Zijn er hier meer meiden met een scoliose? En hoe ervaren jullie je zwangerschap (of misschien het moederschap)? Hebben jullie klachten die je normaal niet had of die nu terug zijn gekomen of merk je er niets van? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen? Gr Cindy
Ik heb scoliose. Tijdens mijn zwangerschap geen extra last gehad, daarna ook niet. Merk alleen wel, nu mijn dochter zwaarder wordt, (10 kg) dat ik wel moet opletten met haar tillen. Manytroubles
't Begint nu een beetje mee te spelen, je wordt toch zwaarder, maar vergeleken bij mijn bekkenklachten is het peanuts!
Heb een kyphose en lichte scoliose. Weinig extra klachten. Wel meer rugpijn, maar met wat aanpassingen (2 uur minder werken) en blijven bewegen is dat goed te doen, juist nu op het laatst minder rugpijn dan halverwege de zwangerschap. Had meer problemen verwacht.
@ Zogelukkig, en die bekkenklachten staat los van je scoliose? @ Hartewens, wat is een kyphose? En trouwens: wat geweldig dat je zwanger bent na al die tijd zeg!
Ja, dat kan je nooit helemaal met zekerheid zeggen. Ik heb oa door de scoliose al wel 15 jaar last van een instabiel en dus pijnlijk linker si-gewricht. De eerste 20 weken had ik helemaal geen last, ondanks het stoppen met de pijnmedicatie, maar nu is de diagnose toch ernstige bekkeninstabliteit en zit de pijn hem vnl rechts. Ik kom net weer van de bekkentherapeute af; het was weer hels! Probeer iig zolang je lichaam het toelaat goed te bewegen: wandelen, fietsen, rustig zwemmen. Succes!
Kyphose is een voorwaartse kromming dus zeg maar met de neus naar de grond Heb hiervoor een Bostonbrace gedragen in de pubertijd, zo''n 3,5 jaar. Echt recht ben ik niet geworden, maar er is prima mee te leven, mits ik voldoende beweeg en me een beetje aanpas aan de pijntjes. Ja we zijn ook heel gelukkig dat we toch nog zwanger werden. Echt genieten!
Ja heerlijk moet dat zijn na 6 jaar! Wij hebben er zelf 2,5 jaar over gedaan (beiden verminderd vruchtbaar) en vonden dat al lang duren. Kan me voorstellen dat jullie echt in de wolken zijn! Oh oke, nou dat is de enige bocht die ik niet heb geloof ik ;o) Ik heb (zoals ze dat toen noemden) een dubbele s-bocht. Daar heb ik overigens mazzel aan want daardoor is er optisch niets te zien. Onderin mijn rug gaat de bocht de ene kant op en dan bovenin de andere kant op (hij corrigeert zichzelf). Daardoor staan mijn schouders bijv toch recht boven mijn heupen. Verder staat wel 1 schouder wat verder naar voren dan de andere maar dat zien mensen toch niet. Ik heb ook een Bostonbrace gehad. Ik loop al 14 jaar bij fysio en merk nu ik zwanger ben wel dat ik extra klachten krijg onderin mijn rug en heupen. Gelukkig helpt mijn fysio me goed (ze kent me na al die jaren door en door natuurlijk). Maar ik maak me stiekum soms wel zorgen over hoe het straks gaat... als ik nu stofzuig, een lang stuk loop of wat zware dingen til/verplaats dan kan ik 's avonds niet meer lopen van de pijn... hoe moet dat straks met een baby?
Ik heb ook scoliose en heb in mijn tienertijd in een Bostonbrace gelopen. Gelukkig heb ik zelden last van mijn rug - toen niet en nu ook niet. Alleen langdurige houdingen (strijken bijvoorbeeld) geven wat last in mijn bovenste bocht, maar dat trekt meestal weer weg als ik ga bewegen. Ik ben ook heel benieuwd hoe het bij mij zal gaan als ik zwanger zou zijn. Volgens de orthopedisch chirurg heb ik net zo veel kans om rugpijn te krijgen tijdens de zwangerschap dan vrouwen zonder scoliose. Een pijnlijk si-gewricht heb ik een aantal jaren geleden ook gehad. Bij mij is dit verholpen door enkele malen naar een osteopaat te gaan.
Ook ik heb scoliose, vorig jaar zijn er ook nog eens 3 hernia's gevonden in me lagere ruggenwervels. Na lang revalideren gaat het nu gelukkig beter en heb ik sinds ik zwanger ben geen extra klachten gekregen (laat ik het afkloppen) Wel ben ik bang dat de pijnklachten nog zullen toenemen helemaal vervelend nu ik geen pijn stillers mag slikken. Maar goed ik heb het er allemaal voor over! Succes allemaal, Liefs Saar
Hé Sara, wat leuk we zijn precies even ver. @ Daan, hoop dat je snel zwanger bent en ook lekker geen klachten krijgt.
Ik heb ook lichte scoliose. Had er tijdens het zwanger zijn geen last van, maar de ruggeprik ging er 5 x niet goed in.. toen ik later aan die man vroeg of het daar aan kon liggen zei hij: eeh ja dat weet ik wel zeker. Vraag me af waarom ik formulieren heb ingevuld, want ze hebben er duidelijk niets mee gedaan..
Oh dat van die ruggeprik is goed om te weten! Ik zal het bij mijn volgende controle ook even aan mijn vk doorgeven.