Even een vraagje. Vanacht is mijn oom overleden. Vrij plotseling. Nu hebben wij een vrij goede band, echter zien we mekaar niet dagelijks ofzo. Met verjaardagen, bijzondere dingen etc. We hebben wel veel contact (vooral als neven en nichten onderling). Mijn dochter 'kent' mijn oom wel maar of ze door heeft dat hij er niet meer is, is de vraag. ze zal ook niet mee gaan naar de crematie. Nu is mijn dochter nog maar 20 maanden. 'Moet' ik er iets mee? haar iets vertellen of gewoon maar laten voor wat het is? Vraag me af wat ze er van begrijpt en ze zal hem niet 'missen' zoals wij, of zoals ze oma of opa zou missen ofzo. Dus, wat is wijsheid? ik neig een beetje naar niks vertellen en maar zo laten eigenlijk...
Gecondoleerd. Ik zou ook niets vertellen. Het is zo abstract. Als ze naar hem vraagt ofzo zou ik wel iets zeggen van 'hij is weg en komt niet terug' of 'hij is in de hemel' nou ja, iets wat bij je past. 2 maanden geleden is mijn schoonvader overleden, toen we daar thuis waren vroeg mijn oudste dochter wel naar hem, ik heb toen gezegd dat dede bij opa is (mijn vader is 3 jaar geleden overleden). Ik wil er niet over liegen (sommige familieleden zeiden bijvoorbeeld, ja dede komt straks weer thuis, dat soort dingen zeg ik pertinent niet) maar er vooral ook niet iets zwaars van maken, dat begrijpen ze toch niet.
Vergis je niet in wat kinderen oppikken en weten. Mijn nichtje heeft in haar korte leven oma en papa verloren. Beide zijn in ziekenhuis overleden. Voor haar gevoel overlijd iedereen die in het ziekenhuis komt te liggen. Ook heeft ze het over beide nog regelmatig. Beide zijn een sterretje geworden. In de winter is ze helemaal door het dolle heen, want dan zijn oma en papa er elke avond. Even zwaaien voor ze gaat slapen. Ik zou het daarom wel altijd vertellen. Gewoon vertellen dat die meneer niet meer komt, omdat hij is gaan slapen en niet meer wakker wordt omdat hij een sterretje is geworden.
Gecondoleerd. Ik zou er voor kiezen om er niks over te zeggen. Mocht je dochter er opeens naar gaan vragen kan je het altijd nog uitleggen, op een manier die voor jou prettig is.
Thnx meiden, Laat het denk ik ook maar voor wat het is. Mijn oom staat natuurlijk ook weer verder weg van haar dan als het haar oma of opa zou zijn natuurlijk. Als ze er naar vraagt zal ik eerlijk zijn en er niks zwaars van maken, dat vind ik ook niet nodig. Mijn zus heeft het haar dochter wel uitgelegd maar die is al 3, das toch heel anders. Bedankt in ieder geval! x
Gecondoleerd! Ik zou er wel wat van zeggen en idd niet iets zwaars van maken.ik zou trouwens nooit zeggen dat iemand is gaan slapen en nooit meer wakker word want je wil niet dat je kind bang word om te gaan slapen. Maar Zo'n onderwerp is altijd lastig!