ex-kankerpatient en nu zwanger

Discussion in 'Gezondheid' started by Athina, Nov 28, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Even nieuwsgierig,
    zijn er hier meer meiden die ook kanker hebben gehad en hiervoor behandeld zijn met chemo en/of bestraling? Ik vroeg me namelijk af of dat een reden was voor extra controles of iets dergelijks? Vanwege mogelijke late effecten ofzo?
    Enerzijds denk ik van niet, hoewel de chemo wel mijn vruchtbaarheid had kunnen beinvloeden ben ik nu toch op de natuurlijke manier zwanger geraakt, dus blijkt er voorlopig niets aan de hand te zijn. Maar misschien zie ik iets over het hoofd ;) ?

groetjes athina

2. conny75

conny75 Fanatiek lid

Jan 18, 2007
    1,881
    0
    0
    tilburg
    Hoi Athina,

Ik heb geen kanker gehad maar ik heb de ziekte van crohn, ik heb daarvoor chemo gehad om de celdelling te stoppen en omdat ik heel veel poliepen in mijn dikke darm had. Ze hebben de dikke darm verwijderd en toen moest ik nog drie maanden door gaan met de chemo.
    Ik loop onder controle bij de gyn omdat ik ook geen anus meer heb en via een keizersnede moet bevallen. Ook loop ik bij hem omdat ik een verhoogde kans heb op een bbz en ze mij elke 2 weken willen zien om te kijken hoe ik op de zwangerschap reageer ivm infecties, vermoeidheid en bloeddruk.
    Je kan het even met je behandelend arts overleggen, of de internist die de chemo begeleid heeft. Bij mij vonden ze de medicijn gebruik in het verleden geen probleem, bij mij is het meer de littekenvorming in mijn buik en de crohn.

Heel veel succes met zwanger worden,
    knuffel
    conny

3. conny75

conny75 Fanatiek lid

Jan 18, 2007
    1,881
    0
    0
    tilburg
    Sorry ik zie nu pas dat je al zwanger bent, van harte gefeliciteerd.

knuffel
    conny

4. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Bij jou is er lichamelijk dus ook veel meer aan je 'gesleuteld' waardoor je dus extra controles hebt.. Mijn internist heb ik het weleens aangegeven dat we zwanger wilde worden, maar die reageerde daar verder nooit zo op. Vandaar dat ik ook niet zo heel ongerust ben ofzo, maar ik vraag het me wel af... Nouja, misschien zegt de vlos iets bij de intake..

5. Premama

Premama Actief lid

Jul 19, 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ken je het TV programma "Een goed begin" van de EO? Daarin komen ook wel eens verhalen voor van vrouwen die kanker hebben gehad en nu zwanger zijn. Wellicht kun je via hen info krijgen...
    www.eo.nl/eengoedbegin.

Gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens!

6. eerlijkbeertje

eerlijkbeertje Bekend lid

Oct 10, 2007
    686
    0
    0
    Friesland
    hallo ik heb 2x leukemie gehad....ben er nu helemaal van genezen!heb bestraling en chemo`s gehad en had fifty fifty op een zwangerschap ben nu zwanger van ons 2e wondertje.ik hoef daar bij geen extra controles wel ga ik 1x per naar de late effectenklliniek in het amc en dan word ik weer van top tot teen onderzocht...

7. eerlijkbeertje

eerlijkbeertje Bekend lid

Oct 10, 2007
    686
    0
    0
    Friesland
    en nog van harte gefeliciteerd met je zwnagerschap geniet ervan zou ik zeggen!

8. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    bedankt eerlijk beertje voor je reacties, woow, je 2e alweer joh :) gaaf hoor. Maar dus geen extra dingen, fijn om te horen. En zeker omdat je via de PLEK gecontroleerd wordt, die hebben dan ook echt ervaring met de late effecten.
    bedankt!

Share This Page