Kookboek tips

Discussie in 'De lounge' gestart door Fruity90, 29 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Iemand nog tips voor goede/leuke kookboeken? Welk kookboek mag niet ontbreken in de kast?

Met de kerst in aantocht ontkom ik er niet aan dat ik een cadeaulijstje moet maken en als ik nu begin kan ik de kookboeken vast bij de bieb lenen om te zien of ik ze misschien ook in de kast wil hebben en dus als potentieel kerstcadeautje :)

Voorbeelden van de favorieten die in de kast staan / op het aanrecht liggen / door het huis heen slingeren:
    • Modern vegetarisch - Anna Jones,
    • Één - Anna Jones
    • De Creoolse keuken - Babette de Rozieres - erfstuk, heerlijk om naar te kijken maar nog nooit wat uit gemaakt
    • De veldkeuken - Femke de Winter & Rene van der Veer
    • Plenty - Ottolenghi
    • Soulfood & Spaghetti - Jurino Ignacio
    • De Antiliaanse keuken - Jurino Ignacio

Op mijn bieblijstje:
    • Curry Guy Vega
    • De Veldkeuken 2,
    • De rest van Ottolenghi (Plenty more, simpel en flavour in ieder geval)

Voor mijzelf:
    Ik zoek voornamelijk recepten waar liefde en aandacht in wordt gestopt. Maakt mij niet uit of het wat ingewikkelder is of lang duurt . Liefst vegetarisch, in ieder geval niet alleen maar vlees.

Wat ik niet zoek: ik kom uit mijn werk en wil in 10 minuten met max 5 ingrediënten wat op tafel gooien, dat soort recepten heb ik al genoeg :p. Boeken die alleen over vlees gaan. Maar he, als je tips hebt waar andere nog wat aan hebben gooi ze vooral hier neer :)

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Nosh van Esther Erwteman

Fruity90 vindt dit leuk.
  3. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.262
    25.719
    113
    #3 Adje, 29 okt 2022
    Laatst bewerkt: 29 okt 2022
    Oeh heb je even…

Mijn favorieten:
    • Spice wise 1, 2 en green (geheel gericht op zoutloze kruiden-/specerijenmixen) Ik heb geen pakjes/zakjes meer nodig en maak alles zelf, van kerriepoeder tot fajitamix, van speculaaskruiden tot pumpkin spice, etc. Het laatste boek ‘green’ is volledige gebaseerd op kruiden- en strooimixen voor groentes.
    • Alles van Ottolenghi
    • Vet lekker (super leuk maar oh zo ongezond kookboek :roflmao:, met werkelijk alle nederlandse snackbar snacks erin. De kaassoufflés of mexicano’s (vb) uit dit boek zijn zo veel lekkerder dan van de snackbar)
    • Kookbijbels:
      • Bakbijbel
      • Koekjesbijbel
      • Sausbijbel
      • Grillbijbel
      • Borrelbijbel
      • Toetjesbijbel (krijg ik volgende week binnen)
    • Bakken voor iedereen (deel 1 en 2)(Christophe Deqlercq)
    • De Bakatlas
    • Het hartige bakboek
    • Karamel (super mooi boek met alle recepten gericht op karamel, van Christophe Adam
    • Het Ultieme Hamburgerboek (Julius Jaspers) (niet heel erg vegetarisch dus…)
    • Smart BBQ (Julius Jaspers)
    • Boekoe kita (prachtig Indisch kookboek)
    • Patisserie (Christophe Felder)
    • Het IJsboek (Christophe Deqlercq), Ik gebruik vooral de basisrecepten als leidraad, en gebruik mijn eigen fantasie. En het ijs is iedere keer perfect van structuur. Maar naast de basisrecepten geeft hij ook veel recepten daarnaast.
    • De serie ‘kleine taartjes’ van Meike Schaling:
      • Kleine taartjes
      • Nog meer kleine taartjes
      • Kleine harige taartjes
      • Franse taartjes, klein en groot
    • De Banketbakker (en voor kinderen ‘de kleine banketbakker’)
    • En prachtige dessertboeken van Roger van Damme (maar wel meer voor de ervaren kok)
      • Een groot gebaar
      • Dessert
    • Modern baking van Donna Hay
    • En voor gewoon lekkere maaltijden, de kookboeken van Matt Preston (jurylid Masterchef Australia):
      • 100 beste recepten
      • Matt Preston’s kookboek
      • Fast, fresh and unbelievably delicious
      • Yummy, easy, quick
      • De perfecte Preston
    • Macarons van José Marechal, met deze recepten zijn mijn macarons nog nooit mislukt.
    Ik heb er nog wel wat meer, maar dit zijn mijn favorieten.

owly, Neskio en Fruity90 vinden dit leuk.
  4. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Spice wise 3! Dat is volledig gericht op groentes, dus vegetarisch.
    Ik moest de eerste keer wel even naar de toko voor bepaalde kruiden, want er worden wel aparte kruiden gebruikt die niet bij de supermarkt verkocht worden.

Fruity90 vindt dit leuk.
  5. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    :roflmao: ik zie het al helemaal voor me. Een klein taartje, met overal haren, twee van die wiebelogen en kleine pootjes en armpjes.

owly, Iertje81, Adje en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.262
    25.719
    113
    :roflmao::roflmao::roflmao::roflmao: oh zo jammie! Je snapt dat dat mijn favoriet is natuurlijk :D

Chayammy vindt dit leuk.
  7. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Makkelijk ook,
    Bak een tartelette uit "kleine taartjes" met vulling naar keuze, het liefst met vers fruit of iets anders wat makkelijk vergaat.
    Laat 3 weken staan en plak er oogjes op, gebruik pijpenraggers voor de armpjes en benen

Chayammy vindt dit leuk.
  8. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.262
    25.719
    113
    Yes, taartjes die vanzelf weglopen :roflmao:

Chayammy en Fruity90 vinden dit leuk.
  9. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.262
    25.719
    113

10. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Haha, ja zo zag ik het inderdaad voor me.

Maar ik begrijp natuurlijk best dat er hartige taartjes moest staan!

Van jouw kookboeklijstje en receptideeën krijg ik altijd honger en zin om te koken! Terwijl mijn vriend dat normaal meestal doet en ik daar de tijd/geduld lang niet altijd voor neem.

Adje vindt dit leuk.
  11. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.309
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    Woow wat een lijst, ik ga hem onthouden voor de komende 10 jaar :roflmao: Ik heb wel al op basis van jou eerdere tips die 100 beste recepten van Matt Preston gekocht. Wat een leuk boek ! Maar misschien niet helemaal als je vegetarische gerechten zoekt :p

Adje vindt dit leuk.
  12. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Ik ben benieuwd naar One/Een van Jamie Oliver.
    Mocht iemand die hebben, dan zou ik heel graag de inhoudsopgave willen zien,

13. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Op bol.com kun je wat van de inhoud (ook inhoudsopgave) zien als je op "leesfragment" klikt onder de plaatsjes van het boek.

marloes80 en Adje vinden dit leuk.
  14. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.262
    25.719
    113
    Daar is het bij mij ooit mee begonnen, maar nu dus uit de handgelopen hobby :roflmao:
    Ik moet mezelf meestal inhouden voor ik weer een kookboek aanschaf, door me te realiseren dat ik niet eens de tijd heb om al die recepten ooit te maken. Maar het doorbladeren en inspiratie op doenvind ik ook al leuk, dus ik accepteer dat ook maar een beetje :roflmao:

owly vindt dit leuk.
  15. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.262
    25.719
    113
    Whahaha, ik heb er ook lang op gespaard :D

En ik geloof dat Matt Preston door salades ook meestal bacon doet oid :roflmao: dus daar heb je een punt…

16. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.262
    25.719
    113
    Niet helemaal de inhoudsopgave, maar een beetje ene idee krijg je al:
    1D3F5902-8D64-4DAB-A862-F95A37077F59.png
    Veel kookboeken hebben ook een ‘inkijkexemplaar’ op bol.com. En dan worden erdus wat blz vrijgegeven. Er staan van ‘een’ van Jamie Oliver ook wat recepten bij. Dus misschien dat je daar wat aan hebt.

marloes80 vindt dit leuk.
  17. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    ik heb 2 kookboeken van de kookmutsjes, alles wat ik ooit van hun gemaakt heb is lekker.

Fruity90 vindt dit leuk.
  18. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Ja dat heb ik dus ook, sommige mensen lezen een tijdschrift , en ik pak een (of 2 of 3) kookboek uit de kast om te bladeren. Heeeerlijk

Adje vindt dit leuk.
  19. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.559
    3.889
    113
    Vrouw
    Een heel leuke vind ik as cooked by ginger
    Pas ook eentje gekocht over pasta (150 authentieke recepten) nog niet uit gekookt maar ziet er ook allemaal heel goed uit
    Groot handboek bakken is ook een leuke als je graag bakt.

Ik hou echt van kookboeken en heb er ook wel redelijk wat, maar nog allemaal in een verhuisdoos dus kan even niet zeggen welke nog leuk zijn :)

Fruity90 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina