Wat betekend farmacologische effecten.

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Teuntje, 25 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Teuntje

Teuntje Lid

4 feb 2009
    35
    0
    0
    Beste iedereen.

Ik ben zwanger en slik 20 mg citalopram ssri.

Nou staat er overal.
    Geen aangeboren afwijkingen aargenomen, wek farmacologische effecten.
    maar wat betekend dat eigenlijk?

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Misschien even bij je apotheek nagaan? Het zou kunnen betekenen dat het middel bij de baby kan komen, maar dat het geen effect heeft oid?

3. wannaBmum

wannaBmum Fanatiek lid

17 okt 2007
    2.957
    0
    0
    Ik neem aan dat je dit middel gebruikt in overleg met je arts die op de hoogte is van je zwangerschap? Altijd goed om dit soort vragen ook even met je arts te bespreken!
    Farmacologische effecten betekent dat er niet zozeer structurele veraderingen plaats vinden in je kindje, maar wel zogenaamde functionele veranderingen. Dus het effect van het medicijn kan ook optreden bij je kindje (effect op zenuwstelsel, ontwenningsverschijnselen)

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Farmacologische effecten zijn de effecten die het medicijn (farmaco) kan hebben op jou of de foetus.

Stukje uit de bijsluiter van Citalopram over zwangerschap:

Zwangerschap/Lactatie
    Over het gebruik van deze stof tijdens zwangerschap bij de mens zijn weinig gegevens bekend. In dierproeven vertoonden hoge doses embryotoxische effecten. Na gebruik van SSRI's in de laatste zwangerschapsfasen en direct voor de partus zijn bij de pasgeborenen reacties gemeld, die kunnen wijzen op serotonerge effecten en ontwenningsverschijnselen.
    Overgang in de moedermelk: Ja. Citalopram en zijn metabolieten in geringe hoeveelheden. Advies: gebruik ontraden.

Wat wannaBmum ook zegt: even laten weten aan je arts die dit middel heeft voorgeschreven of je dit middel mag blijven gebruiken. Misschien wordt de dosis verlaagd of krijg je een ander middel voorgeschreven.

5. Teuntje

Teuntje Lid

4 feb 2009
    35
    0
    0
    Ik loop bij de psychiater en die heb ik al uitgebreid hierover gehad.
    Ik wou ook stoppen met de medicijnen om zwanger te worden en heb het ook een half jaar gedaan maar het ging niet meer met me. Dus ik heb de beslising samen met de psychiater genomen om weer te beginnen en voila ik was gelijk zwanger. Heb ook andere medicijnen gevraagd maar volgens hem zijn deze goed.

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Prima dus! Denk niet dat wij je er meer over kunnen vertellen dan hij! ;)

Deel Deze Pagina