Hoi, Ik geef nu ruim een jaar borstvoeding en dat bevalt nog steeds prima. Het wordt steedt makkelijker hè. Ik hoop nog lang door te gaan. Maar ondanks ruim een jaar ervaring, loop ik nu toch weer even tegen een probleem aan. Onze zoon heeft besloten dat hij rond een uur of vijf per se een borstvoeding wil hebben. Zolang ik niet in de buurt ben, gaat het prima. Maar zodra ik in beeld kom, vliegt hij op mij af en is niet tevreden tot hij aan de borst heeft gedronken. Maar dit is natuurlijk helemaal geen handige tijd, aangezien we ongeveer een half uur later warm gaan eten. Ik wil wel gewoon dat hij groente e.d. met ons mee-eet. (Dit is ook noodzakelijk vanaf deze leeftijd, denk ik?) Maar nu: hoe krijgen we deze voeding eraf? We hebben al geprobeerd hem af te leiden met zijn favoriete speelgoed, een aflevering van de teletubbies met hem kijk (normaal gesproken een gegarandeerd succes) en hem lekker ander eten en drinken aanbieden. Helaas, hij trapt er niet in. Hij schreeuwt en krijst, is niet in zijn stoel te zetten en weigert elke vorm van voedsel. Als ik uit beeld verdwijn wordt het allemaal iets minder dramatisch, maar dan nog blijft hij jengelen. Bovendien kan ik me niet eeuwig blijven verstoppen, want we wilen natuurlijk wel wer samen eten. Is er een manier om bij oudere kindjes een voeding te schrappen? En dan liefst op een "vriendelijke" wijze? (Ik heb altijd borstvoeding op verzoek gegeven.) Of moet ik geduldig afwachten tot hij oud genoeg is om hem uit te leggen waarom hij deze voeding niet meer krijgt? Ik wil nog wel lang doorgaan met in ieder geval de ochtend- en avondvoeding geven en op de dagen dat ik vrij ben mag hij ook gerust halverwege de ochtend of middag drinken wanneer hij dit vraagt.
Hoi, Ik kan geen direct antwoord geven op je vraag omdat ik natuurlijk met pasgeboren baby's werk. Als ik naar mezelf kijk en hoe ik het bij mijn eigen kids heb gedaan zou ik zeggen geef hem een klein slokje...daarna proberen hem mee te laten eten wat inderdaad belangrijk is....om hem vervolgens evt nog een toetje (bv) te geven. Zeg daarbij, na het eerste kleine slokje dat de rest na het warm eten komt. Ik weet hij is pas 1 jaar, maar in mijn ogen is en blijft het belangrijk om wel steeds uit te leggen waarom iets is. Steeds weg blijven is ook niet de oplossing. Ilja
Bedankt voor je reactie. Het is misschien ook meer een opvoedings"probleem" dan een borstvoedingsprobleem. Onze zoon is echt een eigen wil aan het ontwikkelen. Helaas wil hij nu even wat anders dan wij.
Oh wat dom... Ik zie nu dat ik per ongeluk bij de kraamdeskundige heb gepost ipv de lactatiekundige. Wel bedankt voor je antwoord! Een klein slokje geven werkt nog niet zo heelmgoed, want dan wordt hij weer boos als ik hem van de borst haal. Het blijft dus nog even zoeken.