Nacontrole gynaecoloog afzeggen, is nacontrole verplicht?

Discussion in 'Na de bevalling' started by Whosda, Jan 29, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Whosda

Whosda Lid

Jul 28, 2011
    44
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik ben inmiddels 6 weken mama van een geweldige baby. Door complicaties ben ik aan het eind van mijn zwangerschap doorverwezen naar het ZH.

Ik zou komende week de nacontrole hebben, maar die is door het ZH verplaatst en nu zou ik een week later de nacontrole hebben bij een andere gynaecoloog (bij bevalling aanwezig, erg slechte ervaring met haar). Ik wil dus echt pertinent niet nogmaals naar haar toe, en maak ik veel liever een afspraak bij mijn eigen VK.

Mijn vraag is: Is nacontrole verplicht en kan ik dit bij het ZH afzeggen met de mededeling dat ik liever een afspraak bij mijn VK maak?

2. gebakje

gebakje VIP lid

Dec 15, 2010
    5,130
    0
    0
    Heerle (NB)
    De nacontrole stelde hier geen ene reet voor.

Ze vroeg aan mij:

* hoe het was met de kleine
    * of ik me goed voelde
    * of alles oke was daar beneden
    * of ik nog vragen had.

Dat was het wel zo een beetje. Ze heeft niet eens gegeken in de schaamstreek, terwijl ik toch een knip had gehad.

3. Whosda

Whosda Lid

Jul 28, 2011
    44
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is niet dat ik tegen de controle aanzie, meer dat ik niet naar haar toe wil omdat ik dankzij haar een bevalling heb gehad op een manier die niet nodig was. (Mijn VK vroeg naderhand bij thuisbezoek ook meteen of de gynaecoloog in kwestie "die en die" was, dus ik denk dat ik niet dat ik de eerste ben met deze ervaring)

Zelfs communiceren zal lastig gaan, er moest bij de bevalling een zuster aan te pas komen om met handen en voeten dingen duidelijk te maken (ze komt uit een Oostblok land en spreekt zonder te overdrijven bijna geen woord Nederlands).

4. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    na controle is niet verplicht. bij mijn zusje heeft de gyn niet eens gekeken, alleen wat vragen gesteld.

ik wilde ook niet naar het ZH voor de cotrole. kreeg ook nog eens eeen wildvreemde gyn dus ik heb afgebeld en afspraak gemaakt met de vlos.
    dat kan namelijk gewoon. is eigen keus.

5. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    nee is niet verplicht. Ik ken zat meiden die ook gewoon niet zijn komen opdagen.

Misschien moet je je juist gaan. Om je zegje te doen.

6. Whosda

Whosda Lid

Jul 28, 2011
    44
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties! Ik zeg het af en ga gewoon naar mijn eigen VK. Dan kunnen zij mijn ventje ook nog even bewonderen.

7. Caruli

Caruli VIP lid

Nov 15, 2007
    31,699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Zou ik ook doen als ik jou was.
    Je bent niet verplicht om bij de gyn te gaan.
    En anders had je nog de afspraak kunnen verzetten naar de gyn die wel de bevalling gedaan heeft.

8. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

Dec 23, 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben ook niet naar de nacontrole gegaan (na keizersnee), dat stelt toch niks voor en ik had geen klachten meer. In jouw geval zou ik sterk overwegen om een klacht in te dienen tegen de gyn die je bevalling vernacheld heeft. Dan blijft het een ander misschien bespaard!

9. Whosda

Whosda Lid

Jul 28, 2011
    44
    0
    0
    NULL
    NULL
    Absoluut! We gaan zeker schriftelijk een klacht indienen, alleen zie ik het nut er niet van in om erover met haar in gesprek te gaan bij de nacontrole. Ik heb de afspraak inmiddels afgezegd.

10. KatrienDuck

KatrienDuck Actief lid

Feb 26, 2011
    267
    0
    16
    NULL
    NULL
    Toevallig in tergooi?? Ik heb daar een nare ervaring met een gyn, gehad. Klacht ingediend, met de gyn een gesprek gehad nadien (doodeng). Heeft me erg goed gedaan...

11. Whosda

Whosda Lid

Jul 28, 2011
    44
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee, ander ziekenhuis. Maar hoe reageerde de gynaecoloog op je klacht?

12. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

Feb 22, 2006
    4,149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Nacontrole stelde hier geen reet voor, maar ja het was de eerste keer, dus ik dacht dat ie 'de boel van onder' nog ns even wou bekijken... Maar het was alleen maar even de vraag hoe het met de kleine man ging en of we al nagedacht hadden over anticonceptie haha..

Ow ja en verder zei tie nog wel dat als ik nog een keer zwanger zou worden, dat we dan direct een afspraak moesten maken bij hem ivm vroeggeboorte en dus is extra controle noodzakelijk (dat vond ik dan wel weer nuttige info)

13. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Je mag zelf vragen om bij een ander te gaan. Ik wilde liever naar mij eigen gyn, omdat ik rond week 16 al doorgestuurd was. Ik heb de vlk dus maar 3 keer gezien en wilde liever naar het zkh. Maar er is mij verteld dat ik daar zelf een keus in mocht maken.

14. Whosda

Whosda Lid

Jul 28, 2011
    44
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is mij in het ZH na de bevalling dus niet verteld. Er is meteen een afspraak voor nacontrole gemaakt, terwijl ik tot de dag voor mijn inleiding nog gewoon bij de VK onder behandeling was.

Gelukkig ga ik uiteindelijk toch gewoon naar mijn VK voor de nacontrole.

15. Chai

Chai Niet meer actief

Ik was aldat gepruts aan mijn lichaam zo zat dat ik helemaal nooit meer ergens een afspraak voor heb gemaakt.
    Het is jou lichaam, laat nooit iets doen wat je niet wilt!
    En nee ze kunnen je helemaal niks verplichten.

16. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

Jan 14, 2010
    2,905
    254
    83
    Ik ben wel gegaan. Inderdaad even een praatje over hoe het ging. Bij mij hebben ze ook nog even met de echo gekeken of de baarmoeder goed schoon was aangezien ik lang heb gevloeid en nog pijnklachten had. Ook is me verteld dat ik bij een tweede zwangerschap meteen bij de gyn een afspraak moest maken.

17. Foxter

Foxter Niet meer actief

ik krijg ook een inwendige echo bij de nacontrole, om te zien of alles goed is. Ik ga er dus wel heen.

18. Jute

Jute Fanatiek lid

Jul 20, 2011
    2,011
    204
    63
    Female
    Welke gynaecoloog was dat? Ik ben bevallen in Tergooi en vond iedereen,behalve de gynaecoloog die de boel kwam hechten (subtotaal tegen totaalruptuur aan) bijzonder inlevend en meelevend, mijn bevalling was gelukkig een zeer positieve ervaring.
    Toen mijn kraamverzorgster hoorde welke gynaecoloog ik had gehad zei ze meteen: oh die....

Share This Page