woningbezichtiging vraagje

Discussion in 'De lounge' started by snoopy2008, Nov 2, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. snoopy2008

Jul 23, 2008
    16
    0
    0
    kan iemand ons vertellen hoe dat in zijn werk gaat...
    moeten we hier voor al een bedrag betalen of is dit vrijblijvend.

We hebben al wel contact gehad met de bank over een hypotheek, dus we weten wel voor welk bedrag we wat kunnen kopen..

al vast bedank

tips altijd welkom

2. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,805
    4,191
    113
    Dit is gehhel vrijblijvend hoor. Wellicht een idee om een aankoopmakelaar in te schakelen?!

3. snoopy2008

Jul 23, 2008
    16
    0
    0
    het kling misschien heel dom maar als ik een aankoopmakelaar er bij betrek moet ik daar dan wel gelijk voor betalen ?
    we zijn namelijk pas nu voor het eerst begonnen en we moeten nog een beetje bekend worden op het gebied van huizen kopen en hoe dat allemaal moet.

of is het beter dat we een aankoopmakelaar in de hand nemen als we een huis gevonden hebben die we willen kopen?

sorry voor als het een beetje dom over komt..

4. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,805
    4,191
    113
    Ten eerste denk ik dat het heel erg belangrijk is je goed in te lezen en voor te (laten) lichten

Nee een aankoopmakelaar is niet bindend. Je betaald deze pas als je daadwerkelijk een huis koopt (een bepaald percentage van de aankoopprijs)
    De makelaar regelt voor jou de bezichtingingsafspraken, gaat met je mee naar de bezichtiging (hij weet immers precies waar je op moet leten) adviseerd je omtrent de woning en als je het huis wil kopen voert hij de onderhandelingen.
    Informeer gewoon eens vrijblijvend bij een makelaar in je omgeving.

5. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Als je meer over het hele proces wilt weten kun je ook eens kijken op de site van de vereniging eigen huis (www.veh.nl). Daar staat veel op en ze hebben ook uitgaves hierover waar veel in staat.

Mijn tips:
    - vraag de verkopend makelaar de oren van zijn hoofd als je gaat kijken.
    - Kijk overal (in de vaste kasten, kasten die blijven etc) je hebt als koper een onderzoeksplicht, maak daar dus ook gebruik van en vraag ook naar de staat van onderhoud en de staat van alle structurele dingen
    - als je een flat koopt, doe dan ook onderzoek naar de vereniging van eigenaren. Is die 'gezond', staan er dingen te gebeuren waar nog extra geld voor nodig is, komen ze vaak bij elkaar (zijn ze actief) etc
    - probeer door de inrichting heen te kijken, een verfje op de muur is zo gedaan. Houdt ook rekening met de keuken en de badkamer, wil je die nog opnieuw laten doen dan moet je daar wel budget voor hebben
    - bekijk een huis liefst 2 keer voordat je iets beslist het handigst is ook een keer als het rotweer is (dan schijnt de zon niet zo gezellig naar binnen en ziet een huis er heel anders uit)
    - kijk ook een beetje naar de buurt en bel desnoods aan bij de buren om wat dingen te vragen
    - bij een ouder huis is een bouwtechnische keuring wel verstandig, dan kunnen verborgen gebreken aan het licht komen

Oh, misschien overbodig, maar doe nooit zomaar een bod! Altijd onder voorbehoud van financiering en/of bouwtechnische keuring.

Succes met zoeken :)

6. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    is geheel vrijblijvend hoor.. daar betaal je niks voor, ook niet vooruit..
    Spannend he, voor het eerst kijken voor een huis? Het is wel heel erg belangrijk om je goed voor te laten lichten, zoals punten waar je op moet letten, wat je het beste kunt vragen om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de woning..

elk geval veel succes en veel plezier..

7. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,030
    1,852
    113
    Provincie Groningen
    Een aankoop makelaar betaal je inderdaad pas als je een huis koopt.
    Maar waarom zou je een aankoop makelaar nemen?
    Eigenlijk, als je je er een beetje in verdiept...kan je het best zelf.

8. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Nou, als ik het zo lees, kan ze er best eentje gebruiken.... (Niet verkeerd bedoeld hoor). Een aankoopmakelaar helpt je bijvoorbeeld ook goed te onderhandelen! Dat kan ook niet iedereen.

Bovendien kan een aankoopmakelaar ook een hoop gezeur achteraf voorkomen. Hij weet exact waar hij (of zij ;)) op moet letten namelijk en kan je eventueel behoeden voor een miskoop of een duurkoop.

Een goede makelaar kost je inderdaad geld, maar kan je ook een hoop geld schelen!

9. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,030
    1,852
    113
    Provincie Groningen
    Klopt het kan je een hoop geld schelen...
    Maar ik vind niet dat je zomaar klakkeloos maar naar een aankoopmakelaar moet luisteren.
    Als je een huis wilt kopen, zul je je in de woningmarkt moeten gaan verdiepen.

10. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    Het voordeel van een aankoop makelaar vonden we vooral dat ze alle info hebben over omliggende woningen (wanneer en waarvoor ze verkocht zijn), en ook over de woning zelf. Hier had de makelaar dit huis 15 jaar geleden ook al eens van binnen gezien. Ook hebben we de onderhandelingen laten doen, ze kunnen toch beter onderhandelen (vonden wij dan).

Vertel trouwens nooit aan je aankoop makelaar wat jullie maximum te besteden bedrag is.

11. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik bedoel dit niet persoonlijk, maar ik vind dit dus geen goed advies.

Het is helemaal afhankelijk van diegene die gaat kopen. Als je voor het eerst een huis gaat kopen, komt er behoorlijk veel op je af en eea kan behoorlijk verwarrend zijn.

Een huis kopen is zo gepiept, maar er komt zoveel meer bij kijken. Een beetje erin verdiepen is echt niet voldoende.

Wij hebben het ook zonder aankoopmakelaar gedaan hoor. Maar ik heb dan al eens eerder een huis gekocht en heb bij een makelaar gewerkt.

Mijn advies: heb je onvoldoende kennis van deze zaken en koop je voor het eerst: neem echt een aankoopmakelaar en schrijf al je vragen op.

Succes met de huizenjacht!

12. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

Aug 18, 2007
    1,383
    24
    38
    Info over de omliggende woningen kun je zelf ook allemaal opvragen via het kadaster, dus daar hoef je geen aankoopmakelaar voor te nemen. Wat niet wegneemt dat het een goed advies is hoor, een aankoopmakelaar in de arm nemen, helemaal als het je eerste koophuis is. Wij hebben voldoende mensen met kennis van huizen kopen in onze omgeving, maar anders hadden we het waarschijnlijk ook wel gedaan. Het is jammer dat makelaars over het algemeen zo ontzettend duur zijn, daardoor wordt de drempel vaak erg hoog om een aankoopmakelaar in te schakelen. Ik zou adviseren om goed rond te kijken wat elke makelaar vraagt en daarvoor biedt aan service, want het kan ontzettend veel schelen.

Wij hebben tijdens onze tweede bezichtiging trouwens iemand meegenomen die vaker met dit bijltje gehakt had. Daarbij hebben we alle kranen laten lopen, douche aan gehad, wc's doorgetrokken... allemaal dat soort dingen. Het is geen pakje boter, dus dan mag er ook wel wat tijd gaan zitten in een bezichtiging.

Share This Page