Mijn zoontje Skyler is nu bijna zes maanden en al maanden kampen we met een hysterisch kindje 's nachts. Overdag lijkt er niks aan de hand maar 's nachts wordt hij uit het niets wakker en krijst hij verschrikkelijk alsof hij pijn heeft. Soms 1 keer, de laatste tijd steeds vaker. Vannacht heb ik 2x 1.5 uur met hem gelopen om hem maar stil te krijgen. En overdag? Een relatief vrolijk mannetje. Hij is nu 6 maanden en heeft gewoon nog geen een nacht doorgeslapen, ligt vaak bij ons en is alsnog niet te kalmeren. Ik ben naar de huisarts geweest waar ik Zantac kreeg voorgeschreven omdat er reflux vermoed werd. Ook staat zijn bedje omhoog en krijgt hij verdikte voeding. De Zantac had echter geen resultaat en ik werd doorgestuurd naar een kinderarts. Ook zij weten het niet. Reflux? Hij heeft geen typische klachten. Toch heb ik nu nieuwe medicijnen (Omeprazol) meegekregen maar na een week is er totaal niets veranderd. De dokter vermoedde anders een slaapstoornis maar nu Skyler ook vaak rond 11/12 uur 's avonds hysterisch wordt twijfel ik daar ook aan. Op aanraden van anderen ben ik naar een osteopaat geweest. Deze vermoedt luchtwegproblemen en een te vast zittende borstkas. Hij bleef maar wrijven en masseren totdat Skyler hysterisch werd. Resultaat? Nope. Wat is het? Hoe kan zo'n kleintje 's nachts zo overstuur zijn? Nu ik alles koppel kom ik op 1 ding uit. Koemelkallergie? Reflux, luchtwegproblemen (hij piept wat), slecht slapen, de darmkrampen die hij vaak had/heeft. Echter wordt dit door alle doktoren tegen gesproken omdat hij overdag vrijwel geen klachten heeft. Omdat ik het toch wil uitsluiten heb ik vandaag Pepti gekocht. Misschien tegen alle adviezen in maar ik heb er gewoon geen goed gevoel over. Ik probeerde het hem net te geven maar hij weigert enorm de fles. Nu lees ik overal dat de smaak wennen is maar hij neemt het gewoon echt niet. Ik moet even volhouden maar doe dat een stuk makkelijker als ik weet dat ik er goed aan doe. Want misschien geef ik hem iets wat hij niet nodig heeft? Maar wat is het dan wel? De medicijnen tegen reflux doen immers ook niets. Overdag is er gewoon rust en regelmaat. Is er misschien iemand die dit verhaal herkent? Een hysterisch kindje 's nachts tegenover een relatief vrolijk mannetje overdag? Maakt ook niet uit waar hij slaapt (in eigen kamer, bij mij, bij mijn ouders). Na 6 maanden ben ik nu wel echt op aan het raken na al die slapeloze nachten. Het is killing om dat te zien bij je kleintje en ik vind het helemaal erg dat de doktoren ook gewoon geen idee hebben. Op mijn blog staan de verhalen uitgebreider, voor de mensen die misschien iets herkennen. Hoop het zo! Zit nu echt met mijn handen in het haar en sta gewoon huilend naast zijn bed omdat ik het echt niet meer weet.
Ik zou ook niet aan reflux denken...dan zou je overdag ook wel wat merken. De medicatie tegen reflux duurt vaak 2 weken voordat je wat merkt he. Erg lastig hoor. Wat wordt er aan de piepende ademhaling gedaan? Ben je er wel eens bij gebleven om te kijken wat er vooraf gaat aan de paniek?
Voor de piepende ademhaling kreeg ik Ventolin omdat dat het geval was toen hij zo verkouden was. Voor nu vond ik het over maar de osteopaat vond nog steeds dat hij kortademig was. Heel vreemd, want de dag daarvoor heeft de kinderarts geluisterd en die vond niks raars. Ja, hij wordt gewoon uit het niets wakker, onrustig en dan schreeuwen. Vaak rond 2 uur; de laatste paar dagen zelfs om 11 of 12 uur. En soms weer om 4 uur. Er is geen touw aan vast te knopen.
Ik heb eerlijk gezegd ook niet zo'n hoge hoed van op osteopaten...zou eerder de kinderarts geloven. Je kan eens letten op de ademhaling als hij zich wat meer inspant, dan zie je gauw genoeg of er nog behoefte aan de ventolin is of niet. Ik ga je blog even opzoeken
Eerste stuk: Slapeloze nachten Tweede stuk: Dus toch reflux? Derde: It goes on & on Vierde: Bezoekje aan de kinderarts Vijfde: De osteopaat, alle diagnoses en meer… Het is een heel traject waar we in zijn beland en niemand die het weet. Ik schrijf alles op in de hoop logica te vinden, goede reacties te krijgen van bezoekers en op hoop van zegen dat íemand iets weet.
Je zegt dat een goede neusademhaling niet mogelijk is? Is hij altijd verkouden? Neusamandelen? Het kan bijvoorbeeld zijn dat de luchtweg door grote amandelen of grote hoeveelheid snot/zeer vergrote neusschelpen even dichtklapt als het ware tijdens de ademhaling. Daar kunnen ze erg van schrikken. Echter heb je het echt over langdurig ontroostbaar zijn...en dat is nou weer niet noodzakelijk in dat geval....al kunnen amandelen wel aardig pijnlijk zijn. Zeker als ze huilen raakt het wat meer geirriteerd. Zie je voordat hij hysterisch wakker wordt dat hij aan het slikken is of iets dergelijks? Hier een dochter met ernstige reflux maar dat merkte je al zodra je haar wilde verschonen..dat was igg een stuk duidelijker. Heb je al nachtlampjes etc geprobeerd? Of in je armen laten slapen zodat je direct bij het wakker worden kan troosten? Weet dat het niet ideaal is hoor..maar werkte hier een stuk beter dan uren met een hysterisch kind te lopen. Ik las ook dat je ingedikte voeding geeft...doe je dit alleen met de laatste fles? Dit kan behoorlijke klachten geven bij sommige kleintjes. Als het alleen de laatste fles is zou ik die eens proberen weg te laten en normale melk te geven. Het osteopaat verhaal klinkt wel een beetje...tja...zweverig en niet geheel anatomisch en fysiologisch verantwoord.. Ik ben met mijn dochter ook 3 keer geweest...er kwam te veel onzinnigheid uit om het nog ook maar enigsinds aannemlijk te vinden. Ook werd mn dochter er echt niet gelukkiger van. Mijn dochter was een huilbaby door de reflux..daar kwam direct al als eerste reactie van de kinderarts dat ik als het me te veel werd haar mocht laten opnemen om zelf even bij te kunnen komen. Kun je niet een nachtje in het ziekenhuis verblijven zodat ze met je mee kunnen kijken? Hoe gaat het met prikkels overdag? Mijn dochter heeft dat echt volledige hysterische nu ook nog s nachts...maar alleen als er overdag te veel prikkels zijn geweest. Ik ga nog even verder nadenken voor je..
Even op je vragen: Hij is nooit verkouden eigenlijk. Amandelen zijn niet gecheckt. Dit verhaal kwam van de osteopaat maar er reageert een huisarts in de comments die het verhaal wetenschappelijk ontkracht... Hij slikt wel veel als hij wakker wordt, vandaar dat er over reflux getwijfeld wordt en de voorgeschreven medicijnen. Toch heeft Zantac niks gedaan en doet Omeprazol vooralsnog ook helemaal niks. In mijn armen slapen doet 'ie vrij regelmatig. Veel sinds zijn geboorte. We proberen vaak zijn eigen bed maar hij eindigt altijd weer bij mij. Ingedikte voeding de hele dag door. Friso Comfort met johannesbroodpitmeel. In al zijn flessen. Prikkels is het ook niet. Ik werk thuis en hij is dus ook continu thuis in een rustige omgeving. Nachtlampje, muziekje, licht aan, donker, licht, slaapzak, geen slaapzak, inbakeren, etc. Alles al gedaan. Het is echt heel erg zoeken en we weten het gewoon echt niet... Opnemen ga ik vragen. Heb dinsdag een belafspraak met de kinderarts en dan moet ik alles maar weer bespreken.
Reflux zou je naar mijn idee ook echt overdag moeten merken...heb nog nooit gehoord dat ze er overdag helemaal geen last van hebben maar s nachts opeens wel...maar uitzonderingen zijn er altijd. Het slikken is alleen s nachts? Ik neem aan dat de ontlasting en dergelijke allemaal goed is? Oren zijn nagekeken? Merk je verschil met ingedikte voeding of normale voeding? Al je geen verschil merkt is er ook geen reden om daar mee door te gaan he. Probeer er in iedergeval niet tegen te verzetten. Ga gewoon mee in de tijden dat hij wel slaapt. Overdag slaapt hij wel goed..ga dan zelf ook even liggen. Dat is de enige manier om zelf ook maar enigsinds aan je slaap te komen. Mijn dochter ging pas goed slapen toen ze een jaar en een week oud was...weet precies wat je voelt (al sliep ze overdag ook nooit). Een slaapprobleem zo kort na de geboorte al lijkt me ook vrij bijzonder. maargoed...uitzonderingen he.. Ik zou in iedergeval ook de amandelen even goed laten nakijken..dat kan nog een aardige boosdoener zijn.
Ik vraag me af: word hij wel stil als je bij hem bent of blijft hij dan ook huilen? Reflux en die andere dingen moet je ook overdag merken. Gek dat hij overdag wel slaapt .. slaapt hij nog bij jullie op de kamer?
Ontlasting is allemaal goed en alles is nagekeken. Wat betreft voeding doet hij het goed op Friso Comfort. Hij spuugt in ieder geval minder. Niet dat dat heel veel was, maar dat dat minder is, is mooi meegenomen. We hebben de overstap gemaakt omdat hij regelmatig krampjes had toen hij zo klein was. Amandelen gaat even op mijn lijstje, dankjewel! Ik moet inderdaad mee gaan even in zijn ritme en overdag gaan slapen maar omdat ik ook thuis werk is dat enorm lastig. Ik ben dus echt gebroken momenteel maar hoop dat er heel snel een oplossing komt.
Hij wordt stil als ik rondjes ga lopen maar zodra we weer gaan liggen wordt hij weer hysterisch. Soms is hij binnen 10 minuten stil en soms pas na een uur. Vannacht was het zelfs pas na 1.5 uur. Na zijn laatste fles leg ik hem in zijn bedje maar zodra hij hysterisch wordt val ik vaak met hem in slaap in ons bed. Maar evengoed wordt hij daarna gewoon wakker en is hij weer over zijn toeren terwijl hij tussen ons in ligt. Dus waar hij ook ligt; ook dat werkt niet.
Werk je thuis als in eigen bedrijf of voor een baas? Misschien ouderschapsverlof of vakantie opnemen? Heb je familie die je even 2 nachtjes kan laten bijkomen? Of kan je man even de nachten overnemen dat jij ergens anders slaapt? Ik heb het ook nooit kunnen doen hoor. Maar het kan je wel enorm helpen
Heb je hem tijdens het lopen rechtop of liggend? Als je hem al lopende langzaam platter gaat houden..komt dan de paniek meteen op?
Met lopen heb ik hem rechtop en zodra we naar bed gaan ook. Maar zodra ik de kamer in loop en hij het idee al heeft dat we eventueel kunnen gaan liggen schrikt hij al en wordt hij weer hysterisch. Dacht eerst dat hij bang voor het donker was maar dat is het ook niet na hem zelfs met licht aan te hebben laten slapen. Uiteindelijk krijg ik hem wel plat, op mijn borst, en dan valt hij weer in slaap. Ik werk voor mezelf, heb eigen websites waar ik van leef, dus even offline kan helaas niet. Maar mijn ouders willen hem soms wel nemen gelukkig. Toch vind ik deze nachten meer slopend in de zin van 'waarom weten we het niet' dan dat ik echt supermoe ben. Doe het gelukkig overdag wel rustig aan. Eind van de maand op vakantie met mijn ouders en die kleine dus dan hopelijk even bijtanken en hem soms bij opa en oma op de kamer brengen alhoewel ik hopelijk dan al een oplossing heb. Het is zo pijnlijk dat gekrijs. Dat kan echt geen aandacht meer zijn en duidt op pijn...
Hier een kindje dat bijna precies hetzelfde heeft gehad een tijdje terug. Is jullie kindje een buik slaper? Hier is het "ineens" op gehouden nadat ze medicatie kreeg (pufjes) ze was 's nachts erg benauwd en als je op je buik ligt al helemaal waardoor als maar bleef krijsen in de nacht en over dag nergens last van. Ik weet niet of ik er overheen gelezen heb maar misshien een bloed test doen? misschien een infectie of virus? Kan het ook gewenning zijn "van als ik huil, haalt mama me eruit?
Geen buikslaper eigenlijk maar misschien wel benauwd. Dat komt weer overeen met de diagnose van de osteopaat. Wat betreft gewenning; dat lijkt me niet aangezien het al sinds dag drie het geval is. Dan hebben baby's dat besef toch helemaal niet? Ik heb het opgenomen qua geluid en het is zo, zo hard krijsen en overstuur, dat zoek ik absoluut niet achter aandacht. Dat heeft hij overdag weleens maar dat huiltje ken ik nu heel erg goed... Bovendien slaapt hij ook heel vaak bij ons en wordt hij ook hysterisch wakker. En dan is hij dus al bij mij. Letterlijk op mijn borst.
Dat heeft hij slechts een weekje gehad toen hij erg verkouden was en een piepende ademhaling had. Sindsdien vind ik hem niet meer piepen, alhoewel de osteopaat anders vertelde. Maar de kinderarts heeft hem de dag ervoor nog onderzocht en hoorde niks raars op zijn borst. Vage situatie dus. Heb wel ventolin liggen nog. Eens proberen 's avonds voor het slapengaan eventueel?