blauwe plekken

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Zonnebloem92, 6 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Mijn zoon is vandaag zoals elke vrijdag bij de opvang geweest, nu ging ik hem net verschonen en heeft hij ineens 9 blauwe plekken die hij vanmorgen nog niet had.
    Uiteraard heeft mijn zoon ook wel eens een blauw plekje als hij thuis is maar 9 op 1 dag? Nee dat nooit!
    Hij is te jong om in bomen te klimmen of wat dan ook en aangezien hij gewoon nog in de baby groep zit is het erg kindproof en zou ik niet weten waaraan hij zich zo zou moeten bezeren.
    Ik weet niet goed wat ik moet denken, wat zouden jullie doen /denken in zo'n situatie?

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik zou even horen wat ze te zeggen hebben. Iig even foto's er van maken.

3. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Misschien is hij wel een aantal keer tegen een tafel aangebotst of zo. Ik zou me er niet direct druk om maken.

4. mbeekje

mbeekje Bekend lid

9 jan 2012
    725
    1
    18
    Werk als sociaal pedagogisch hulpverlener en passi
    Groningen
    Onze zoon is bij de opvang een echte wildebras. druk aan het spelen en een echte jongen. Hij komt a,tijd wel met een aantal blauwe plekken thuis ook op plekken dat je denkt hoe krijg je het voorelkaar. Vaak kan hij goed duidelijk maken al bij het ophalen dat hij zich auw heeft gedaan en waar. Ik zou me er in eerste instantie niet gelijk druk om maken.

5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.283
    16.685
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Misschien heeft die ergens klem gezeten.
    Onze jongste had met 10 mnd ineens hele blauwe scheenbenen terwijl ze nog helemaal niets ondernam.
    Achteraf bleek dat ze tijdens het draaien in de box met haar beentjes klem had gezeten tussen de spijlen.
    Was ook verklaarbaar.

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    #6 Averlhach, 8 feb 2015
    Laatst bewerkt: 8 feb 2015
    Waar zitten de blauwe plekken?

Knieen, schenen, ellebogen, heupen, wervelkolom, voorhoofd of onder de kin zijn plekken waar blauwe plekken als logische plek worden ervaren.
    Ergens tegen aan lopen, kruipen, vallen etc zorgt al snel voor blauwe plekken.

Verdachte plaatsen zijn;
    Binnenkant oogkas
    Zachte wanggedeelte
    Romp
    Bovenarmen of benen
    Billen of genitaliën
    Achter het oor
    Onderste deel rug
    Bovenlip en frenulum (bijv. bij geforceerd voeden).
    Een streep (mogelijke oorzaak: rand van een schoen)
    Tramrails (mogelijke oorzaak: een rietje)
    Een lus (mogelijke oorzaak: een riem of koord)
    Een herkenbare vorm , bijvoorbeeld de afdruk van een hand, vingers of tanden

Als je bang bent dat de blauwe plekken niet door je eigen kindje worden veroorzaakt, maar door een ander kindje of leiding, zou ik een 'dagboek' bijhouden. Opschrijven hoeveel plekken en waar en een foto met datum en tijd weergave (bij veel camera's kan je dit instellen zodat het op de foto zelf weergegeven wordt).

Merk je dat het regelmatig voorkomt kan je dit bespreken met kdv, je ha of bellen naar het amk. Vraag bij het kdv of ze een reden weten, soms is het heel verklaarbaar ;) Het amk kan ook advies geven, dus is niet alleen voor melding van vermoedelijke mishandeling. Een ha zal bij twijfel waarschijnlijk ook het amk bellen voor advies.

Niet elke blauwe plek is gelijk iets, mijn kinderen zijn soms bijna blauw, maar wel op de 'normale' plekken.

7. MuscleMe

MuscleMe Actief lid

16 feb 2013
    192
    3
    18
    NULL
    NULL
    ik zou gelijk het kdv bellen en vragen of hun weten hoe die daar gekomen zijn.

8. misa

misa Niet meer actief

Waar zitten die blauwe plekken dan? Op een gegeven moment gaan ze een leeftijd krijgen dat ze onbenulliger worden. Mijn zoontje heeft er altijd veel gehad, vooral op de benen/schenen/knieen.

Ligt er heeeeel erg aan waar hij ze heeft, anders zou ik niet gelijk naar het kdv gaan maar het aankijken.

9. flowersoflove

flowersoflove Bekend lid

15 nov 2013
    811
    0
    16
    Kinderopvang
    Ik zou het even aankijken, je zou wel de volgende keer bij de opvang even kunnen polsen: 'goh, ik zag dat ... ineens heel veel blauwe plekken had, weten jullie waardoor dat komt?', zonder meteen met de vinger te wijzen. Desnoods gooi je het op het feit dat je je zorgen maakt over dat hij zo snel blauwe plekken krijgt of iets in die richting, mocht je het lastig vinden om er over te beginnen.

Verder sluit ik mij aan bij bovenstaande reacties, hou het even bij met evt. foto's.

10. misa

misa Niet meer actief

Hoe gaat het met de blauwe plekken? Nog vaker wat ontdekt? Enben je nog op het kdv navraag wezen doen?

Deel Deze Pagina