nieuw konijnenhok even een tip wbt bodem

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamavaneen2e, 5 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamavaneen2e

    Mamavaneen2e Bekend lid

    2 dec 2013
    526
    0
    0
    wij hebben een nieuw konijnenhok en zijn nu bezig met in elkaar zetten ervan. nu kan het dak niet open de bodem kan er uitgeschoven worden nu zeggen ze erg makkelijk met verschonen. maar zo maklijk lijkt me dit niet aangezien wij altijd heel veel stro hebben liggen en dat dus niet door het gleufje past.

    zou je als bodemedekker ook alleen van die korrels voor in de kattenbak kunnen doen? ipv stro en zaagsel?
     
  2. mamavane

    mamavane Bekend lid

    27 jan 2011
    687
    21
    18
    kan wel denk ik..........Maar kan je niet eerst via het deurtje de dikste laag stro etc eraf scheppen, en dan de la eruit schuiven zodat je het verder schoon kan maken? Zo deed/doe ik dat hier ook altijd
     
  3. Juffie26

    Juffie26 VIP lid

    24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Nee dat zou ik zeker niet doen!! Dat eten ze op en is totaal geen bodembedekker voor dieren als konijnen.
    Ons konijnenhok kan ook niet open aan de bovenkant maar ik neem toch aan dat je wel een deurtje erin hebt aan de voorkant?
    Ik trek de lade er nooit uit zet de deur open van het hok en pak zo alles eruit en maak het schoon. De lade haal ik er dan pas uit als ik alles eruit gepakt heb en maak die dan schoon.

    Je kan je konijnen echt niet op kattenbak korrels zetten, het idee al ;):$ beetje raar het zijn niet voor niks kattenbak korrels. Daar vinden je konijnen toch in de winter totaal geen warmte in! Konijnen moeten altijd ten alle tijden onbeperkt hooi kunnen eten en geen kattenbak korrels geranandeerd dat ze die gaan opeten. Echt niet doen hoor!

    Ik hoop dat je wel twee konijnen hebt een konijn alleen is echt heel erg zielig namelijk ook al zegt de dierenwinkel van niet. Die geven het meest waardeloze advies want een konijn alleen is echt enorm zielig!
     
  4. nanni1996

    nanni1996 Fanatiek lid

    23 jul 2008
    3.631
    320
    83
    Wij gebruikte beukensnippers, ideaal
     
  5. Roosje83

    Roosje83 Fanatiek lid

    4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Wij gebruiken in de poepbak voor de konijnen geperste houtkorrels. Kattenbak korrels zijn erg gevaarlijk, die eten ze op, en zetten uit als ze vochtig worden, dit zal dus de maag en darmen helemaal gaan verstoppen.

    In het nachthok bovenin ons hok hebben wij geen stro, 1 van onze konijnen is allergisch voor stro, op advies van de dierenarts gebruiken wij daar hennepvezel gemengd met katoenvezel voor de warmte. Maar van stro kunnen ze een veel lekkerder holletje enz maken, dat is zeker in de winter aan te bevelen. Als ons konijn geen allergie had gehad hadden wij dus ook gewoon stro gebruikt.
    ook hebben ze in de hooiruif altijd onbeperkt hooi beschikbaar om te eten.
     
  6. Nijntje01

    Nijntje01 Fanatiek lid

    2 dec 2012
    3.407
    366
    83
    Zuid-Holland
    Bij mij kan het dak wel open en ook kan de la eruit, maar ik maak het gewoon schoon door de voorkant open te doen. Met een stoffer en blik schuif en schep je alles er zo uit.

    Ik zou in de winter als het vriest wel echt stro gebruiken, anders is het echt te koud.
    Verder zou ik geen zaagsel gebruiken, omdat dit erg stoffig is en schadelijk kan zijn. Ik gebruik hennepvezel (aubiose of hemperade). Dit is niet schadelijk en in een grote verpakking nog goedkoper ook.
     
  7. ukkie1985

    ukkie1985 VIP lid

    27 mrt 2012
    6.134
    0
    0
    Hier een heel jaar kattenbak vulling gebruikt en ze heeft er nooit van gegeten. Daarboven een laag stro uiteraard.

    nu hebben we houtsnippers. Wrrkt ook goed. Maar de la van het hok ging na een half jaar al niet meer open. Denk door de regen ofzo dat het uit ging zetten icm warmte. Zit in ieder geval behoorlijk vast :(
     
  8. Mamavaneen2e

    Mamavaneen2e Bekend lid

    2 dec 2013
    526
    0
    0
    Uiteraard bedoel ik ook de geperste houtsnippsers die in kattenbak worden gebruikt en niet van dat grit

    Heb het nu gedaan zoals het oude hok maar zoek nog naar alternatief aangezien ik niet met stoffer en blik naar binnen kan (1klein deurtje)
     
  9. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze konijnen die we binnen hadden, zaten altijd op die geperste houtkorrels voor de kattenbak. Gaat prima. Voor de buiten-nijnsels gebruikten we vlas. Lekker goedkoop ook! 's Winters legde ik daar wel een laag stro op. Overigens zaten die eigenwijze mormels van mij echt zelden in hun nachthok in het stro of in de andere schuilplekken die ik 's winters voor ze maakte. Meestal zochten ze de minst beschutte plek op. ;) Ik maakte me in het begin wel zorgen over buitenkonijnen en vrieskou. Maar daar was ik snel van genezen hoor.
     
  10. Vagans

    Vagans VIP lid

    13 aug 2010
    8.491
    0
    0
    Zwijndrecht
    Die geperste houtkorrels kunnen goed. In de winter ontkom je niet aan een lekkere stro laag. Ik vind die lades sowieso niet fijn werken.
     
  11. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    hier ook een hok met lade maar die haal ik er zelden of nooit uit. ik schep alles eruit en klaar. 1x in de zoveel tijd een grote schoonmaak en dan gaat de lade eruit. wel eerst alles eruit halen met stoffer en blik of met mn handen met plastic handschoenen aan.
     

Deel Deze Pagina