Wat is wijsheid?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamabri, 16 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamabri

mamabri Niet meer actief

Oudste zoon (word dit jaar 18) ging vandaag op kamp, had gisteren zijn kleding in een te kleine tas ingepakt, dus ik had een grotere gepakt voor hem en ging samen met hem die tas opnieuw inpakken. Kom ik onderin die tas, zie ik een pakje shag liggen met een aansteker. Na wat doorvragen van wie die was, gaf hij het toe (eerst ontkende hij dat het van hem was) hij rookte, af en toe en nog maar een maandje ;) (zegt hij, ik geloof dat niet zo, omdat ik een maand of 5 geleden af en toe een sigaret of 2 dacht te missen)

dat pakje heeft hij hier uit de kast gepakt van zijn vader, trouwens.

Nu is het zo, dat man en ik juist enorm zijn geminderd met roken, helemaal stoppen is nog niet gelukt bij mijn man, ik gebruik zelf de meeste tijd een elektrische sigaret een enkele keer een sigaret. Hij weet dus dat man en ik ons best doen om te stoppen, en weet dat wij dat beiden heel moeilijk vinden. Overigens roken wij buiten.

Ik ben dus ook niet boos omdat hij rookt (want dat doen we zelf ook wel en ja, ik weet dat dat niet gezond is, dus commentaar hierover is niet wenselijk ;);)) maar heb hem wel gezegd dat ik het erg jammer vind dat hij ermee gaat beginnen, terwijl hij weet hoe moeilijk het is er weer af te komen. Maar ik wilde hem niet stimuleren door hem dat pakje mee te geven en verbieden kun je het ook niet, hij wordt in november 18. Schoonmoeder daarentegen vond juist dat we zelf de shag voor hem moeten kopen, omdat het veiliger is dan iets van een ander aanpakken, je weet tenslotte ook niet wat er in zit. daar zit wat in, maar ik wil hem, zoals gezegd niet stimuleren.

HIj zegt zelf dat hij per direct ermee zou stoppen, maar goed, daar geloof ik ook niet zo in. Wat is wijsheid?

2. Amethist

Amethist Niet meer actief

Nou, ik zou iig niet meegaan met het advies van je schoonmoeder. Als hij perse wil roken, moet hij ook maar in zijn eigen rookwaar voorzien. Dat zou lekker zijn, dat jij even gaat betalen voor zijn rookverslaving. Je hoeft het echt niet te faciliteren.

Verder, tja, hij is 18, verbieden zal ongetwijfeld weinig zin hebben. Voor mij zou het denk ik een kwestie van accepteren zijn, onder protest dat wel! Maar wel aan de regels houden; buiten roken en zelf bekostigen.

3. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Ik snap niet zo goed waar je naar toe wilt? Je zegt het zelf al; verbieden kan je niet. Je hebt je standpunt duidelijk gemaakt en zou er zelf niet meer al te moeilijk over doen. Maar misschien doel je op iets anders?

4. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Nou ik ga m'n kinderen toch echt niet sponsoren voor shag of sigaretten...

En zo lang je niet over joints praat...heb nog nooit gehoord dat iemand het begaf na het aanpakken van een sigaret van een ander.

5. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Phoee lastig hoor.. ik heb zelf ongeveer 1 jaar stiekem gerookt (van 14-15 jaar). Daarna heb ik het eerlijk opgebiecht.
    Mijn ouders waren ook niet kwaad omdat ze zelf ook roken.
    Af en toe haalden ze een pakje voor me en zelf kon ik altijd en peuk draaien.
    Maar eigenlijk heb ik bijna altijd zelf mijn sigaretten gekocht van mijn bijbaantjes.

Vorig jaar ben ik gestopt met roken.

6. Liedx

Liedx Fanatiek lid

11 mrt 2013
    1.890
    404
    83
    Nederland
    Ik zou zeker niet naar het advies van je schoonmoeder luisteren, zou het zeker niet stimuleren.

Verder kun je er weinig mee denk ik. Verbieden werkt meestal averechts en hij heeft bot gezegd toch jarenlang het verkeerde voorbeeld gezien dus om hem dan iets kwalijk te nemen?

7. Ballie

Ballie Niet meer actief

+1 jammer dat hij ermee begint. Misschien toch nog een keer benadrukken en inderdaad zelf laten bekostigen, zou helemaal mooi zijn als jullie dat gingen betalen, dan wordt de drempel wel heel laag.

Succes voor jullie met stoppen!

8. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nou, misschien nog eens een gesprek hierover aangaan, het was gisteravond vrij laat en hij ging vroeg weg en is de hele week weg, dus dat kon nu niet echt. Je zou zeggen, dat weet je toch wel, maar hoe begin je zo'n gesprek. Kijk, sexuele voorlichting, geen probleem, maar wat zeg je in dit geval allemaal? Toen ik 14/15 was hadden ouders het daar gewoon niet zo over en ik vind het eigenlijk best heel lastig wat te doen. Om wat te noemen: wettelijk gezien mag hij bijv nog geen shag/sigaretten kopen etc.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Zorg dat alle tabak jullie huis uit is, jullie zijn nu toch al aan het stoppen. Hou het bij je electropeuk.
    Dan kan hij het ook niet meer stiekum pakken en voelt hij het in zijn portemonnee als hij zijn verslaving wil volhouden.

En ook al rook je zelf: flinke preek over hoe oerstom hij is lijkt me wel op z'n plaats.

En je schoonmoeder is niet goed wijs. Ik zou hem bij haar uit de buurt houden, straks gaat zij zijn verslaving nog financieren!

10. mamabri

mamabri Niet meer actief

He, DM, ik miste je al een tijdje!

Maar ik vind niet dat ik het kan maken om hem een preek te geven, terwijl wij zelf (nog) roken....toch? of wel?

Heb hem wel gezegd dat hij weet hoe moeilijk wij het zelf vinden en dat wij het liefst zouden willen dat we er nooit mee begonnen waren. En juist doordat hij dat weet van ons ik niet snap waarom hij ermee begint?

11. mumija

mumija Niet meer actief

Ik zou ook absoluut geen sigaretten gaan kopen voor hem hoor!
    Wacht het nog even af tot hij terug is van kamp, en bespreek dan hoe hij er nu tegenover staat (nu hij weet dat jullie het weten)...misschien is de lol er nu vanaf, nu het niet meer stiekem is, of is hij danig geschrokken.
    Ik zou wel laten merken dat je teleurgesteld bent. Dat mag hij best weten. Ook al rook je zelf: voor je kinderen wil je het toch niet hè. Ik begrijp dat wel.
    Verder zou ik het op zijn beloop laten en er niet teveel aandacht aan schenken, want dat werkt juist averechts denk ik.

12. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een electropeuk is net zo stom (het is toch roken en werkt verslavend).

Ik zou niet zeggen dat het stom is. Ik zou eerlijk de feiten vertellen en dan mag puberlief zelf uitmaken of het stom is, zou oud en wijs zal hij toch wel zijn.

En je kan wel het voorbeeld noemen van jezelf hoe f*cking verslavend het werkt en dat het zo moeilijk is om mee te stoppen!!!

Een kind wat iets van mij zou stelen en dan ook nog eens iets wat dodelijke longkanker veroorzaakt, zou dat met geen mogelijkheid mogen houden!

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    JUIST wel lijkt me...jullie weten als geen ander wat het met je doet. En hoe moeilijk het is om te stoppen...voor hem nu waarschijnlijk ook al. Dus ja, een preek, een goed gesprek (waarom begint hij er aan, zijn er problemen of is er een vriendengroep met rare ideeen?) en aanbod om hem op alle fronten te helpen met stoppen.

14. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kom op; de jongen is bijna 18...

Kamp, vrienden, stoer, meedoen. En de één is daar gevoeliger voor dan een ander.

15. genaio22

genaio22 Actief lid

15 dec 2013
    320
    189
    43
    hmm misschien kan je het een andere draai geven door dus echt helemaal met z'n drieën te stoppen, en van het gespaarde geld dat niet aan tabak is uitgegeven een soort van beloning tegenover leggen ( eerste paar rijlessen,dagje uit ofzo?

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat bedoel ik: peergroup pressure.

17. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou inderdaad! Met alle respect voor jou als persoon mamabri, je hebt geen ballen als je zelf blijft roken en je je volwassen zoon gaat verbieden dat te doen.
    Misschien heb je nu eindelijk een goede reden!

18. mumija

mumija Niet meer actief

Ik denk echt niet dat een preek gaat werken hoor, hij lacht je vast uit. Als je er teveel nadruk op legt, gooit ie straks helemaal zn kont tegen de krib.

19. mamalap

mamalap Niet meer actief

+1 goed verwoord!

20. mamabri

mamabri Niet meer actief

Oke, hier kan ik zeker wat mee! Het verbaasd me nl dat hij blijkbaar rookt. Hij is altijd tegen roken geweest, gaf daar ook zijn mening over (wat ook mag), daarom begrijp ik het ook gewoon niet :( Misschien idd zijn vriendengroep, al zitten daar voor zover ik weet (van degenen die hier over de vloer komen) geen rokers tussen.

Boos worden heeft geen zin, toen mijn moeder erachter kwam dat ik rookte werd ze enorm boos en moest ik stoppen, waarop ik zei dat ik dat wel deed (niet dus) Toen mijn vader me later betrapte (mijn ouders zijn gescheiden) had hij exact dezelfde reactie. Ik weet dus uit eigen ervaring dat dit dus niet gaat werken.
    Toen mijn schoonouders er bij mijn man achter kwamen kochten zij voortaan zijn shag, het totaal tegenovergestelde dus, maar met hetzelfde effect. We zijn beiden rokers geworden. Wel hebben we beiden regelmatig stoppogingen gedaan, maar vallen altijd weer terug na een aantal maanden. Mijn langste stop was 3 jaar totaal, maar ik blijf gek genoeg zin houden in een sigaret. Zelfs als ik maanden of soms dus jaren niet gerookt heb.

Deel Deze Pagina