Hallo allemaal, Ik heb een vraagje aan degene die elektrisch gitaar spelen. Ik ben van plan om elektrisch gitaarles te nemen, alleen ik vraag me af of dit iets voor mij is. Ik heb nogal korte dikke vingers, is dat een nadeel? En wat leer je zoal in het begin, naast de akkoorden, leer je snel een nummer te spelen of duurt dat maanden voordat je uberhaupt iets van een melodie kan spelen. Ik heb nog nooit een gitaar bespeeld, wel de altsax en de piano. Wie heeft er advies voor mij? Alvast bedankt,
Sowieso (of het nu electrich of accoustisch is) zijn korte vingers wel een nadeel. Ik speel zelf ook gitaar en heb vrij kleine handen. De powerchords zijn dan helemaal hel (en die komen bij electrische gitaar vaak kijken) en de barré wordt ook een stuk moeilijker maar niet geheel onmogelijk. Ik zou zeggen, probeer eerst accoustisch. Als je daar je weg een beetje in vindt, wordt electrisch wellicht wat makkelijker.
Hoi, Bedankt voor je antwoord. Ik denk dat het misschien toch verstandiger om pianolessen te nemen. En dan thuis oefenen met een keyboard. Ik wil alleen absoluut niet de klassieke kant op ( al vind ik Alla Turca helemaal top ). Ik wil liever de popkant op, zeg maar zoals Amy Lee en Alicia Keys. Heb 3 a 4 jaar les gehad. In ieder geval bedankt voor je antwoord.
Even kleine toevoeging Het ligt er trouwens ook wel een beetje aan welke muziek je wilt gaan leren hoor. Maar electrich is best pittig als je nog nooit gitaar hebt gespeeld. Als je lessen neemt, leer je eerst de basis. Het ligt denk ik een beetje aan je leraar of je complete liedjes leert, of alleen loopjes, accoorden etc. Misschien valt er iets te overleggen met datgeen dat jij graag wilt.
Ik heb leren gitaar spelen op een spaanse gitaar. Die heeft van die nylon snaren. Handige is, dat ze wat verder van elkaar af staan en dan is het makkelijker om de accoorden te pakken. En je moet echt nog eelt kweken op je vingertoppen! Want dan een paar keer aanslaan op een 'gewone' gitaar heb je echt wel zeer haha. Wij begonnen heel makkelijk met de E en de A. Dan kun je al snel wat liedjes van de Beatles spelen Laat die leraar ook helemaal Beatle gek zijn. (kan die stomme liedjes nog dromen haha) Daarna ben ik overgegaan op de akoestische gitaar en heb ook een elektrische. Maar vind zelf akoestisch toch leuker en mooier
mijn man heeft ook hele kleine handen en hele korte nagels, hij bijt nagels, maar hij speelt voortreffelijk gitaar, zowel elektrisch als akoestisch. We hebben meerdere gitaren in huis en hij kan op alle spelen. Heb wel es geprobeerd om het zelf ook te doen, maar ik heb te korte armen. of de gitaar is te groot.
Hoi allemaal, Wat leuk al die meiden en man die gitaar spelen. Vind ik echt te gek. Wat spelen jullie zoal? Of waar houden jullie? Ik heb misschien dit topic iets te snel geopend, waardoor er allemaal hele lieve reafties komen over het leren gitaarspelen. Maar ik wil graag eerlijk zijn, ik denk toch dat de pianolessen beter zijn. Ik heb heel erg genoten van het pianospelen, en ben ook best ver gekomen. Ik ben daarna noodgedwongen gestopt en ben toen verder gegaan met saxlessen. Ben erachter gekomen dat dat wel goed ging, maar dat het niet bij mij past. Ik ga dus nu mijn sax verkopen en het geld wat ik daarvoor hopelijk krijg gebruiken om een goed keyboard te kopen. heb ook nog even met big sis overlegt ( die 18 jaar pianolessen gehad heeft en echt heel goed is ) en die zei doen, lessen op de piano en oefenen op het keyboard is goed. Toch zal ik de gitaar altijd super vinden. Ben ook heel erg fan van gitaristen zoals Clapton, Hendrix de gitaarsensaties ( voor mij persoonlijk dan ). Maar ik bewonder Amy Lee toch ook wel dat ze rock met piano combineert, zoeist zou ik ook wel willen bereiken. Trouwens, dat ik de gitaar toch maar laat zitten heeft ook te maken met het feit dat ik overlegt heb met mijn moeder, en aangezien zij een Bechstein hebben die ze voor mij en mijn zus hebben aangeschaft, zouden zij het ook leuk vinen als daar nog op gespeeld wordt. Dus ik heb dan besloten toch voor de piano te kiezen, bij mij thuis circa een uur per dag op het keyboard te oefenen en minimaal 1 a 2 uur per week op de Bechstein van mijn ouders te oefenen. Maar wel heel lief jullie replies. Heel erg bedankt,
Kijk ook uit met het gewicht van je gitaar....ik heb 2 meiden in m'n band waarvan de 1 bij de fysio loopt en de ander een schouderontsteking opliep omdat ze met te zware Les Pauls spelen...
mijn man speelt allerlei soorten gitaren (electrisch, akoestisch, 12-snaren) hij heeft een tijd les gevolgd en dat schoot niet op, voornamelijk loopjes en meespelen met de leraar. hij had eerst een boek gekocht waaruit hij de akkoorden leerde spelen. dat is de basis. toen les om wat baré's (hoe je dat ook schrijft) te leren. nu leert hij van you tube (how to play ... on guitar) bijna elk liedje wordt dan haarfijn uitgelegd. sinds hij dat zo doet gaat het super! overigens vind hij electrisch het makkelijkst, hoef je niet zo hard te drukken. succes!
Bare's, zijn dat dezelfde als powerchords trouwens? Mwah, persoonlijk vind ik les juist een grote meerwaarde hebben. Ik speel geen gitaar, maar drums. Ik heb les en mijn leraar geeft enorm veel bruikbare feedback. Wie weet was ik nu als ik geen les had wel een technische nachtmerrie. Je leert jezelf heel snel verkeerde technieken en houdingen aan. Zo dacht ik dat ik een aantal dingen heel goed kon, maar hij bracht me weer even terug op de aarde door te zeggen dat ik het verkeerd deed. Leraren zijn echt zo verschillend, ik bedoel ook niet elke gitarist is hetzelfde! Het is enorm motiverend als je een leraar zoekt die bij je past en dat er een klik is. Ben je niet van het eindeloos loopjes enzo oefenen, zoek dan een leraar die gewoon wat praktischer is ingesteld. Ik heb er bijv. eentje die mij muziek leert lezen en meespelen, maar die ook gewoon heel goed met onzekerheid weet om te gaan en die zo nu en dan op de juiste moment een schop onder den hol geeft. Dat werkt voor mij, maar kan voor een ander weer averechts werken.... Ohja mijn gouden tip: ga in een band! Niks motiveert zoveel als een eigen band, lekker alles in praktijk brengen wat je op les leert! Je zult zien dat je dan ook ontzettend hard groeit!