Wie heeft een gerookte/whitewash eikenvloer?

Discussie in 'De lounge' gestart door Inge88, 28 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Wij gaan misschien een huis kopen waar een eiken vloer in ligt. Deze heeft al een whitewash gehad maar wij willen hem graag grijzer. Ons werd aangeraden dan te schuren, roken en een whitewash er over heen te doen.

Ik ben erg benieuwd of hier iemand is die dat heeft? En wij willen het denk ik laten doen en zijn erg benieuwd wat dat dan ongeveer zal kosten, kan hier niets over vinden op google!

2. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.779
    1.131
    113
    Vrouw
    Wij!! Toen wij dit huis kochten 2 jaar geleden lag er al een houten vloer in, alleen erg donker! Vonden wij niet mooi, dus laten schuren en whitewashen!

We konden de verhouding wit/grijs zelf bepalen. Hij heeft dus ook een vleugje grijs. Wij wilde dit niet te opvallend.
    Moet eerlijk zeggen dat ik geen idee meer heb wat dit kostte.

En....nu lijkt het er houtworm onder te zitten :( Dus daar komt maandag iemand voor!
    Zal eens kijken of ik een foto kan vinden waar je een stukje vloer op ziet!

3. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Hadden jullie de vloer niet gerookt? Want dat is dan wat wij ook willen doen. Jammer dat je de prijs niet meer weet!

Geen dames verder met een gerookte eikenvloer afgewerkt met een whitewash??

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ja, hier ook.

Maar wat is roken???

Hoe ga je de whitewash erop zetten: wax of olie/zeep?

Iig van de laatste hoef je dus niet te schuren, dan ga je hem reinigen, olieën in de witte olie en dan net zo lang zepen met witte zeep tot hij naar je zin is!

Met wax zie je altijd strepen, heel lelijk vind ik dat!

5. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Roken van Eiken Vloeren

Europees Eiken Vloeren kunnen worden gerookt. Amerikaans Wit eiken vloeren niet. De reden hiervoor is dat er voor het roken van eiken vloeren looizuur nodig is in de eiken planken. Bij Europees Eiken is dit het geval.

Door het roken krijgen de eiken vloeren een licht tot donker bruine kleur. Roken wordt gedaan met een Amoniak verbinding. De chemische reaktie tussen het looizuur in de eiken planken en het Amoniak kleuren de planken. Hoe langer dit proces plaats kan vinden, hoe dieper bruin de kleur van de eiken vloer gaat worden. Zo spreken we van enkel gerookt en dubbelgerookte eiken vloeren.

Het hierna behandelen van de gerookte eiken vloeren met bijvoorbeeld naturel olie of met olie met een kleurpigment geeft een diepere meer intensievere kleur aan de eiken vloeren.

Bron: Eiken Vloeren roken, logen, borstelen of white wash eiken vloeren

Met ammoniak dus. Daarna heb ik me laten vertellen dat de vloer met olie bewerkt moet worden en als we een grijze vloer willen dan moet dat whitewash olie zijn? Nou kun je dat zelf doen mar ik ben als de dood dat we de hele vloer verknallen! Maar ik kan ook geen prijsindicatie vinden voor het laten roken en whitewashen van de vloer..

Deel Deze Pagina