ik zat me iets af te vragen. hier is het vrij normaal om te zeggen dat de winkel (snackbar visboer etc etc) "los" en "dicht" is nu word ik dus altijd gecorrigeerd door mijn schoon moeder dat ik het niet goed zeg en dat ik dus "open en gesloten" moet zeggen. mijn inziens kan het toch allebij hier word het door iedereen zo gezegd? hoe zeggen jullie het? ik zet er een poll bij met meerdere keuzes
ik herken het van mijn man (geboren en opgegroeid in Drenthe) en ik vind het niet correct... hetzelfde geldt voor de vraag: waar heb je dat weg? ik zeg dan altijd dat ik niks weg gehaald heb, maar gewoon gekocht
Mijn partner ( oorspronkelijk een drent) zegt los en ik ( een westfries) zeg open. Ik denk dat dit een dialect uitspraak is uit het oosten.
Ik zeg ook vaak los (Duiven...) Maar mijn vriend zegt dan vaak: nee het is open. Zoals: zet het raam eens los. En ik zeg ook wel eens: zijn de winkels al los. Volgens mij is open wel het juiste woord. Maar wat je zegt: hier in deze omgeving is het normaal om los te zeggen.
De winkel is open of de winkel is dicht. Ik dacht altijd dat los uit Twente kwam, maar blijkbaar komt het uit Drenthe.
Nou, in mijn ogen is een winkel 'los' als die niet meer 'vast' staat aan de grond (want wat is de tegenstelling van 'los'?) Hier zeggen we dus 'open' en 'dicht'.
Ikzelf zeg ook Los en Dicht.. maar het is geen correct nederlands.. Hier in dit deel van het land (noord-oost-brabant) hoor je het veel, maar het moet zijn de winkel is open en gesloten..
Ik heb eigenlijk nooit ervan gehoord om te zeggen dat de winkel ''los'' is. Ik zeg altijd open. Dicht zeg ik dan weer wel maar ook gesloten.
Hier een oud-gelderlander. (nu in de randstad) Bij mij is ook alles los ramen, deuren, winkels. Ik probeer mezelf te verbeteren nu, wil eigenlijk niet dat de kleine het straks over gaat nemen. Alhoewel.. misschien goede reden om dan maar terug te verhuizen Net als wezen en zijn. Ik zeg steeds dat kan wel zo wezen euh zijn.
mijn man zegt altijd (fries): ik ga op bed. Ik zeg: Ik ga naar me bed mijn man zegt tegen een vlieg: muggen en ik zeg dan vliegen. Een mug die steekt zegt mijn man:het is een neef ook zo iets vreemds.. zo zie je maar weer over al is het anders in het land
Zo is "afgewerkt zijn" in Brabant ook zooooooo fout. Je bent dan klaar met werken. Hihihihi, die gebruik ik zelf ook altijd