter risico op hebben. Denk idd zoals je zelf al schreef het verstandig is om het voor de kinderen zo te laten. En als je zelf nog geen gaatjes hebt zijn dat vaak ook goede genen en zou je idd eens kunnen kijken of je met goed spoelen en daarnaast flossen het lukt om het zo te houden.
Fluoride is ook maar gewoon een van de vele chemische verbindingenp in de natuur, die je via je voeding altijd al binnenkrijgt. Je glazuur bestaat uit hydroxyapatiet, dat steeds een beetje oplost, vooral in aanwezigheid van zuren (en als je er met een tandenborstel overheen gaat), en weer neerslaat. Als je tanden poetst met fluoride, gaat de opgeloste hydroxyapatiet een verbinding aan met de fluor. Het resulterende hydroxyfluorapatiet slaat weer neer op de glazuurlaag, en dit is veel moeilijker oplosbaar. Lang verhaal kort, fluoride zorgt dat je glazuur steviger en meer bestand tegen zuuraanvallen is. Je moet het inderdaad niet in grote hoeveelheden inslikken. Maar verder snap ik de weerstand tegen fluoride, of het "onnatuurlijke" eraan, echt niet.
Fluoride moet je niet teveel binnen krijgen (maar dat geldt voor veel stoffen), daarom zit er meer fluoride in volwassenen tandpasta dan in kindertandpasta. Wij spugen namelijk beter uit. Maar fluoride is eigenlijk het meest nuttige onderdeel in tandpasta. Anders kun je het net zo goed achterwege laten. Je moet dan namelijk zoveel beter poetsen omdat de rest voornamelijk voor gevoel en smaak is. Ik zou dus niet overstappen, zeker niet voor je kind.
Hier gebruiken we al jaren geen fluoride tandpasta meer. En nee de tandarts weet het niet ( geen zin in gezeur). En we krijgen altijd complimenten over hoe goed de tanden eruit zien en nauwelijks een gaatje.
Mijn dochter haar tanden poets ik zonder fluoride tandpasta van jack & jill zonder smaakje. Verrassend genoeg is hier dat tandenpoetsen echt drama is als ik tandpasta met fluoride zoals bijvoorbeeld elmex gebruik. En nu niet. Als ze haar grote mensen gebit krijgt ga ik wel weer eens oriënteren. Zelf een slecht gebit ondanks ik braaf met sensodyne poets. Een keer per week tanden stokers gebruik. Dus tja ...
Je moet juist nu zorgen dat je het gebit goed verzorgd. Het blijkt namelijk als je met de melktanden gaatjes krijgt je het volwassen gebit ook al aantast. Dus zou niet afwachten tot de volwassen tanden. En ps ik stoker zelf ook niet hoor maar heb de luxe geen gaatjes te hebben. Maar je moet eigenlijk dagelijks je tanden stoken anders helpt het ook niet.