in het dorpje waar wij al jaren komen en veel vrienden hebben zoen ze ook aan nikolaustag. echter wel op een manier die pedagogisch niet heul verantwoord is. zwarte piet krijgt zo wel een hele andere betekenis. 2 jaar geleden hebben we het zelf ook een keer mee gemaakt en het verhaal er achter vond ik wel interessant Pechschwarze Tuifl - Tradition in Rietz! - Rietz - meinbezirk.at
och, januari mama woont idd in ander land, en daar ook sinterklaas..maar die pieten zijn nog enger!! Zijn echte spoken ofzo......snap het verhaal erachter niet helemaal hahaha
oo heb het filmpje gezien en uhm ik denk niet dat mijn kinderen ooit nog sinterklaas zouden willen vieren als het zo gebeurde, (en dan bedenk ik opeens wat een geweldig idee het is )
hmm ik kan zo'n hele lap duits niet lezen... wie kan mij uitleggen waarom ze zo doen.. en wat de traditie van hun inhoudt?
Wow, dat is idd wat anders! Haha! Is meer het leger van Sinterklaas dat eraan komt haha! Mijn Duits is helaas ook niet geweldig, moet er echt goed voor zitten om het te kunnen lezen. Geinig wel die verschillende tradities. Snap alleen die beer niet zo? Haha!
in tsjechie geloof ik wordt de sint of kerst..weet het even niet meer toch ook op een zeer bijzondere manier gevierd?
Geen idee waarom of hoezo dit zo word gedaan ( ken namelijk geen duits lezen ) Maaar ik lig in een deuk om die mannetje met die glimmende lichaampies .. Denk dat de oudste van mij ineens heeeel anders tegen piet aan kijkt hahahah
Dat is de Krampus Krampus - Wikipedia Zwarte Piet bestaat pas sinds 1850 en is een verzinsel. Ik denk dat er daarvoor ook in Nederland sprake was van een soort duivel. In overeenstemming met de andere Noord Germaanse landen.
Al ik het goed begrijp dan is dit net als in vroegere tijden in Nederland bedoeld om de kinderen schrik aan te jagen, en zo goed gedrag af te dwingen. Als de kindertjes zoet zijn geweest blijven de "duivels" buiten staan. Wanneer de kinderen stout geweest zijn en de ouders geloven dat de "duivels" een goede invloed op het gedrag van de kinderen hebben dan worden ze naar binnen gehaald om de kinderen bang te maken. Volgens mij maken ze het gezicht van het stoute kind dan ook zwart. Het grootste deel van de tekst gaat over de voorbereidingen van het feest. De traditie stamt uit 1948. De duivels smeren zich eerst in met vaseline en daarna met een mengsel van roet en olie. De kinderen van 0-8 jaar geloven in de traditie, vanaf 8 jaar mag je meespelen tenzij je kinderen hebt in de leeftijd van 0-8 jaar. De vader moet aanwezig zijn. De rolverdeling wisselt ieder jaar en er word geld verdiend door iets met berkenbasten te doen? Dit geld word gebruikt om de traditie n stand te houden. Als ik de duitse tekst in ieder geval goed begrepen heb...
Akelig... Maar in Nederland heb je toch ook ergens dat er op een akelige manier sinterklaas wordt gevierd? Iets van vrouwen die op straat komen die geslagen worden met een roe of zoiets. Is geloof ik op één van de eilanden en het heeft ook een wat andere naam.
Ja, dat gebeurt! Maar dat doen mijn man en ik niet op straat hoor, gewoon op ons zoldertje Hahaha. Nee, griezelig die Krampus....brrrr....
thnx mijn duits is ook slecht! Ben blij dat het hier niet zo gevierd wordt, maar voor hen is dit natuurlijk de gewoonte dus tsja.... Een donker glimmend(of niet) lichaam vindt ik heel sexy!!! Maar niet deze witte, met zwarte rotzooi besmeurde scharminkels
Ach meid, klets toch niet zo, Dit is OOK niet de oorspronkelijke viering in Nederland. Dat jij geen Sinterklaas viert vanwege je geloof prima, dat mag en moet je zelf weten, maar roep geen dingen die niet kloppen.
Vind deze wel creepy kan me voorstellen dat kinderen ze zo niet heel leuk vinden. Blij dat ze het hier met gewone pieten vieren. Hebben ze daar ook een Sinterklaas? Of alleen deze duiveltjes