Vraagje aan de Belgische dames hier...

Discussie in 'De lounge' gestart door Chipske, 6 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Volgens mijn partner (BE) is het veel minder gebruikelijk in België om elkaar kaartjes te sturen dan in Nederland.
    Nu weet ik wel dat het natuurlijk per persoon verschilt of je wel of geen kaartjes stuurt naar mensen en dat het puur toeval kan zijn (en hij dus gewoon a-sociale familieleden heeft, die nooit een kaartje sturen bij verjaardagen, bijzondere gebeurtenissen etc. ;) ), maar ik ben toch wel benieuwd geworden.....

Dus mijn vraagje aan jullie:
    Sturen jullie (vaak) postkaartjes naar anderen?
    Ontvangen jullie (vaak) postkaartjes van andere Belgen?

Ik ben benieuwd.... ;)

2. evitaaa1983

evitaaa1983 Actief lid

5 dec 2007
    397
    0
    0
    België - Lebbeke
    voor feestdagen : ik stuur kaartjes naar de mensen waarvan ik kaartje heb gekregen - en de familie krijgt kaartje wanneer ik ze zie op feestje

voor verjaardagen geef ik meestal kaartje af tijdens het feesje, samen met een cadeau

... dus ja ik ben niet zo nauw met kaartjes sturen, vind het zonde van het geld

en als ik iemand niet echt zal zien op een feestje ofzo stuur ik hem/haar een smsje of een mailtje

3. randi

randi Niet meer actief

het is ook nogal streekgebonden denk ik. bv ik ben oorspronkelijk van leuven ( brabant) en daar gebeurdt het niet vaak van kaartjes sturen maar woon nu in roeselare ( west-vlaanderen) en hier wordt toch echt wel met feestdagen en verjaardagen verwacht dat je een kaartje geeft. mijn eerste ruzie met mijn vriend toen we samenwoonde ging daarover. hij was jarig en had hem een cadeau gegeven maar geen kaartje en hij was daar echt lastig voor. nu persoonlijk naar mijn kant van de familie sturen we niet snel kaartjes naar elkaar maar eerder een smsje met een leuke tekst en naar zijn kant van de familie sturen we wel een kaartje maae dit alleen bij feest-en verjaardagen

4. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ik stuur alleen maar kaartjes met Kerstmis en geboorte. :)

Met een verjaardag geef ik wel een kaartje af, of ik stuur een mailtje of sms.

Ik krijg ook alleen maar kaartjes met Kerst, met verjaardagen enz meestal alleen van familie die in NL woont. ;)

5. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Fijn dat jullie gereageerd hebben dames!
    Het is ergens wel een opluchting om te lezen dat jullie antwoorden voor mijn vriend en zijn familie pleiten ;) en ik mijn mening; "dat het a-sociaal is om niet eens een kaartje te sturen bij bv. de verjaardag van onze dochter of bij een ernstige ziekte" moet bijstellen.

Meer (en andere) antwoorden zijn uiteraard welkom!

6. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    ik denk dat het per persoon verschillend is.
    ik vind het erg leuk om kaartjes te sturen.
    bij verhuizing, ziekte, geboorte, verjaardag, zomaar,
    echt voor vanalles.

en een ander doet dat weer niet..
    ieder eigen keus toch.
    als jij kaartjes wilt sturen, dan doe je dat toch gewoon?

7. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Tuurlijk is het ieders eigen keus Moes en die respecteer ik ook.
    Maar het kan wel heel erg pijnlijk overkomen in bepaalde situaties als er niet eens een kaartje wordt gestuurd (en overige reacties, bv. belletje enz. uitblijven), vandaar...

Ik ben ook een echte kaartjes-zender. Ik vind het leuk om mensen te verrassen met een kaartje bij verschillende gebeurtenissen, maar ook wel eens zomaar.

Wil je alsjeblieft ook nog reageren op mijn topicvragen als Belgische dame?

8. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38

ik ben geen belse, een echte brabantse ;)
    ik stuur dus zelf ook best veel kaartjes..
    van belse familie ontvangen wij alleen kaartjes met kerst.

9. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Ik stuur enkel kaartjes met kerst/nieuwjaar naar familie en vrienden. Heb ook verjaardagskaartjes in huis maar aangezien ik deze altijd vergeet, worden ze zelden verstuurd... :oops:
    Langs mijn vriend zijn kant, sturen ze nooooooit kaartjes, langs mijn kant altijd met kerst en verjaardagen. We zijn allebei afkomstig van dezelfde gemeente zenne.
    M'n ouders en grootouders hechten er nogal veel belang aan maar de mensen die ik ken van onze leeftijd veel minder.
    Gaat er nog helemaal uit, denk ik...

10. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Hé, ik woon ook in Roeselare, ik stuur ook kaartjes :D

11. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Aaah, oké...Brabant is ook mooi ;)

12. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Zou het dan toch ECHT minder gebruikelijk zijn in België, over het algemeen?

Is zelfs ernstige (=levensbedreigende) ziekte voor jullie geen reden om een kaartje te sturen? Vraag me af of het dan een ander verhaal is voor de dames die al geantwoord hebben of dat dan hetzelfde verhaal op zou gaan?

13. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Voor mij is elke gelegenheid goed om kaartjes te sturen! :D Ik maak ze nl. allemaal zelf en dan vind ik het plezant om mensen een kaartje te sturen.

Verjaardag en kerst/nieuwjaar zijn standaard. Daarnaast heb je dan nog de nieuwe woningen, geboortes, huwelijken... Ik vind dat een kaartje sturen het minste is wat je kan doen! En zeker als iemand een ernstige ziekte heeft, sturen we een kaartje. Het doet die mensen zo'n deugd te weten dat er aan hen gedacht wordt.

Nu, ik begin wel selectief te worden... Wij zijn vorig jaar gaan samenwonen in ons nieuwe huis en toen hebben we natuurlijk ook wel kaartjes gekregen. Maar lang niet van iedereen! Dus die wat nu na ons verhuizen en geen kaart gestuurd hebben, ja die schrijf ik dan ook niet meer.

14. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België

Een ernstige ziekte is voor mij zeker wel een reden om een kaartje te sturen!
    Gelukkig heb ik die situatie nog niet (vaak) meegemaakt!

@Elke; kom jij toevallig uit de provincie Antwerpen?
    Dat 'zenne' is heel herkenbaar. :)

15. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Wat leuk dat je zelf kaartjes maakt nijntje1984!
    Het is inderdaad maar een kleine moeite om iemand een kaartje te sturen bij een ernstige ziekte om te laten weten dat er aan hen gedacht wordt, maar daar denkt blijkbaar toch lang niet iedereen zo over :cry:

Lucia, is 'zenne' typisch Antwerps dan? Mijn familie komt uit de regio Leuven en zegt dit toch ook vaak...

16. Nathalie47

Nathalie47 Actief lid

7 dec 2008
    344
    0
    0
    Zelfstandige
    Belgie - Oost-Vlaanderen
    Zelf ben ik niet zo'n fervente kaartjesstuurder ... meestal neem ik me voor kaartjes te gaan sturen met kerst, en hoe stom het ook klinkt, soms schrijf ik ze maar raken ze niet op de post :) .
    Voor verjaardagen schrijf ik naar de mensen die me echt dierbaar zijn, per post of soms ook wel electronisch.
    Bij nare gebeurtenissen :ziekte of dood stuur ik of een kaartje of krijgen ze zeker een belletje! Ik zal eerder bellen dan! Bij begrafenissen stuur ik wel altijd een kaartje uit respect en bleefdheid.

Verder ken ik mensen rond me die altijd een kaartje sturen en anderen die er niet echt het nut van inzien :) (voor verjaardagen en kerst enzo dan...)

Zelf vind ik het wel leuk een kaartje te krijgen voor mijn verjaardag ofzo, maar dan geen voorgedrukt 'happy birthday' en je naam , maar iets persoonlijks ;)

17. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Bedankt voor al jullie reacties dames!

18. randi

randi Niet meer actief

zenne is inderdaad geen typisch antwerps woord want ben ook van leuven en zeg dat ook regelmatig :) nu in geval van ernstige ziekte zijn wij eerder geneigd om ofwel persoonlijk langs die persoon te gaan en als dit niet kan een telefoontje te doen. vind dit ook persoonlijker dan een kaartje maar moet toegeven ben echt wel een héél slechte in kaartjes sturen :oops: maar dit betekend zeker niet dat ik niet aan die personen denk maar vind sms en telefoon een veel handiger uitvinding :D

19. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Ik hoor 'zenne' inderdaad ook niet alleen in Antwerpen, randi.
    Bedankt voor je antwoord.
    Een telefoontje kan inderdaad nog persoonlijker zijn, maar als er geen bezoekje, telefoontje of smsje komt..vind ik persoonlijk een kaartje toch wel het minste!

20. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Lucia, ja ik woon zelfs vlakbij jou! Ik ben afkomstig van Turnhout maar woon sinds 1.5 jaar in Vosselaar! :D We zijn bijna buren!

Deel Deze Pagina