een andere kijk op "onze"sinterklaas

Discussie in 'De lounge' gestart door Amfy, 5 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amfy

Amfy Niet meer actief

in het dorpje waar wij al jaren komen en veel vrienden hebben zoen ze ook aan nikolaustag. echter wel op een manier die pedagogisch niet heul verantwoord is. zwarte piet krijgt zo wel een hele andere betekenis. 2 jaar geleden hebben we het zelf ook een keer mee gemaakt en het verhaal er achter vond ik wel interessant

Pechschwarze Tuifl - Tradition in Rietz! - Rietz - meinbezirk.at

2. gien

gien Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.876
    2
    38
    huismoedertje ;)
    ergens!
    :$...

3. gien

gien Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.876
    2
    38
    huismoedertje ;)
    ergens!
    ik snap nog steeds niet helemaal het idee maar lijkt me voor die kleintjes wel een beetje eng ;)

4. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    och, januari mama woont idd in ander land, en daar ook sinterklaas..maar die pieten zijn nog enger!! Zijn echte spoken ofzo......snap het verhaal erachter niet helemaal hahaha

5. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    jammer dat het duits is mijn duits is dus helemaal uhm waardeloos ;)

6. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    oo heb het filmpje gezien :$ en uhm ik denk niet dat mijn kinderen ooit nog sinterklaas zouden willen vieren als het zo gebeurde, (en dan bedenk ik opeens wat een geweldig idee het is :))

7. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

hmm ik kan zo'n hele lap duits niet lezen... wie kan mij uitleggen waarom ze zo doen.. en wat de traditie van hun inhoudt?

8. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

doet met denken aan die sint horror. whahahhaha

9. Does81

Does81 Bekend lid

26 mrt 2012
    813
    13
    18
    Coupeuse
    Engeland
    Wow, dat is idd wat anders! Haha! Is meer het leger van Sinterklaas dat eraan komt haha!
    Mijn Duits is helaas ook niet geweldig, moet er echt goed voor zitten om het te kunnen lezen. :)
    Geinig wel die verschillende tradities. Snap alleen die beer niet zo? Haha!

10. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

in tsjechie geloof ik wordt de sint of kerst..weet het even niet meer toch ook op een zeer bijzondere manier gevierd?

11. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Geen idee waarom of hoezo dit zo word gedaan ( ken namelijk geen duits lezen :D ) Maaar ik lig in een deuk om die mannetje met die glimmende lichaampies ..

Denk dat de oudste van mij ineens heeeel anders tegen piet aan kijkt hahahah

12. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Dat is de Krampus
    Krampus - Wikipedia

Zwarte Piet bestaat pas sinds 1850 en is een verzinsel. Ik denk dat er daarvoor ook in Nederland sprake was van een soort duivel. In overeenstemming met de andere Noord Germaanse landen.

13. Verox

Verox Niet meer actief

Al ik het goed begrijp dan is dit net als in vroegere tijden in Nederland bedoeld om de kinderen schrik aan te jagen, en zo goed gedrag af te dwingen.

Als de kindertjes zoet zijn geweest blijven de "duivels" buiten staan. Wanneer de kinderen stout geweest zijn en de ouders geloven dat de "duivels" een goede invloed op het gedrag van de kinderen hebben dan worden ze naar binnen gehaald om de kinderen bang te maken. Volgens mij maken ze het gezicht van het stoute kind dan ook zwart.

Het grootste deel van de tekst gaat over de voorbereidingen van het feest. De traditie stamt uit 1948. De duivels smeren zich eerst in met vaseline en daarna met een mengsel van roet en olie. De kinderen van 0-8 jaar geloven in de traditie, vanaf 8 jaar mag je meespelen tenzij je kinderen hebt in de leeftijd van 0-8 jaar. De vader moet aanwezig zijn. De rolverdeling wisselt ieder jaar en er word geld verdiend door iets met berkenbasten te doen? Dit geld word gebruikt om de traditie n stand te houden.

Als ik de duitse tekst in ieder geval goed begrepen heb...

14. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Akelig...
    Maar in Nederland heb je toch ook ergens dat er op een akelige manier sinterklaas wordt gevierd? Iets van vrouwen die op straat komen die geslagen worden met een roe of zoiets. Is geloof ik op één van de eilanden en het heeft ook een wat andere naam.

15. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.725
    628
    113
    Ja, dat gebeurt! Maar dat doen mijn man en ik niet op straat hoor, gewoon op ons zoldertje :p

Hahaha.

Nee, griezelig die Krampus....brrrr....

16. Poemelke

Poemelke Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.341
    0
    0
    Ben ik nou de enige die de zwarte met olie besmeerde mannenlichamen best sexy vind? :D;)

X

17. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Dit is nou de "oorspronkelijke" viering, en dat is waarom wij geen sinterklaas vieren.

18. ecl

ecl Niet meer actief

thnx mijn duits is ook slecht!
    Ben blij dat het hier niet zo gevierd wordt, maar voor hen is dit natuurlijk de gewoonte dus tsja....

Een donker glimmend(of niet) lichaam vindt ik heel sexy!!! Maar niet deze witte, met zwarte rotzooi besmeurde scharminkels:p

19. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ach meid, klets toch niet zo, Dit is OOK niet de oorspronkelijke viering in Nederland. Dat jij geen Sinterklaas viert vanwege je geloof prima, dat mag en moet je zelf weten, maar roep geen dingen die niet kloppen.

20. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Vind deze wel creepy kan me voorstellen dat kinderen ze zo niet heel leuk vinden.
    Blij dat ze het hier met gewone pieten vieren.
    Hebben ze daar ook een Sinterklaas? Of alleen deze duiveltjes:D

Deel Deze Pagina