Hallo, Ik heb vorige week mijn Mirena laten verwijderen en heb wat vragen over wat te doen en te laten. Er zijn allerlei adviezen rondom voeding/ roken/ drinken/ saunagang etc. voor zwangere vrouwen. Ik zou graag willen weten wat jullie adviseren voor vrouwen die zwanger willen worden. Mijn huisarts adviseerde namelijk om ook in de periode van je cyclus vóór je eisprong ook niet te drinken omdat dat de ontwikkeling van je eitje negatief zou beïnvloeden. Is dat dan ook bij bepaald voedsel zo? En zou ik dan nu ook de sauna moeten mijden? Sommigen zeggen: ja, maar misschien duurt het jaren voor je zwanger bent en dan heb je jezelf al die dingen ontzien. Maar mocht ik toch in een bepaalde cyclus zwanger wordt, is het toch goed voor het eitje/ vruchtje dat ik die zaken heb gelaten? Kortom: is het slim om alles wat zwangere vrouwen moeten laten als 'wenszwangere' ook te laten? Of is dat niet nodig? Maakt het moment in je cyclus (voor/ na de eisprong) uit? Voor mij persoonlijk gaat het dan om: - sauna - voedsel dat wordt afgeraden voor zwangeren - medicatie dat wordt afgeraden voor zwangeren (mijn huisarts adviseerde te stoppen met mijn medicatie tegen astma, zodra ik weet dat ik zwanger ben. Is dat niet wat laat?) Bedankt alvast!
HOi janneke, HEt ideale zou inderdaad zijn om als een zwangere te leven als je zwanger wilt worden. Dus roken en drinken is verstandig om telaten. Je hoeft ip pas op je eten te letten als je een positieve test in handen hebt gehad en ook de sauna hoef je pas na een positieve test mee op te passen. Het is prima om te stoppen met je astma medicatie als je weet dat je zwanger bent maar als dit voor jezelf niet prettig voelt kan je altijd over gaan op een middel dat wel mag in de zwangerschap of probeer af te bouwen. Imke