Dat ze op je dak komen. Nee flauw grapje, dat je een erkend installateur hebt. En niet de hoofdprijs betalen!! Onze buren hebben 8000 euro betaald voor 8 mono perc panelen, terwijl de overburen ook 8000 hebben betaald voor 16 full black panelen met optimizers van solaredge... Ook kiezen voor een hybride omvormer , dan kan je er in de toekomst een accu op aansluiten.
Opletten of de hoeveelheid wel op 1 groep past in je groepenkast of dat er een extra groep aangelegd moet worden
Vooral meerdere offertes vergelijken en wat je krijgt voor wat je betaald wij krijgen eind deze maand de panelen en hebben ook heel veel vergeleken.
Weet je zeker dat je zonnepanelen wilt en geen zonnecollectoren, of een combi. Voor ons is het door ons verbruik (groot huis met vloerverwarming) interessanter om collectoren met een buffervat te nemen dan zonnepanelen. Door de ligging is het rendement van de zonnepanelen niet optimaal en collectoren schijnen (pok tegenwoordig nog) minder zon nodig te hebben.
Je krijgt maar 1 keer de belasting terug. Als je er later bij laat leggen krijg je geen btw voordeel meer. Dus bedenk ook even wat er op korte/middellange termijn nog aan zit te komen, en laat eventueel iets meer leggen dan nu direct noodzakelijk. (als je al weet dat je over 3 jaar een elektrische auto wil en zelf wil opladen, of van het gas af wil bij het een of ander)
Zorg dat de factuur van de panelen op dezelfde naam komt te staan als die op het energiecontract. Was nodig om te btw terug te kunnen vragen (weet niet of dat nu ook nog geldt trouwens)
Volgens mij wel. En dat hebben wij nu idd. We hadden er al op het huis liggen. Nu er nog extra op het garagedak (om het extra energieverbruik dat we hebben door de aanschaf van een warmtepomp en een warmtepompboiler) maar geen btw teruggave meer.
Nou dit inderdaad...gaat wel een paar maanden duren, toevallig vandaag contact gehad met de partij die ze bij ons gaat leggen. De orders die er al liggen staan op november, exacte datums worden al niet meer gegeven. Ik zie ze ergens februari wel ofzo (onze offerte goedkeuring was tussen wal en schip gekomen). Incl complete vernieuwing meterkast zitten wij met 9 panelen a 370 op de net 7k. Ze hebben allemaal eigen optimisers. Geloof geen hybride omvormer (moet ik nog ff nakijken) maar vind dat wel een goed idee. Je kan alvast uitsluiten of je wasmachine wandcontactdoos in zn uppie op een groep zit, scheelt je dat vast uitzoeken.
Ja is nog steeds zo, tenzij ze de BTW van de panelen af gaan halen. Degene die de BTW gaat terugvragen (dus de factuurnaam en de naam op t energiecontract) moet vooralsnog ook geen ambities willen hebben om als ondernemer te gaan starten de eerste 5 jaar na aanvraag. Mocht je wel die ambitie/ jeukende handen hebben dan even gaan inlezen op die KOR regeling en hoe je t dan t beste aanpakt. Krijg je trouwens een nieuw energiecontract als je partner ipv jij als contracthouder komt te staan?
Dit was bij onze leverancier wel zo, maar dan zou de prijs per kWh dus ook meer dan verdubbelen omdat we dan een nieuw contract zouden krijgen (we konden het bestaande contract niet over laten sluiten). Bij ons stonden de namen gelukkig goed, maar om zo een nieuw contract af te moeten sluiten in deze tijden...
wij hebben het via vereniging eigenhuis gedaan. was een scherpe offerte en alles is via hun geregeld ook de btw teruggave, dus we hadden er ook zelf weinig werk aan.
Hij staat nu op mijn naam en historisch gezien ben ik degene die als zzp'er (erbij) aan de gang zou gaan. Maar dan doen we dat maar gewoon ff niet of heeft dat gevolgen die ik tzt dan wel uitvogel. Kan zijn dat wij ze pas in t nieuwe jaar krijgen mocht de BTW er dan af zijn is t allicht weer een heel ander verhaal. De tariefsverandering ga ik maar niet opzoeken.